شناسهٔ خبر: 28200653 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه گیلان خبر داد

پکیج تجهیزات هواشناسی چینی ها برای دانشگاه گیلان

نمایندگی گیلان

رئیس دانشگاه گیلان با تاکید بر اهمیت همکاری های علمی مشترک در این دانشگاه اظهار کرد: طرح‌های تحقیقاتی مشترکی در حال اجراست و به عنوان اولین دستاورد این همکاری مشترک پکیجی از تجهیزات هواشناسی از طرف آکادمی علوم چین به دانشگاه گیلان تقدیم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، احمد رضی با بیان اینکه دانشگاه گیلان حدود ۱۷ هزار دانشجو در دانشگاه گیلان دارد که چهل درصد آنها در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، اظهار کرد:نزدیک به ۶۰۰ نفر عضو هیات علمی استخدامی و ۷۰۰  نفر هم حق التدریسی داریم و ۳۷ درصد افرادی که استخدام دائمی هستند دارای مرتبه استاد تمامی یا دانشیاری هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان ۹۷ رشته گرایش در مقطع دکتری و بیش از ۱۵۰ رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد دارد، گفت: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه دولتی منطقه شمال کشور است و در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی از جایگاه خوبی برخوردار است.

رئیس دانشگاه گیلان ادامه داد: رشته‌هایی که در سال‌های اخیر تاسیس شده اغلب متناسب با نیاز استان است، برای اولین بار دانشگاه، سند راهبردی خود را تهیه و به تصویب هیات امنا رسانده است. در تهیه آن برنامه تلاش شده تا نیازهای استان در نظر گرفته شود.

رضی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دانشگاه این است که رشته‌ها را روزآمد کند، گفت:این دانشگاه تلاش دارد رشته‌های بدون بازار را به گرایش‌های میان رشته‌ای و متناسب با نیاز جامعه سوق دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها در راستای شکل‌گیری اشتغال وظایف مهمی دارند و یکی از وظایف شان این است که رشته‌ها را بر اساس مهارت‌ها طراحی کنند، گفت: برنامه دانشگاه این است که دانشجویان مهارت شان تقویت شود. نوعی از مهارت، رشته‌ای و تخصصی است که باید به دانشجویان توانایی استفاده از دانش خود را آموزش داد.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند به حل نیازهای جامعه کمک کند، حضور دانشجویان «پست دکترا» است، افزود: در سال‌های اخیر دانشگاه گیلان در پنج رشته هشت دانشجوی پست دکترا در دانشگاه گیلان پذیرش شدند.

رضی تصریح کرد: براساس سند راهبردی دانشگاه، یکی از اولویت‌ها توسعه ارتباطات بین‌المللی است. شاخص دانشگاه خوب این است که بتواند با مراکز علمی دنیا ارتباطات خوب داشته باشد. سعی کردیم ارتباط اساتید با محققان خارجی در کشورهای مختلف را توسعه دهیم که شاهد نتایج خوبی هستیم؛ اولا طرح‌های تحقیقاتی مشترکی در حال اجراست و به عنوان اولین دستاورد این همکاری مشترک پکیجی از تجهیزات هواشناسی از طرف آکادمی علوم چین به دانشگاه گیلان تقدیم شده است. تامین تجهیزات، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و فرصت حضور اساتید ما در دانشگاه‌های خارج از کشور از محورهای این همکاری مشترک است.

وی با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین المللی گفت: بر اساس آخرین رتبه بندی تایمز، دانشگاه گیلان جزء ۲۵۰ دانشگاه برتر جوان دنیا است.

رضی با بیان اینکه تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه گیلان از سال ۹۲ تاکنون ۱۰ برابر شده است؛ افزود: امسال ۶۰۰ دانشجوی خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه گیلان هستند که از این تعداد ۱۵۰ نفر را در مقطع ارشد و دکتری انتخاب شدند و فرآیند جذب آنها در حال انجام است.

رئیس دانشگاه گیلان از پذیرش دانشجوی مجازی در ۱۰ رشته در کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: دانشجویان به صورت مجازی در کلاس شرکت می‌کنند و فقط برای امتحان حضور می‌یابند. با استفاده از این سیستم، آموزش کارکنان در حالی که در سازمان خود به سر می‌برند از راه دور انجام می‌گیرد.

وی افزود:  رفتار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مهارت اجتماعی می‌گنجد، این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که مدیریت دانشگاه دخالت مستقیمی در این موضوع ندارد و سعی می‌کند فضاهای تحرک سیاسی و اجتماعی را فراهم آورد و دانشجویان متناسب با علائق خود در این فضاها حضور یابند.

رئیس دانشگاه گیلان در عین حال اظهار کرد: تلاش شد تا تشکل‌های اسلامی به جای فعالیت‌های هیجانی فضای منطقی را بوجود آورند. به همین خاطر برنامه‌های متعد سیاسی در دانشگاه معمولا بدون حاشیه برگزاری می‌شود همچنین برای استادان نیز کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد، فرصتی است تا ایده‌های خود را در چارچوب‌های علمی عرضه کنند.

رضی، با اشاره به تعامل دانشگاه گیلان با دستگاه‌های علمی و پژوهشی استان اضافه کرد: ارتباط خوبی میان دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری برقرار است و تعدادی از شرکت‌های فعال پارک توسط استادان دانشگاه گیلان فعال شده است. در حال حاضر ارتباط خوب پارک علم و فناوری و دانشگاه باعث شده در زمینه کارآفرینی و تقویت مهارت دانشجویان اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی در پایان گفت: انتقاد را فرصتی برای شناسایی نقاط ضعف می‌دانیم و تلاشهایمان را برای رفع کاستی‌ها یا زدودن ابهامات افزایش می‌دهیم. سیاست ما پرهیز از حاشیه‌ها و پرداختن به متن کار بوده است.

انتهای پیام

نظر شما