شناسهٔ خبر: 28201474 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

300 ویژه برنامه هفته گردشگری در سیستان وبلوچستان اجرا می شود

زاهدان - ایرنا - مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: 300 ویژه برنامه همزمان با هفته گردشگری در 19 شهرستان این استان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علیرضا جلالزایی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: همه ساله هفتم مهر به عنوان روز جهانی گردشگری با هدف افزایش سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گرامی داشته می شود.
وی افزود: همزمان با این ایام ویژه برنامه های مختلفی در سیستان و بلوچستان نظیر برگزاری نمایشگاه عکس جاذبه های تاریخی و طبیعی در موزه ها، تجلیل از فعالان گردشگری، نواختن زنگ گردشگری در مدارس، بازدید رایگان از موزه ها و ارائه بسته های گردشگری پیش بینی شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین معرفی این استان در نمایشگاه گردشگری سلامت عمان، انتخاب بزرگان و مفاخر به عنوان سفیران گردشگری، اجرای طرح همیار گردشگر، افتتاح واحدهای بوم گردی، دفاتر خدمات مسافرتی و سفره خانه های سنتی، نشست علمی با اساتید و دانشجویان گردشگری، برگزاری کارگاه های آموزشی برای اقشار مختلف فعال در این حوزه، اجرای برنامه های متنوع مذهبی، برگزاری نمایشگاه های مرتبط با آیین محرم با مشارکت دستگاه ها و برگزاری رقابت عکاسی و نقاشی در مدارس ابتدایی از دیگر برنامه های این هفته است.
وی با اشاره به ظرفیت رسانه در معرفی ظرفیت ها و کمک به رشد و توسعه سیستان و بلوچستان گفت: از آن جایی که رسانه به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه در بخش های مختلف تاثیر گذار است می توان از این ظرفیت در آگاهی بخشی مردم کشور و جهان از داشته های فرهنگی این استان نهایت بهره را برد.
جلالزایی با بیان اینکه بگارگیری تمام ظرفیت ها برای رونق سرمایه گذاری در حوزه گردشگری سیستان و بلوچستان در اولویت است افزود: با مکاتبات صورت گرفته با ادارات و سازمان های دولتی استان به دنبال این هستیم که مهمانسراهای ادارات به هتل تبدیل شوند تا سبب رونق اقتصادی فعالان این عرصه شویم.

**معرفی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه گردشگری سلامت عمان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: نمایشگاه گردشگری سلامت از دوم تا پنجم مهرماه امسال در مسقط عمان برگزار می شود که ظرفیت های استان در بخش های مختلف گردشگری از جمله سلامت با همکاری و مشارکت دستگاه های مختلف در این نمایشگاه معرفی خواهد شد.
وی افزود: با مکاتبات صورت گرفته مقرر شده در حاشیه این نمایشگاه استاندار سیستان و بلوچستان با سفیر عمان برای افزایش ارتباطات نشستی داشته باشند.
جلالزایی گردشگری مذهبی را ظرفیتی بسیار خوب در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه همه ساله زائران پاکستانی مشتاق زیارت اباعبدالله الحسین(ع) با گذر از این استان به کربلای معلی و سایر اماکن زیارتی کشور مشرف می شوند تمام تلاش ها با همکاری نهادهای مختلف بکار بسته شده تا از این ظرفیت برای رونق این نقطه از ایران اسلامی و نشان دادن فرهنگ غنی مردم به مردم پاکستان استفاده کرد.

** افزایش واحدهای بوم گردی سیستان و بلوچستان به 200 واحد تا پایان امسال
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: هم اینک موافقت اولیه برای راه اندازی 80 اقامتگاه بومگردی در این استان صادر شده است که با راه اندازی این واحدهای بومگردی تعداد این اقامتگاهها از 15 مورد کنونی به 200 اقامتگاه افزایش می یابد.
وی آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه، حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کار جدید و فرصت های نو برای جوان ترها و پایداری محیط زیست را از جمله مهمترین مزایای راه اندازی واحدهای بوم گردی عنوان کرد.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم از شرایط اقتصادی موجود خارج شویم باید همه دستگاه های اجرایی با هم افزایی و با جدیت قدم در توسعه گردشگری بردارند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی و منطقه آزاد تجاری از استان های گردشگر پذیر کشور است.
مرزهای طولانی زمینی و دریایی در کنار سدها و رودخانه های متعدد، باغ های میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های گردشگری این استان است.
سفر به سیستان و بلوچستان از راه های هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان - زابل - زاهدان، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک - کنارک - چابهار امکان پذیر است.
سیستان و بلوچستان با گستره 187 هزار کیلومترمربع و 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، پهناورترین استان کشور به شمار می رود.
7316**3213

نظر شما