شناسهٔ خبر: 28200722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

نوحه های مداحان اهل بیت(ع) در تاسوعا و عاشورای حسینی از شهادت سید الشهدای کربلا می گوید و دل های بسیاری را می سوزاند .

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، سیاه پوش شدن در و دیوار شهر در ماه محرم برای عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) خود نمایی می کند و مداحان بسیاری نام امام حسین(ع) را می برند  و وقایع و اتفاقات تلخ و سنگین عاشورا را برای مردم بازگو می کنند .

شهادت سید و سالار شهیدان به اهمیت ماه محرم می افزاید و همه ساله عزاداران حسینی با آداب و رسوم خاص خود در جای جای کشور وهمچنین استان سمنان با مدیحه سرایی مداحان عزاداری می کنند.

از جمله رهروان آن حضرت و عاشقان حقیقی اهل بیت (ع) مداحان ومدیحه سرایانی هستند که  سرنوشت کربلا را نقل می کنند .

استان سمنان هم مدیحه سرایان بسیاری دارد و نفس گرم آنان اشک های از ته دل مردم برای امام حسین را دربردارد .

 حاج حسین شکرویان که یکی از مداحان مشهور استان سمنان و چندین سال است که نفس خود را در راه امام حسین(ع) خرج می کند.

 این مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، اینطور بیان می کند:

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

خودتان را معرفی کنید:

سلام، حسین شکرویان هستم فرزند شهید محمد شکرویان، فوق لیسانس مدیریت، متولد 1356.

چگونه وارد مداحی شدید؟

ابوی شهیدم مداحی می کرد و سالی که ایشون شهید شدن من 8 سالم بود و یادمه که ایشون هم در دسته های عزاداری اون زمان می خوندن من هم از همون زمان علاقه مند بودم شاید به جهتی این ارثی از ابوی شهیدم بوده یا شاید هم از جهتی لطف و عنایتی بود که اهل بیت بهم داشتن و من رو قابل دونستن که در این مسیر گام برداشتم و نزدیک به 30سال هست که در این وادی دارم نوکری می کنم و افتخار می کنم به این مدال نوکری اهل بیت.

از نوجوانی در دسته های عزا می خوندم ولی تقریبا از سال 73 بود به  شکل حرفه ای وارد بوران داغ مداحی شدم.

از امام حسین چه می خواهید؟

از روز اولی که در این وادی وارد شدم یک چیز از امام حسین (ع) و اهل بیتشون خواستم اگر لایق هستم صدارو ، اخلاص رو ،نفس وحنجره رو اونها بهم بدن و منم تا زمانی که عمر دارم برای اونها بخونم و هیچی غیر از این از امام حسین (ع) نخواستم و سعی می کنم ان شاء الله قدر این نوکری و نگاهی که به من داشتن رو بدونم.

کدامیک از اشعارتان را بیشتر دوست دارید؟

من برای اهل بیت هیچ فرقی قائل نمی شم که این قشنگ تره یا اون ،نه .برای اهل بیت همش قشنگه.همه ی اشعار اهل بیت قشنگه و همه جلساتشون زیباست و اگر قشنگ از آب در نمی آید تقصیر من و امثال منه وگرنه کل اون جلسه پر از نوره.

همه ی اشعارم رو دوست دارم اما اشعاری که برای سید الشهدا گفته می شه و اونم در قالب درد و دل با امام حسین (ع) و حرف زدن با ایشان است، مثلا (من از کودکی عاشقت بوده ام/قبولم نما گرچه آلوده ام/مبادا برانی مرا از درت / به پهلوی بشکسته مادرت)اونچه که عامیانه با اهل بیت گفته میشه قشنگ تر است ومن اون رو بیشتر دوست دارم.

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

اساتید شما چه کسانی بودند؟

مستقیم از زمانیکه شروع کرده باشم  و زیر نظر استاد بوده باشم نه اینطور نبوده ولی اون زمان که من نوجوان بودم و سنم کمتر بود، روشی  رو انتخاب کرده بودم و حقیقتا اون زمان  حدودا سال 73 درشهر سمنان کسی رو پیدانکردم و ندیدم که من بتونم برم زیر مجموعه اش قرار بگیرم فلذا من غیر مستقیم در اون سالها که اگر بیاد داشته باشید سی دی، فلش و غیره وجود نداشت و تنها نوار کاست بود که میگذاشتم درضبط وگوش میکردم و خیلی از نوار کاست استفاده میکردم ولی نه از هرکسی.

