شناسهٔ خبر: 28200846 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

کرمانشاه نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد

شرحی بر یک خبر

در کشور تنها در سنین 6 تا 14 سال، بیش از 315 هزار دانش‌آموز به دلایل مختلف محیطی، اجتماعی، اقتصادی و... از تحصیل بازمانده‌اند.

صاحب‌خبر -

 خبری طی یکی دو روز گذشته در چند کانال تلگرامی محلی با این تیتر بازنشر شد که: «بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز کرمانشاهی از تحصیل بازمانده‌اند!» این خبر با کمال حیرت! در یکی دو کانال محلی دیگر نیز با عنوان: «خبر تکان دهنده!» پیش روی مخاطبان قرار گرفت که لازم است جهت تنویر افکار عمومی در این باره توضیحاتی داده شود:

ضمن احترام ویژه به همه فعالان فضای رسانه‌های مکتوب و مجازی استان کرمانشاه، روزنامه نگاران و فعالان حرفه‌ای عرصه‌ی رسانه می‌دانند که آمار در صورتی می تواند مخاطب آگاه امروز را قانع نماید که با «مقایسه» همراه باشد. آمارهای ما نسبت به «زمان»،«مناطق جغرافیایی» و دیگر متغیرها  «معنی‌دار» می شوند.  هنر یک رسانه موفق این است که  همزمان اقناع کننده و ترغیب‌گر باشد.

بازمانده از تحصیل چه کسی است؟ 
«منظور آن گروه سنى از جمعیت است که در سنین مدرسه بین 6 تا  18سال قرار دارد ولی به دلایلی که فراتر از سیستم آموزش و پرورش است،  در چرخه‏ آموزشى کشور حضور ندارد». این گروه از کودکان و نوجوانان از همان آغازین روزهای حیات مدارس در ایران وجود داشته‌اند و این سال‌ها هم به عنوان یکی از گره‌های آموزشی، صاحبنظران و برنامه‌ریزان را به تلاش واداشته‌اند که برای حل مشکلات این گروه تدابیری اتخاد نمایند.
ذکر این نکته ضرورت دارد که عوامل خارج از مجموعه آموزش و پرورش از جمله فقر، آسیب های اجتماعی و... در این مسئله نقش اساسی دارند اما آنچه بیش از هر چیز به چشم می آید، تلاش مدبرانه‌ی برنامه ریزان وزارت آموزش و پرورش برای کاستن از تعداد بازماندگان از تحصیل است.

در سطح کشور چه تعداد بازمانده از تحصیل داریم؟ 
قطعاً اکثر مخاطبان فهیم فضای رسانه می دانند که این آمارها در سطح کشور همواره به عنوان یک عدد قابل توجه وجود داشته اند. به طوری که معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرگزاری فارس در آبان ماه 1396 در این باره رسماً اعلام کرد: از جمعیت دانش‌آموزی بین 6 تا 14 سال، 315 هزار دانش‌آموز به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند.» 

در استان کرمانشاه چه تعداد بازمانده از تحصیل داریم؟ 
 اگر خبر منتشر شده در فضای مجازی را ملاک و معیار قضاوت مان قرار دهیم، در استان کرمانشاه، کودکان بازمانده از تحصیل (6 تا 14 سال)  استان 9067 نفرند که از میانگین کشوری کمتر است. کافی است یک عمل ساده‌ی ریاضی انجام دهیم و متوجه می شویم که در میان ۳۱ استان کشور و از مجموع سیصد وپانزده هزار و چهارصد و دوازده نفر، عدد 9067 رقم تکان دهنده‌ای نیست و حتی از متوسط کشور وضعیت بهتری داریم.

همزمان با پایان متوسطه‌ی اول و آغاز مقطع متوسطه‌ی دوم(دبیرستان) در سطح کشور برخی از خانواده ها ترجیح می دهند که فرزندانشان را به دلایل مختلف به سوی بازار کار بفرستند و گاه این طیف از دانش آموزان، خود، انگیزه‌ی تحصیل را در متوسطه‌ی دوم از دست می دهند که به عوامل مختلف محیطی، اجتماعی و فرهنگی برمی گردد. 

 نکته حائز اهمیت این است که آمارهای دقیق‌تر و بروزتر، تعداد بازماندگان از تحصیل را در کرمانشاه کمتر از آمار منتشر شده نشان می‌دهد که خود، امیدواری بیشتری به ناظران عرصه‌ی آموزش و پرورش می‌دهد . اما با این اوصاف امیدواریم همه‌ی عوامل در استان تاریخی کرمانشاه دست به دست هم بدهند و این آمار هر ساله کمتر و کمتر شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما