شناسهٔ خبر: 28200805 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با بررسی جریان قبل و بعد از انقلاب؛

پژوهشگر ایرانی در اکراین از «سینمای شاعرانه ایران...» گفت

حامد سلیمان زاده پژوهشگر و مدرس سینما در اکراین درباره «سینمای شاعرانه ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی» سخنرانی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حامد سلیمان زاده پژوهشگر و نویسنده ایرانی که به عنوان داور بخش فیلم های بلند سینمایی جشنواره فیلم دیتیاتکو به خارکف اکراین سفر کرده بود، در دانشگاه اصلی این شهر به سخنرانی با موضوع «سینمای شاعرانه ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی» پرداخت.

او در ابتدای بحث به ویژگی های فرمی و محتوایی سینمای مستقل و شاعرانه ایران در دهه های ۳۰، ۴۰ و ۵۰ شمسی پرداخت و سپس به آثار سینماگرانی همچون فرخ غفاری، فریدون رهنما، ابراهیم گلستان، پرویز کیمیاوی و سهراب شهیدثالث اشاره کرده و به تحلیل محتوای آن پرداخت.

سلیمان زاده در بخش دوم سخنرانی خود به وقوع انقلاب اسلامی اشاره کرد و از تاثیر آن بر بدنه سینمای ایران اینگونه گفت: سینمای بعد از انقلاب اسلامی در ایران در بعد بین المللی با عباس کیارستمی و فیلم های شاعرانه اش شناخته شد و رفته  رفته علی رغم حادثه جنگ بین عراق و ایران، قوت گرفت. کیارستمی با اتکا به فرهنگ بومی، ملی و قومی ایران آثاری با مضامین انسان دوستانه و صلح طلبانه تولید کرد و توانست چهره ای واقعی از مردم صمیمی و دوستدار فرهنگ ایران را به جهانیان نمایان کند.

اشاره به آثار فلسفی سینمای ایران از جمله هامون داریوش مهرجویی و آثار اجتماعی همچون «کاغذ بی خط» تقوایی و «جدایی نادر از سیمین» فرهادی قسمت دیگری از سخنرانی سلیمان زاده بود.

بخش پایانی سخنرانی او همراه با پرسش و پاسخ توسط دانشجویان اکراینی گذشت. در سخنرانی او بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی و ۱۰ عضو هیات علمی دپارتمان فرهنگی دانشگاه خارکف حاضر بودند.

جشنواره «دیتیاتکو» از ۵ تا ۸ سپتامبر ۲۰۱۸ در خارکف برگزار شد.

نظر شما