شناسهٔ خبر: 28200452 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم در گفت‌وگو با ایلنا:

تصویب نرخی کمتر از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی صرفه تولید ندارد/ دولت در تصویب قیمت گندم تورم را هم حساب کند

رئیس بنیاد توانمندسازی گندم گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به عقب افتادگی‌های دوساله و تورم موجود اگر قیمت محصولات را ۲۵ درصد افزایش دهد مشکل تولید حل خواهد شد اما در غیر این صورت باید به فکر یک کمیته امداد برای کشاورزان باشیم.

صاحب‌خبر -

علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص قیمت مصوب خرید تضمینی گندم اظهار کرد: با احتساب هزینه‌های تولید برای کشاورزان قیمت بنیاد و اتحادیه‌های مربوطه ۱۶۰۰ تومان برای قیمت تمام شده یک کیلو گندم است. وزارت جهاد کشاورزی ۱۵۸۷ تومان را پیشنهاد داده که میانگین کل کشور،‌ عملکرد و هزینه تولید را محاسبه می‌کنند و یک قیمت میانگینی را در نظر می‌گیرند.

وی افزود: بین این دو عدد تفاوت بالایی نیست و اگر تصویب شود ما نظر وزارت جهاد کشاورزی را قبول داریم به این دلیل که این وزارت‌خانه متولی تولید است و تمام تولید و هزینه‌ها را رصد می کند و نظرش کارشناسی و علمی است اما این رقم باید به تصویب شورای اقتصاد برسد که متاسفانه وزیر جهاد کشاورزی دراین شورا با وجود عضو بودن،‌متولی امر بودن و نظر کارشناسی داشتن اما تنها یک رای دارد. درحالی که ممکن است باقی اعضا هیچ شناختی از کشاورزی نداشته باشند اما آنها به عنوان اقتصاددان حق رای دارند و می‌توانند با قیمت پیشنهادی موافقت نکنند.

ایمانی در ادامه تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده بخش کشاورزی انتظاراتی داریم. همه محصولات اعم از خودرو، کالاهای اساسی، لبنیات، حمل و نقل و کرایه تاکسی همه گران شده است. از طرف دیگر هزینه‌های تولید هم افزایش یافته است. سموم کشاورزی با چندبرابر قیمت عرضه می‌شود. شاید دولت بگوید من با ارز دولتی وارد کرده‌ام اما زمانی که نظارت نیست و سمی که قرار بود با ۳۰۰ هزار تومان به دست کشاورز برسد با قیمت یک میلیون تومانی می‌رسد.

وی افزود: قیمت تراکتور و ادوات بخش کشاورزی در هفته گذشته حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است. برق و گاز و حمل و نقل افزایش یافته و به تبع آن هزینه‌های خانوار هم افزایش داشته است. انتظار ما این است که مسئولان در بخش کشاورزی با توجه به اینکه در این دو سال در حق کشاورزان بی مهری شده کمی به فکر این قشر باشند. با وجود پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به دولت جهت افزایش قیمت تولید کشاورزان اما در این دو سال این پیشنهاد رد شده است.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم با اشاره به اینکه دولت افزایش نرخ تورم را در افزایش قیمت‌ها لحاظ نمی‌کند، خاطرنشان کرد: عمل نکردن به نرخ تورم به معنی تضعیف بنیه‌ مالی کشاورز است. کشاورزی که تنها برای معیشت کار می‌کند اگر ما تورم را هم بر روی دوش او بگذاریم نابود می‌شود. کشاورزی که توان اقتصادی نداشته باشد تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ما در این زمینه سابقه هم داریم.

وی افزود: در چند سال گذشته هم با وجود اینکه به خودکفایی رسیده بودیم اما به نیازهای کشاورزان توجه نکردیم و به واردکننده کالاهای اساسی و گندم تبدیل شدیم. امروز هم همینطور است و اگر کشاورز را حمایت نکنیم با توجه به شرایطی که بر کشور حاکم است برای واردات گندم هزینه بالایی را خواهد داشت. گندم وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی هم وارد شود بالای ۱۸۰۰ تومان تمام خواهد شد اما حاضر نیستند با ۱۶۰۰ تومان گندم داخلی را از کشاورز خریداری کنند.

ایمانی در ادامه تصریح کرد: نظر جهاد کشاورزی به عنوان بخش متولی و کارشناس باید مدنظر قرار بگیرد تا نرخی باشد که هم معیشت کشاورز با مشکل مواجه نشود و هم تولید پایدار بماند. اهمیت نان در کشور بسیار زیاد است و کالاهای استراتژیک مانند گندم، کلزا و چغندر باید بیش از همه محصولات مورد حمایت قرار بگیرد و یک قیمت منصفانه برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس بنیاد توانمند سازی گندم در رابطه با تصویب کمتر از ۱۵۸۷ تومان قیمت گندم عنوان کرد: اگر کمتر از قیمت وزارت جهاد کشاورزی تصویب شود برای کشاورزان صرفه تولید وجود ندارد. وزارت جهاد کشاورزی با توجه به عقب افتادگی‌های دوساله و تورم موجود اگر قیمت محصولات را ۲۵ درصد افزایش دهد مشکل تولید حل خواهد شد اما در غیر این صورت باید به فکر یک کمیته امداد برای کشاورزان باشیم.

وی تشریح کرد: پرداخت‌ها امسال طبق قولی که داده بودند تقریبا عملیاتی شده و مشکلات سال قبل برای پرداخت به وجود نیامده است. ۳۰ درصد باقی مانده که از محل فروش اوراق مشارکت اسلامی واریز خواهد شد. اکثر استان‌هایی که تا تیرماه گندم خود را تحویل داده‌اند مطالبات خود را کامل دریافت کرده‌اند و مابقی هم ۷۵ درصد دریافت کرده‌اند. در حال حاضر  مطالبات گندم‌کاران استان‌های سردسیر مانده است.

نظر شما