شناسهٔ خبر: 28201278 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

حملات اسرائیل برای روحیه دادن به تروریست ها است

صاحب‌خبر -
خرداد:بشار الجعفری حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را در چارچوب تلاش های تل آویو برای حمایت از گروههای تروریستی در برابر ارتش سوریه دانست.

به گزارش خرداد و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را در چارچوب تلاش های تل آویو برای حمایت از گروههای تروریستی در برابر ارتش سوریه دانست.
به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار الجعفری در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در سخنانی تصریح کرد، حملات اسرائیل به لاذقیه در چارچوب تلاش های مایوسانه برای روحیه دادن به تروریست هایی است که در برابر ارتش سوریه در مناطق مختلف شکست های سختی را متحمل شده اند.

بشار الجعفری افزود: دمشق تجاوز شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم می کند، پس از شکست های متوالی گروههای تروریستی در برابر ارتش عربی سوریه و پاک سازی اراضی کشور از لوث وجود آنان، این حملات در چارچوب تکمیل سیاست های تجاوزکارانه و تلاش های ناامیدانه برای روحیه بخشیدن به گروههای تروریستی است. این حملات تکرار نقض توافق پایان درگیری در سال 1974 و قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه قطعنامه 305 صادره سال 1974 است.
کشور من بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل متحد می خواهد تا به مسئولیت هایش در حیطه حفظ صلح و امنیت جهانی آگاه و در پی اتخاذ تدابیر فوری و قاطع برای محاکمه اسرائیل به دلیل تداوم سیاست های تروریستی و ارتکاب جنایاتی باشد که نقض فاحش منشور ملل متحد و قوانین بین المللی به شمار می آید.
وی گفت می خواهم به این نکته اشاره کنم که با تاسف مشاهده کردم در گزارش های آقایان، یعنی نماینده ویژه دبیر کل(استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه) و هماهنگ کننده امور انساندوستانه (مارک لوکاک معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه)، که گزارشی در دو بعد سیاسی و انسانی بود، هیچ اشاره ای به نقش خرابکارانه اسرائیل در سوریه نشده است، اگر چه این کار برای من عجیب نیست. هر دوی آنها به تروریسمی که در کشور من فعالیت می کند اشاره نکردند با آنکه می دانم جناب آقای دی میستورا به این نکته آگاه است که در ژنو بر سر چهار بسته برای مذاکره توافق کردیم و یکی از این چهار بسته، تروریسم است، به همین منظور جایز نیست در گزارش هایی که آقایان دی میستورا و لوکاک ارائه می کنند تروریسم خارجی و داخلی در سوریه نادیده گرفته شود. می دانیم فقط در همین هفته اسرائیل دوبار به کشورم حمله کرده است اما به نظر می رسد یکی از اعضای این شورا ( شورای امنیت سازمان ملل متحد) نخواسته است این موضوع را بشنود.
در این سالها، یعنی در هفت سال و نیم گذشته، نادیده انگاری اطلاعاتی که ما برشمرده ایم و همچنین تلاش برای وارونه جلوه دادن حقایقی که حتی برخی از اعضای دائم این شورا نیز بدان ها رسیده اند تا سطح بی سابقه ای پیش رفت. من در پی آن نیستم مثل نمایندگان برخی از این کشورها عمل کنم به این معنی که در پی وارونه جلوه دادن و بیان اتهامات بی اساس باشم یا حتی آنان را با تعبیرات غیرقانونی، زننده و مایوس کننده مورد خطاب قرار دهم اما آنان را از زبان مسئولان و مقامات خودشان محکوم می کنم. در این زمینه به همکارم، نماینده فرانسه، سخنان رولاند دوما وزیر امور خارجه پیشین کشورش را متذکر می شوم، دوما در ژوئن سال 2016 در گفتگو با شبکه ال سی پی گفته بود:« در پایان سال 2010،( یعنی دو سال قبل از آغاز خرابکاری ها در سوریه) برای ماموریتی به انگلیس رفته بودم، آنجا با مقامات انگلیسی که برخی از آنان از دوستان من بودند دیدار داشتم، آنان به من گفته بودند برنامه هایی برای سوریه تدارک دیده می شود.