شناسهٔ خبر: 28200347 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گرفتاری انرژی در خط آتش جنگ تجاری ترامپ

با شدت گرفتن جنگ تجاری دونالد ترامپ با چین، صنعت صادرات گاز طبیعی آمریکا در معرض تهدید قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، چین ممکن است به تلافی دور جدید تعرفه‌ها که روز دوشنبه از سوی آمریکا اعلام شد، گاز طبیعی مایع آمریکا را هدف بگیرد. این کشور آسیایی ماه گذشته اعلام کرده بود که وضع ۲۵ درصد تعرفه روی واردات LNG آمریکا را مورد ملاحظه قرار داده است.

چنین اقدامی به رابطه انرژی رو به رشد که میان دو اقتصاد بزرگ جهان در جریان بود، ضربه خواهد زد. همچنین فشار روی صنعت LNG آمریکا که با روسیه، استرالیا و قطر برای سهم بازار در چین -بزرگترین خریدار جهان - رقابت دارد را افزایش می‌دهد. سال گذشته مقامات آمریکایی در تلاش برای جذب سرمایه چین برای پروژه‌های صادرات جدید بودند.

این تعرفه‌ها نشان می‌دهد شی جین پینگ، رییس جمهور چین و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا حاضر هستند تا چه حد ضرر کنند اما در جنگ تجاری به عقب نشینی تن ندهند. ترامپ صنعت صادرات گاز آمریکا را که بدنبال ۱۳۹ میلیارد دلار سرمایه برای تامین ده‌ها پروژه است به خطر انداخته؛ در حالی که شی خود را در معرض تهدید افزایش هزینه مبارزه با مه‌دود از طریق مصرف کمتر زغال سنگ قرار داده است.

خرید LNG چین و رونق تقاضا

به گفته سول کاونیچ، مدیر تحقیقات انرژی آسیا در گروه کردیت سوییس، اگر تعرفه‌ها وضع شود شرکت‌های چینی در کوتاه مدت حاضر به سرمایه‌گذاری در پروژه LNG آمریکا نخواهند بود. بخش‌های LNG استرالیا و قطر از این موضوع سود خواهند برد زیرا از سوی مشتریان چینی به عنوان منابع عرضه‌ای دیده می‌شوند که حداقل در کوتاه مدت، ریسک کمتری دارند.

حرکت چین برای استفاده بیشتر از گاز طبیعی، رشد تقاضای جهانی را هدایت کرده است. واردات LNG این کشور ۴۷ درصد در هفت ماه نخست امسال رشد کرد. با این حال طبق گزارش شرکت "سنفورد سی برن اشتاین"، چین سومین خریدار بزرگ LNG آمریکا است و صادرات آمریکا کمتر از ۶ درصد از خرید چین در مدت مذکور بوده است.

برن اشتاین برآورد می‌کند اگر شرکت‌های آمریکایی بتوانند ۲۰ درصد از بازار چین را تا سال ۲۰۳۰ تصرف کنند، کسری تجاری آمریکا با چین به میزان ۵۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

طبق آمار بلومبرگ NEF، قیمت‌های بالاتر نفت و افزایش تقاضا برای LNG علاقه به سرمایه‌گذاری‌های صادراتی را افزایش داده و حدود ۱۵ درصد از پروژه‌های آمریکا منتظر تصمیمات سرمایه‌گذاری نهایی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هستند که بیش از هر کشور دیگری است. پروژه‌های آمریکایی منتظر سرمایه‌گذاری یا خرید از سوی چین هستند که اوایل امسال از ژاپن به عنوان بزرگترین واردکننده LNG جهان سبقت گرفت.

به گفته شیژو، تحلیلگر "آی اچ اس مارکیت"، کشورهای صادرکننده مانند استرالیا و قطر ممکن است از تنشهای تجاری برد کنند.

انتهای پیام

نظر شما