اون زمان من هم به صدای آقای منصور ارضی خیلی علاقه داشتم وهم به سبک و سیاق و هم به نوع روضه خوندنش خیلی علاقه مند بودم و از همون زمان شروع کردم به گوش دادن به نوارهای ایشون خیلی اثر گذار بود خیلی و جالبه بدونید که من اینقدر علاقه داشتم که در این وادی بتونم چیزی یادبگیرم شب ها که میخواستم بخوابم نوار کاست رو میگذاشتم در یک ضبط کوچیک  بد یک هندزفری به اون وصل می کردم  و اینقدر گوش میکردم تا خوابم ببره.

تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

هر چه روضه ساده تر خونده بشه  مردم پذیرششون خیلی بیشتره.در همین زمینه هم امام صادق (ع)می فرمایند: برای خوندن روضه اهل بیت و روضه امام حسین (ع) همانطوری که بین خودتون روضه می خونید برای ماهم اینجوی روضه بخونید.

تجربه به ما نشون داده در هرجایی که ما اومدیم از آهنگها وسبک های ساخته خودمون یا داخلی خودمون استفاده کردیم، همراه با ابیاتی که شور ومعرفت رو در کنار شعور داشته ؛ به مراتب بیشتر جواب گرفتیم و تاثیرگذار تر بوده.

کدامیک از منبری های بزرگ را می شناختید؟ و احیانأ با آنها منبر هم داشته اید؟

منبر که به عنوان استاد نشسته باشم نه اما مداحی که پای منبر نشینه که بدرد نمیخوره

منبر بسیاری از بزرگان و عزیزان  بوده که اگر بخواهم برگردم به زمان قدیم خیلی ارادت به  آقای سید ابراهیم هاشمیان داشتم و دارم و لذت می برم از صحبت ها و منبرهای ایشون و بزرگان شهرما هم بسیارند همچون مرحوم آقای سیادتی که نکته های بسیاری رو من از ایشون یاد گرفتم.

از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

اون هایی که پای جلسات و روضه های من مینشینند میدونن که من اعتقاد خاصی به حضرت رقیه(س) دارم و اعتقاد بسیار عجیب و محکمیه فک میکنم اگر نباشم و زمانی از دنیا برم یادگاری من همین روضه های حضرت رقیه است .

در مورد سبک هایی که به صورت تقلیدی از روی خوانندگان غربی و همراه با ریا میباشد چه نظری دارید؟

چیزهایی که از غرب میاد مشخصه که هیچ وقت آنها خیر وصلاح مارو نمی خواهند و حالا یک آهنگی رو خواننده غربی میاد میخونه و در اون شور و حال و هوای تعریف شده خودشون یک نشاطی هم ایجاد میکنن برای کسانی که دور و برشون هستن  و من نوعی که حالا زیاد در بهر این چیزها نیستم، خوشم میاد که بگم عجب شوری، عجب سبکی ایجاد کرد و میام این رو برمیدارم و در واقع مخلوطش میکنم با نام امام حسین (ع)

کجای این آهنگ اصلا به امام حسین (ع) برمیگرده؟ مگر به هر قیمتی ما باید شور ایجاد کنیم؟ نه!

ما از آن جایی که خود موسیقیمون اینقدر غنی و زیبا هست و اینقدر اصیله که میتوانیم استفاده کنیم و من به هیچ عنوان این تقلید رو نه میپسندم و نه استفاده میکنم.

برای کدام روضه ها بیشتر می سوزید؟

اهل بیت همشون کلهم نورالواحداند و برای من هیچ فرقی نمیکنن. براهمشون میسوزم و براهمشون روضه میخونم ولی اون سوختنی که در روضه حضرت رقیه است برای من نسبت به بقیه بیشتره.

آیا به چشم خود کرامتی از اهل بیت علیهم السلام دیده اید؟ برای ما بگوئید؟

صدایی که بهم میدن و میخونم بزرگترین کرامت وعنایته اهل بیت به منه.

