شناسهٔ خبر: 28201171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دیدگاه ندیمی درباره ادغام بانک‌ها:

ادغام بانک‌ها از لوازم بین‌المللی شدن سیستم بانکی است/ ایجاد شعبه در هر خیابان توجیه ندارد

گروه اقتصاد ــ مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: اکنون عملا ایجاد شعبه بانک در هر خیابانی توجیه خود را از دست داده و ضررهای زیادی به مردم از راه افزایش قیمت ملک و ساختمان وارد کرده است بنابراین ادغام بانک‌ها ضرورتی اساسی است.

صاحب‌خبر -

ادغام بانک‌ها از لوازم بین‌المللی شدن نظام بانکی است/ ایجاد شعبه در هر خیابان توجیه ندارد

ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد ادغام برخی بانک‌ها اظهار کرد: دنیای جدید را نمی‌توان با ساختار سنتی اداره کرد و به تعبیر دیگر، روش‌های سنتی با وجود دنیای مجازی، الکترونیک و صنعتی، نقش و اهمیت خود را از دست داده است؛ بنابراین باید سیستم بانکی را نیز با شیوه‌های جدید اداره کرد.

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی
وی ادامه داد: اکنون عملا ایجاد شعبه بانک در هر خیابانی توجیه خود را از دست داده و ضررهای زیادی به مردم از راه افزایش قیمت ملک و ساختمان وارد کرده است. از سوی دیگر در زمینه جمع‌آوری وجوه که کار اصلی بانک‌ها است، امروزه بانک‌ها از جنبه مزیت تعریف می‌شوند و به عبارت دیگر خدمات آنها از جمله سود تا دیگر خدمات اهمیت پیدا می‌کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: نکته دیگر این است که بانک‌ها به دلیل بدهی به بانک مرکزی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و از سوی دیگر به دلیل معوقات بانکی و از دست دادن قدرت بازگشت وجوه و اینکه بسیاری از بدهکاران حاضرند زندان بروند اما منابع را به بانک بازنگردانند، بانک‌ها دچار مشکل هستند.

عدم تراز بین منابع و مصارف بانکی

ندیمی افزود: همچنین هزینه‌های زیاد ناشی از دریافت و پرداخت‎ها و عدم تراز بین منابع و مصارف بانکی و دلایل بسیاری دیگر، باعث شده است که ادغام بانک‌ها ضرورت پیدا کند؛ چراکه اداره آنها با شرایط کنونی سخت شده است.
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: بنابراین در مورد بانک‌ها باید به این جمع‌بندی برسیم که اولا همواره این مسئله مورد انتقاد بوده که چرا اینهمه بانک و مؤسسه همانند قارچ روئیده‌اند و منابع را جذب می‌کنند. دوما هزینه‌های آنها هم مورد سؤال است که چرا چنین مبالغی را صرف ساختمان، اداره و نگهداری می‌کنند. سوم اینکه چرا این ساختمان‌ها را اینقدر گران می‌خرند که منجر به افزایش قیمت و در نتیجه فشار به مردم شود و اساسا هدف و بازدهی اینهمه هزینه چیست.

بانک‌ها به جای ایجاد شعبه، خدمات خود را افزایش دهند
این نماینده سابق مجلس اظهار کرد: نکته دیگر این است که اگر پولی به سمت بانک می‌رود به دلیل مزیت‌های آن است؛ بنابراین بانک‌ها باید مزیت‌های خود را بیشتر و خدمات بهتری ارائه دهند. در مجموع با توجه به مشکلاتی که به آن اشاره شد که مهم‌ترین آن افزایش بدهی‌ها به صورت روزشمار است، بانکداری در ایران باید مورد تجدیدنظر اساسی قرار بگیرد.
مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآورشد: حتی در مورد اصل 44 قانون اساسی هم باید بازنگری صورت گیرد و بخصوص در مورد بانک‎های تخصصی و بانک‌های تجاری، تدابیری ویژه اتخاذ شود که آنها بتوانند خود را سر پا نگه دارند.
ندیمی در پایان گفت: از سوی دیگر باید در نظام جمع‌آوری وجوه، تسهیلات‌دهی، سپرده‌گذاری، کیفیت جذب مشتری، بین‌المللی شدن نظام بانکی و بسیاری از امور دیگر تجدیدنظر کنیم و یکی از لوازم این امر، ادغام بانک‎ها، کوچک شدن آنها، کاهش شعبات و ارائه انواع خدمات دیگری است که امروزه می‌توان از راه اینترنت و سایر ابزارها مدیریت کرد.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

نظر شما