( این سخنان برای زمانی است که نه بهار عربی نه پاییز آفریقایی و نه تابستان آسیایی اتفاق افتاده بود)، به من گفتند انگلیس به همراه دیگر شرکا برای حمله به سوریه آماده می شود ، این حمله به وسیله برخی از گروههای شورشی خواهد بود. اقداماتی که در سوریه شاهدیم از سال های دور برنامه ریزی شده بود. این برنامه ها برای هدفی شفاف تدارک دیده شده بود و آن منزوی کردن دولت سوریه بود. تمامی آنچه که در منطقه و محیط اطرافش رخ می دهد محوریت آن دشمنی با اسرائیل است. این نکته ایست که شخص نخست وزیر اسرائیل به من گفت. او به من گفت ما برای همزیستی با کشورهای همسایه تلاش می کنیم اما کشوری که با این تلاش ها مقابله می کند مورد هدف ما خواهد بود.» آنچه گفتم عین سخنان رولاند دوما بود. گواه دیگر در این زمینه که اهمیت آن در حد اهمیت سخنان رولاند دوماست، سخنان ژنرال لارنس ویلکرسن از معاونان بلند پایه دوران وزارت کالین پاول است ، این ژنرال آمریکایی در مصاحبه روز یازدهم سپتامبر سال 2018 با تلویزیون رِیل نیوز انگلیس گفته بود:« مبلغان حمله به سوریه در پی بهانه هایی هستند تا بتوانند حمله احتمالی خود به این کشور را توجیه کنند، این کشور هدف دوم آنان پس از عراق و در ادامه تلاششان برای براندازی نظام ایران است. کشور من به همراه انگلیس و فرانسه هیچ دلیلی در اختیار ندارد که ثابت کند سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. هر چه زمان گذشت مقامات اطلاعاتی آمریکا و عوامل آنان که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارند نتوانستند به دلیلی دست یابند که درستی گفتارشان را ثابت کند بلکه بر عکس دلایل به دست آمده ثابت می کند گروههای تروریستی عوامل حملات شیمیایی هستند.» آنچه گفتم گواهی و شهادت یک آمریکایی است. برخی دولت ها برای کشور من این جنگ را تدارک دیدند تا بتوانند مواضع و سیاست های نظام ما را تغییر دهند، بتوانند هویت ملی و قومی ما را تغییر دهند. هدفی که برای خدمت به طرح خاورمیانه جدید است، خاورمیانه ای که در آن کشورها و نظام های ضعیف حاکم باشند. نظام هایی که در ابعاد دینی، مذهبی و نژادی با هم متخاصم باشند تا زمینه برای طرح اسرائیل یهودی و نقض حقوق مردم فلسطین در داشتن کشور مستقل فراهم آید. تمامی این حکایات نتیجه اش برای فلسطین و اسرائیل است.
وی گفت کسانی که متمایلند حق حیات مردم سوریه محترم شمرده شود به جای بازی با افکار سازمان های اطلاعاتی غرب و ترویج اصطلاحات گمراه کننده ای چون مخالفان میانه روی مسلح ، دولت خلافت اسلامی یا گروههای جهادی، نیازمند همکاری با دولت سوریه وحمایت از تلاش هایش برای سرکوب آفت تروریسم هستند. اینان چنین وانمود می کنند که در سوریه تروریستی وجود ندارد و آنچه وجود دارد گروههای مسلح میانه رو هستند، جناب آقای دی میستورا، مگر این افراد مسلح تغییر ژنتیک یافته اند؟ ما در سوریه ازبکی، ترکستانی، چینی، چچنی، کویتی، سعودی، مصری، اروپایی و ... داریم اما در تعبیر از این افراد از اصطلاح گروههای مسلح مخالف میانه رو در سوریه استفاده می شود.
با هم به اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه توجه می کنیم، او هفته گذشته به تلویزیون بی اف ام تی وی گفت:« حمله ارتش سوریه به استان ادلب پیامدهای مستقیمی برای امنیت اروپا به دنبال خواهد داشت، ( این سخنان در اظهارات نماینده فرانسه در همین نشست که نیم ساعت پیش قرائت کرد نیز شنیده شد) به دلیل اینکه این نگرانی وجود دارد که هزاران نفر از تروریستهایی که در این منطقه مستقر هستند متواری شوند و سر از اروپا در بیاورند. تا زمانی که تروریست های مرتبط با القاعده در این منطقه حضور دارند خطر هم وجود دارد. آمار این افراد ده هزار تا پانزده هزار نفر بر آورد می شود. اینها خطری برای امنیت آینده ما به شمار می آیند.» این سخنان وزیر امور خارجه فرانسه بود و حال سئوال من از همکارم، نماینده دائم فرانسه، این است که چرا دولت فرانسه به حمایت های سیاسی خود از گروههای تروریستی مسلح در سوریه ادامه داد؟ با آنکه این گروهها همانانی هستند که حملاتی را به پاریس و نیس داشته اند؟
مثال دوم من برای همکارم، نماینده هلند، اهمیت دارد. همانگونه که همکاران اطلاع دارند نمایندگی سوریه از چند روز قبل سعی کرد اطلاعات خطرناکی را که رسانه های هلند از دست داشتن نظام سیاسی این کشور در حمایت از برخی گروههای تروریستی مسلح در سوریه منتشر کرده اند اطلاع رسانی کنند، این حمایت ها در شرایطی است که دادستان کل هلند برخی از این گروههای تحت الحمایه را گروههای تروریستی مرتبط با سلفی های جهادی( تندروهای سلفی) خواند. یعنی دادستان کل هلند در یک طرف قضیه قرار دارد و دولت در جهت مخالف آن قرار گرفته است. حق ماست که از نماینده هلند بپرسیم آیا این رفتار دولت هلند به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، نقض مسئولیت های این کشور در حوزه حفظ امنیت و صلح جهانی نیست؟