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

برای مداحان چه نصیحتی دارید؟

همه بهتر از من هستند و من نمیتونم نصیحتی برای کسی داشته باشم؛ همه عزیزتر و بهتر از من هستند ، من کوچیک همه هستم ولی هم کسانی که در سن و سال من و هم رده من هستند فرقی نمیکنه کسانی که کوچکتر از من یا هم سنم هستند را می گویم به بزرگترها که جسارتی نمیکنم و آنها عزیز واستاد من اند ولی توصیه من اینه که جلسه و روضه امام حسین رو با دنیا و مادیات دنیا و تعیین حق الزحمه خود از قبل  یک وقت خدایی نکرده معامله نکنن چرا که اینقدر اون ها به ما عنایت کردند و می کنند که این ها در برابرش چیزی نیست.

برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟

اول به مجموعه خودمون این توصیه رو دارم و بعد به دیگر مجموعه ها که هیئت ها باید بصیرت دهیشون بالا باشه باید خط بدهند اما نه خط سیاسی، باید روش بدهند چرا که دشمن داره کار میکنه؛ مخصوصا امسال در چهل سالگی نظام، تمام سرمایه اش را گذاشته و تمام نیروهایش رو بسیج کرده  که این چهل سالگی رو یانبینیم که کور خوندن یا اگرمیبینیم هم  به قول قدیمی ها زهرمارمون بشه.

روی این چهلمین سالگرد انقلاب دشمن داره خیلی کار میکنه و بانیان هیئت ها خیلی میتونن مهم باشن و در این زمینه ها، اشعار و ابیات و سبک هایی که میخونن خیلی می توانند جهت دهی بکنند و یکی از شعرهایی که ماشب ها آخر هرجلسمون میخونیم و همه هم همراهی میکنن به این شکله (مابیعت میکنیم باجون و خونمون /که تا آخر بمونیم پای انقلابمون) این هم پیام رسونده و هم یک شور ایجادکرده و هم دارند باهم بیعت میکنند و هم جهت دهی داره میکنه وهم پیام به جاهای دیگه می رسونه و هم سبکی است که یک جوان  باهاش سینه میزنه و همون مورد که گفتم باید تلفیق شه اینجا به عین دیده می شه و هم بصیرت دهی داره میکنه و هم شناخت میده و هم داره به دیگران پیام میفرسته که ما داریم باجونمون میریم، مابیعت میکنیم با جون و خونمون که تا آخر هستیم پای انقلابمون.

این هیئت ها بایدخیلی حواسشون باشه فقط بگن ما میاییم و میکوبیم برای امام حسین(ع) درست نیست و من فکرمیکنم امام حسین(ع) هم با چنین چیزی راضی نیست.امام حسین(ع) هم میگه حفظ نهضت، حفظ  انقلاب، حفظ ولایت و پشتیبانی اون مهمه و اگر بتونیم مسیرها را درست شناسایی کنیم و بصیرت دهیم و خود عامل باشیم میتونه خیلی نقشه های دشمن رو حتی نقشه برآب کنه.

در شهدای کربلا کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

حضرت رقیه (س)

راجع به شور خوانی بگویید؟

شور خوبه شوری که توش شعور و معرفت داشته باشه خوبه و فقط صرف شور نباشه که توش بکوبیم بگیم به به عجب شوری، عجب کوبشی داشت، عجب ضربی داشت. اگر اینجور باشه نه؛ این شور خوب نیست.

من به شور اعتقاد دارم که خوبه و بایدباشه ولی شوری که همراه باشعور و معرفت باشه.

پیرغلام یعنی چی؟

ما هممون میگیم غلام نوکر امام حسین(ع) هستیم و کسی که در این مسیر پیر بشه و مو و محاسن سپید کنه بهش میگن پیر غلام، که خیلی هم مورد احترامه.

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

نظر شما درباره مسجد رفتن و ارتباط هیئتی ها با مسجد چیست؟ به نظر می آید این ارتباط کم رنگ است؟

ارتباط بین مساجد و هیئت ها کمرنگ شده و خیلی از مساجد و هیئت امنای آنها هم متوجه این موضوع شده اند که هیئت ها فاصله گرفتند لذا من دیدم که خیلی از مساجد شروع کردن هیئت هم میزنن نه هیئت سنتی که حالا فقط یک عده مسن ترها در آن فعالیت داشته باشن نه، دارن جوان ترها را به روش های مختلف به مساجد می آورند.

ما اعتقاد داریم که همه برنامه های محوری مان در هیئت باید با نماز و مسجد و اینجور موارد شکل بگیره و اگر به این شکل باشه جلوی خیلی از آسیب ها رو میگیره و هر چه این دو از هم فاصله بگیرند، از مساجد و روحانیت و منبر میرسه به همون آفت و آسیب که برای مثال یکی ازمسائل جداشدن هیئت ها از مساجد، مسئله برهنگی بود که الحمدالله مااین مورد رو چندین سال پیش در استان حل  کردیم.

ظاهر مداح چقدر اهمیت دارد؟ یک مداح باید چگونه باشد و چگونه رفتار کند؟

من همیشه به دوستانیکه میخواهند در این وادی وارد بشن یا وارد شدن، بخوام نکته ای یا پندی بهشون بگم اینو میگم که کسی که در وادی مداحی اهل بیت اومده باید خیلی چیزها رو برای خودش حرام کنه هر چند حرام شرعی نبوده باشه.

یک فرد عادی اگر خطا و یا اشتباهی کنه در شهر، یک فرد عادیه و اثرات منفی کمی داره ولی کسی که در این وادی وارد شده مردم اون رو به یک دید دیگه ای نگاه میکنن و به خاطر امام حسین(ع) به او احترام میزارن و او دیگه باید الگو باشه و دیگر نمیتواند هرکاری که یک فرد عادی انجام میدهد او نیز انجام دهد.

در این زمینه یک روایتی از امام صادق (ع) است که می فرمایند نه تنها مداح ها و نه تنها کسانی که روضه می  خوانند بلکه همه ی شما شیعیان ما باید زینت ما باشید و وقتی که میگن شیعه امام صادق(ع) یعنی شیعه اهل بیت(ع)؛ مخصوصا زمانیکه به سفرهای خارجی مکه کربلا و غیره می رویم.

به آنها شیعه جعفری حضرت صادق(ع) می گویند که شما شیعیان باید زینت ما اهل بیت باشید  ما مداح ها که دراین وادی هستیم اولاییم و اولا بایستی رعایت بکنند در خیلی از مواردی چون نماز اول وقت، احترام و غیره .

برای مثال عرض کنم که بنده در وسط روضه که دل جوان نرم شده است یک دفعه  نکته ای را بیان می کنم مثلا اگر شب حضرت علی اکبر باشد توصیه ی احترام به پدر و شب حضرت زینب باشد، احترام به مادر را به جوان گوشزد می کنم.

آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟

پول گرفتن اشکالی نداره و ما در سیره اهل بیت هم داشتیم کسی که می آمد برای روضه خوانی حالا اگر امام رضا(ع) یا امام صادق(ع) دعوتشون میکردن و می اومدن یک صله یا یک پاداشی به آن فرد می دادند.

مقام روضه خوان بالا است برای مثال عرض کنم که روزی دعبل خزاعی  به دعوت  امام رضا (ع) به محضر ایشون آمد و شروع به خوندن از امام حسین(ع) و مصائب کربلا کرد و بعد از اتمام روضه خوانی، امام رضا (ع) عبای خودشون رو به دعبل خزایی هدیه دادند.

من نمی گویم پول گرفتن برای روضه خوانی بده بلکه طی کردن و معامله کردن  و این که بیاییم قیمت بگذاریم برای جلسه امام حسین(ع) اصلا درست نیست و من این رو اشکال میدانم.

تعریف از خودم نباشه ولی بارها پیش اومده جلساتی که خارج از استان بوده و من با وسیله شخصی خودم در جلسه حضور پیدا کردم و بعد از پایان جلسه بیرون اومدم و اینکه بعدش گلایه بکنم که چیزی ندادید و غیره نه اینطور نبوده و اینقدر اهل بیت(ع) در این زمینه بهمون دادن که ما مثلا بیایم معامله کنیم سر رقم و قیمت مجلس عزای امام حسین(ع) اصلا درست نیست و این نوعی آسیبه.

نمی گویم همه ولی اگر در یک جعبه بیست تا سیب وجود داشته باشه اگر یک سیب خراب بشه میزنه و بقیه هم آسیب می بینن پس سعی کنن برای مجلس عزای امام حسین(ع) قیمت تعیین نکنند.

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

به نظر شما عزاداری امام حسین باید چه ویژگی داشته باشد و هیئت خوب چه هیئتی است؟چگونه می توانيم برای امام حسين (ع)عزاداری كنيم؟

عرض کردم شور همراه باشعور خوبه ما هم سعی کردیم  در جلسمون یک کشکولی داشته باشیم که در این کشکول همه چی باشه مناجات، شعر از امام زمان(عج) و روضه امام حسین(ع) باشه  و پیر و جوان بپسندند و در زمینه اول جلسه سینه زنی باشه و در آخر هم شور حسینی داشته باشه ما این پک فرهنگی رو گذاشتیم که همه چی توش هست. پس عزاداری امام حسین(ع) می تواند شوری همراه باشعور داشته باشد و هیئت ها هم می توانند همچون هیئت ما یک پک فرهنگی کامل برای برگزاری باشکوه تر مجالس عزاداری امام حسین(ع) فراهم کنند.

آفت‌هاو آسیب هایی که هیئت‌های کنونی را تهدید می‌کند، کدام‌ هستند و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد؟

سیاست

جلسه و نهضت امام حسین (ع) بدون سیاست معنا نداره البته اول باید سیاست را معنا کنیم که منظور از سیاست چیست؟ حزب یا جناح چپه یا جناح راست و غیره که باید تعریفش رو داشته باشیم بعد نهضت امام حسین (ع) یک نهضت سیاسی بوده و حکومت یزید حکومت سالمی نبوده و امام حسین (ع) برای چی قیام کرده؟ ایشون بر علیه حکومت یزید عمل کردن و دین اسلام رو در خطر دیدن که حضرت قیام کردن؛ پس وظیفه ما شناساندن حرکت، برنامه و جهت خوب است که باید این ها رو یک مداح روشنگری بکنه.

از دیگر آفت ها احتمال سکولاری شدن بعضی هیئت ها است.

(حضرت آقا می فرمایند که ما هیئت سکولار نداریم) و هیئتی که سکولار باشه که بدرد نمیخوره و هیئت باید مسیرش مشخص باشه اما هیئتی که بیاد جناحی عمل کنه نه و بیاد بر علیه این و اون موضع گیری کنه نه ما این رو نمی گیم که در وحله اول مداح و  سخنوری که در اون هیئت هست باید اینقدر بصیرت سیاسی بالایی داشته باشه و اینقدر مطالعه کرده باشه و تشخیص مسائل روزش اینقدر بالا باشه که وقتی تحلیل میکنه و مردم هم  دارن گوش میکنند اینقدر باید قوی و مستند باشه که اگر کسی آمد و ایرادی گرفت بتونه پاسخگو باشه و دفاع کنه.

اینی که ما بگیم طرفدار این جناح باشیم یا اون جناح باشیم نه ماهم مردم سیاسی هستیم بله چه جور سیاسی هستیم؟ سیاستی که برای ما تعریف شده و امام حسین (ع) برای ما تعریف کرده کسی که ناحق باشه دادمیزنه ایشون کارش اشتباس و کسی که کارش حقه داد میزنیم ایشون کارش درسته  پس وظیفه ما روشنگریه.

اما اگر به شخصی فردی حزبی گروهی بیاییم علنا اشاره کنیم و بگیم و الفاظ ناشایست بکارببریم و خودمون حکم بدیم و خود قاضی شویم رو نه! من این روقبول ندارم ولی اینطور هم نیست که فقط سینه بزنیم و برویم و خود حضرت آقا هم تاکید دارن که هیئت این جور بدرد نمیخوره و ما بایستی روشنگری داشته باشیم نسبت به مسائلی که مردم باید بدونن مسائل روز ، مسائل جهانی و کارهایی که برعلیه ما داره انجام میشه همچون استکبار جهانی امریکا.

در این شب ها کار ما فقط این نیست که در سینه زنیمون داشته باشیم حسین حسین و بیاییم و این رو بگیم و برویم! نه اینطور  نیست. ما در ابیات و اشعارمون از امام از شهدا از حضرت آقا می گوییم که این ها مسیرهایی است که مشخص است و ما هم در این مسیر گام بر می داریم و من هم به این جناح و آن جناح  در  مسائل سیاسی اعتقادی ندارم.

هیئت‌ها چگونه می‌توانند آسیب هارا شناسایی کنند؟ چگونه می‌توانند در برابرآنها سد ایجادکنند؟

جلسه امام حسین (ع) سراسر نور و معنویته و لذا ابلیس و ابلیسیان براش برنامه دارن حالا یا در من نوعی نفوذ می کنند؛ مثلا منی که عقیده و اعتقادم سسته میام بدون مطالعه و بدون دانستن سندیت مطلب و بدون اینکه روی سبک ها و ملودی ها کار بکنم میام یکسری چیزهای تقلیدی و کلیدی رو که جایی خونده شده رو برمیدارم و تلفیق میکنم که این یکی از آسیب ها است و بعد میارم بخورد یک جوان می دهم بدون اینکه این شور همراه با شعور باشه و مجددا این هم یک آسیبه .

