شناسهٔ خبر: 28199485 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

توصیه های لازم بهداشتی برای توزیع نذورات در مراسم عزاداری محرم

صاحب‌خبر -
  عدم رعایت موازین بهداشتی در توزيع نذورات در مراسم عزاداري، مساجد، تكايا و هيات ها می تواند احتمال بروز بيماري هاي مرتبط با غذا به وي‍‍ژه بيماري هاي عفوني روده اي را افزايش دهد.
 
به گزارش وبدا، با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (ع) و توزیع گسترده نذورات در این مراسم، لازم است نکات بهداشتی در توزیع نذورات بطور کامل رعایت شود.
 
توصیه های بهداشتی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشتی برای توزیع نذورات در مراسم عزاداری محرم به شرح زیر است:  
هرگونه پخت و پز بايد در مكان هايي با شرايط بهداشتي صورت پذيرد، کليه افراد درگير در تهیه و توزيع غذا بايد داراي كارت بهداشت معتبر بوده و رعايت بهداشت فردي در هنگام ارائه خدمت ضروري است، مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد و توصيه مي شود از مواد غذايي مشمول بسته بندي كه مورد تاييد وزارت بهداشت است استفاده شود .
 
مردم از فرآورده هاي خام دامي با كشتار مجاز و يا بسته بندي شده كه مورد تاييد وزارت بهداشت و سازمان دامپزشكي است استفاده کنند، از نمكهاي بسته بندي يد دار تصفيه شده داراي مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو در تهيه و پخت غذا استفاده شود، در تهيه غذا از روغن هاي داراي مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پايين استفاده شود.
 
این گزارش حاکیست باید از ظروف مناسب در آشپزي استفاده شود. در هنگام توزيع غذا، از راه رفتن افراد توزيع كننده غذا بر روي سفره ها خودداري شود، از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداكثر دو ساعت) خودداري شود. در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته در زير 4درجه سانتي گراد يا در بالاي 63 درجه سانتي گراد (روي شمعك گاز) نگهداري تا درجه حرارت ماده غذايي به زير 63درجه نرسد.
 
بر اساس این گزارش باید از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود. در صورت توزيع سبزي و سالاد، رعايت مراحل چهارگانه سالم سازي الزامي است و توصيه مي شود از سالاد و سبزي بسته بندي شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود. در ضمن با نصب تابلوها و يا اطلاعيه ممنوعيت استعمال دخانيات و جمع آوري زير سيگاري ها، از استعمال مواد دخاني در محل هاي مسقف خودداري شود.
 
همچنین برای پرهیز از ابتلا به بیماری از آب آشاميدني سالم استفاده شود. شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شود، صورت پذيرد. در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم، از ظروف يكبار مصرف مناسب ترجيحا" ظروف يكبارمصرف گياهي ، سلولزي و آلومينيومي استفاده شود. استفاده از ظروف يكبار مصرف پلي استايريني براي مواد غذايي و نوشيدني گرم و داغ (بالاي 65درجه سانتي گراد ) مناسب نیست.
بر اساس دستورالعمل معاونت بهداشت  باید ضمن رعايت نظافت، شستشو و گندزدايي مستمر سرويس هاي بهداشتي نسبت به نصب سيستم لوله كشي مايع دستشويي و يا نصب جاي مايع محتوي مايع دستشويي اقدام شود. پسماند هاي توليد شده به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال و دفع شود. به ويژه در كنار هر ايستگاه صلواتي، سطل يا كيسه جهت جمع آوري مرتب ظروف و ليوان هاي يكبار مصرف استفاده شده نگهداري شود. توزيع آب، شربت و يا شير در بين دسته هاي عزاداري و يا در مراسم با ليوان يكبار مصرف صورت گيرد و از فرو بردن ليوان و پارچ به داخل ظروفي كه آب و شربت داخل آن است، جلوگيري شود.
 
گفتنی است احشام مورد استفاده براي ذبح و قرباني از مراكز مجاز مورد تاييد دامپزشكي تهيه شود. كليه دست اندر كاران مساجد به منظور حفظ و ارتقای سلامت عزاداران، از توزيع هرگونه مواد غذايي و نوشيدني داغ در ظروف يكبار مصرف پلاستيكي جدا خودداري نمايند و نسبت به جايگزيني آن با ظروف يكبار مصرف به ترتيب اولويت با پايه گياهي، سلولزي (كاغذي) و آلومينيومي جهت توزيع غذا و نوشيدني اقدام کنند./216/205

نظر شما