الجعفری ادامه داد به کسانی که همچنان در پی مداخله در امور کشور من هستند می گویم ما به صورت جدی برای رسیدن به حل سیاسی، از طریق گفتگوی سوری - سوری آماده ایم، راه حلی که به دور از مداخله خارجی، و با در صدر قرار گرفتن مبارزه با تروریسم در تمامی مراحل باشد، با تلاش برای بازگشت آوراگان سوری، آغاز بازسازی کشور و آزادی اراضی باقیمانده در اشغال تروریست ها و دیگر نیروهای اشغالگر و غیر قانونی خارجی همراه باشد. اینجا می خواهم به جناب آقای لوکاک اشاره کنم که گفت برای ارسال کمک های انساندوستانه به اردوگاه رکبان نیاز است موافقت دولت سوریه جلب شود. جناب آقای لوکاک این سخن شما عجیب است، چرا نمی گویید نیروهای اشغالگر آمریکایی در اردوگاه تنف مانع اساسی رسیدن کاروان های کمک به اردوگاه رکبان هستند؟ آمریکایی ها در تنف شرط کرده اند کاروان کمک ها نباید از ده کیلومتری اردوگاه رکبان جلوتر برود. اما( جناب لوکاک) چرا به این نکته اشاره نکرده اید؟
درباره کمیته قانون اساسی باید بگوید که دولت سوریه به تعهداتش در این زمینه عمل کرده است و این نکته ای است که آقای دی میستورا هم به آن اشاره کرد. دولت سوریه در این زمینه نام نمایندگانش را برای عضویت در کمیته قانون اساسی ارائه داد و از مواضع ایران و روسیه به دلیل تلاش های روسای این دو کشور در نشست اخیر تهران، تشکر کرد. جمهوری عربی سوریه به اجماع ، از توافقی که روز گذشته درباره استان ادلب در شهر سوچی به دست آمد استقبال می کند. دولت سوریه معتقد است این توافق نتیجه رایزنی های مداوم و هماهنگی های کامل میان جمهوری عربی سوریه و جمهوری فدرال روسیه است. این توافقی نیست که سوریه به عنوان آخرین کشور از آن آگاه شده باشد زیرا هیچ کس و هیچ طرفی، به هیچ وجه نمی تواند از نظام سوریه عبور کند. جمهوری عربی سوریه از هر طرحی که بتواند به خونریزی در سوریه پایان دهد و در بازگردان امنیت و آرامش به هر منطقه ای از کشور که از تروریسم آسیب دیده است، سهیم باشد، استقبال می کند. سوریه در عین حال تاکید دارد که تا آزادسازی آخرین وجب از اراضی کشور، به نبرد با تروریسم ادامه می دهد، حال این نبرد یا با عملیات نظامی است و یا از طریق تداوم آشتی های محلی و داخلی خواهد بود، طرحی که نشان داده است در کاهش خونریزی در سوریه و بازگرداندن امنیت به کشور نقش به سزایی داشته است چنانچه در بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه سهیم بود. توافق درباره ادلب که روز گذشته اعلام شد توافقی است که در زمان مناسبی ارائه شد. این سخن من پاسخی به اظهارات همکارم، نماینده انگلیس، است. این توافق بخشی از توافقات گذشته درباره مناطق کاهش تنش در سوریه است، توافقاتی برگرفته از نشست های آستانه که از اوایل سال 2017 آغاز شد. اساس این توافقات، التزام به حفظ استقلال، وحدت و حاکمیت سرزمین سوریه و آزادسازی تمامی اراضی از لوث تروریسم یا از هرگونه حضور نظامی غیر قانونی بیگانه است.
در پایان اشاره ای به نماینده دائم انگلیس دارم، ایشان خطاب به نماینده سوریه گفته اند نظام سوریه در زمینه ارسال کمک های انساندوستانه چه کرد؟ آیا این سئوال است؟ زیرا من نماینده ای از نظام سوریه را در شورای امنیت یا در سازمان ملل متحد نمی بینم، ما نمایندگی جمهوری عربی سوریه را در این سازمان می بینیم، به همین دلیل از نماینده انگلیس می خواهم سئوالش را به گوش نماینده خیالی خود برساند شاید او نماینده نظام سوریه را بشناسد زیرا در سازمان ملل متحد نماینده نظام سوریه حضور ندارد بلکه نماینده جمهوری عربی سوریه حضور دارد.»

نظر شما