اینکه فقط مابکوبیم و شور بزنیم و حسین حسین بگیم درست نیست و چیزی که خود حضرت آقا هم خیلی روش بحث داره اینکه یسری فقط یک ساعت میپرن بالا و پایین میگن حسین حسین. این خیلی مهمه که ببینیم آیا با این کار به چیزی می رسیم؟

آسیب در این موارد  برمیگرده به کسانی که دست اندر کار این مجالس هستند اگر این ها خط درست را بدهند و راه را درست نشان دهند قطعا کسانی که زیر این پرچم و بیرق سینه میزنن اونها کمتر دچار آسیب میشوند.

من و امثال من اگر دچار آسیب بشیم قطعا یک امت و جماعت رو همراه باخودمون میبریم پس ما خیلی مهمیم که اول ما خودمون روبشناسیم که ببینیم دنبال چه چیزی هستیم ،آسیب هارو بشناسیم ،دشمن روبشناسیم و بصیرت داشته باشیم و خیلی چیزای مهم دیگه  که من فقط  به گوشه ای از آنها اشاره کردم و فکر میکنم هیئت های ما با این برنامه ها از خیلی از آسیب ها و آفت ها در امان میمونن.

نقش مداحان در جذب جوانان و هدایت آنان به سمت مساجد به چه میزان است؟ چه اقداماتی باید در این راستا صورت گیرد؟

ذائقه نسل جوان با کسی که عمری ازش گذشته فرق می کند و اگر ما بتونیم این دو ذائقه رو به هم نزدیک کنیم هنر کردیم.

تقریبا 95 درصد از هیئت ما رو جوانان تشکیل می دهند از نونهالان 6 ساله تا پیرمرد 80 ساله ولی قالب هیئت جوان هست و اگر بشه این دو رو باهم تلفیق کنیم هنر کردیم چرا که ما اعتقاد داریم امام حسین (ع) برای شخص خاصی نیس و برای همه است و اگر ما با اطلاعیه ای مردم رو دعوت کردیم به جلسه یعنی همه رو به روضه  امام حسین (ع) دعوت کردیم واستثناء برای  قشر خاصی قائل نشدیم.

وقتی که دعوت کردیم پس میزبان باید در خور شان میهمان همه چیو ارائه بده و لذا نمیتونیم همه رو دعوت کنیم و چیزی بخونیم که فقط در خور قشر جوان باشه چراکه اون پیرمرد هم اومده سینه بزنه و ماسعی کردیم این دو ذائقه رو باهم تلفیق کنیم که هم قشر جوان و هم قشر مسن اون نیازهاشون برآورده بشه.

در این شب ها عملی کردن این کار  در هیئت ها کمی سخت است که یک چیزی بخونی که هم اون پیرمرده بتونه عرض ادب کنه و هم اون جوان بتونه شورشو همراه باشعور تخلیه کنه ولی ما سعی کردیم این رو داشته باشیم و از دست ندیم.

(حضرت آقا  هم می فرماید عزاداری سنتی نگاه به گذشته هامون ولی همراه با تلفیق مسائل روز) این رو بتونیم باهم داشته باشیم که البته  فکرمیکنم وقتی جوان ها و مسن تر ها میان در مجلس عزای امام حسین (ع) یعنی این رو پذیرفته اند.

نقش مداحان در دعوت جوانان به پرشور بودن هیئت های امام حسین؟

جوانان را بیاوریم و کار دست جوانان بدهیم ، اصلا اجرای کار با جوانان، اجرای کار فرهنگی مساجد با جوانان.

به جوانان اهمیت و میدان بدهیم.

پایداری نهضت امام حسین (ع) با مدیحه سرایی مداحان

در استان سمنان در تکیه ها، مساجد و برخی خانه ها با مدیحه سرایی  مداحان حسینی ، شور عاشورایی به پا شده و پیر و جوان ، زن و مرد و دختر و پسر در  این شور عاشورایی شرکت می کنند  چه بسا خوب است که این شور حسینی با شعور و معرفت همراه باشد.

گزارش از عطیه زیاری

انتهای پیام / ز

مدیحه سرایی مداح اهل بیت سمنانی

نظر شما