شناسهٔ خبر: 28199482 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

حسینی شاهرودی:

بلاتکلیفی نحوه اختصاص ارز به زوار اربعین/ دولت وظیفه دارد ارز همه مسافران را تأمین کند

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس با تأکید بر اینکه دولت وظیفه دارد ارز مسافرتی تمامی مسافران خارجی را تأمین کند، گفت: برای نرخ گذاری ارز دولتی از رئیس بانک مرکزی و مسئولان ستاد اربعین دعوت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

سید حسن حسینی شاهرودی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به بلاتکلیفی نرخ ارز اختصاصی به زائران اربعین حسینی(ع)، اظهار کرد: به طور کلی دولت وظیفه دارد ارز مورد نیاز مسافران خارج از کشور را تهیه کند، حال اینکه این سفر می‌تواتند زیارتی و هر نوع دیگری باشد؛ بنابراین دولت باید در سامانه‌های ارزی خود مانند سامانه نیما برای تمامی مسافران ارز مورد نیاز را بسته به نیاز مسافر با نرخ‌های متفاوت در نظر گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته در شرایطی که نرخ ارز در بازار بالای 10 هزار تومان است، اختصاص ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی به مسافرانی که برای تفریح و خوش گذرانی از کشور خارج می‌شوند به هیچ عنوان پذیرفته نیست ولی این روند بیش از 5 ماه به طول انجامید و سرانجام با تغییر رئیس بانک مرکزی توقف حراج بیت المال صورت گرفت.

انتظار نداریم دولت برای زوار اربعین ارز دولتی در نظر بگیرد

حسینی‌شاهرودی با یادآوری اینکه بحث حج و عتبات عالیات متفاوت از سایر سفرها است، افزود: البته انتظار نداریم ارز مسافران اربعین با نرخ دولتی تأمین شود ولی باید ارز مورد نیاز برای زائر به ویژه برای حمل و نقل زائر در سامانه نیما متناسب با نرخ بازار قیمتی معقول در نظر گرفته شود تا زوار به مشکل بر نخورند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: چنانچه بازار آزاد و چهار راه استانبول را بازار قاچاق تلقی می‌کنیم باید برای نیازمندان به ارز چه آن‌ها که مسافرند و چه آن‌ها که دانشجویی خارج از کشور دارند ارز یا تجار ارز مورد نیازشان را تأمین کنیم و راهکاری برای آن در نظر بگیریم.

ارز مورد نیاز هر زائر حداقل 40 دلار است

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر با توجه کاهش ارزش پول ملی کشور و نرخ بالای حمل و نقل در کشور عراق حداقل باید 40 دلار است و اگر قرار باشد این میزان ارز مورد نیاز زائر در بازار آزاد تهیه شود، بالغ بر 400 هزار تومان می‌شود که این رقم به زوار اربعین فشار ویژه‌ای وارد می‌‎آورد.

حسینی‌شاهرودی با یادآوری اینکه اکثر زوار اربعین حسینی(ع) از هتل استفاده نمی‌‎کنند و حتی وعده‌های غذایی را مهمان نذورات مسلمانان عراق هستند، افزود: اما موضوع حمل و نقل مسئله‌ای است که باید به آن توجه و ارز مورد نیاز برای آن تأمین شود.

عوارض خروج از کشور  زوار از مرز هوایی 40 هزار تومان و مرز زمینی رایگان است

وی افزود: برا اساس قانون نیز عوارض خروج از کشور برای زوار اربعین حسینی 40 هزار تومان در نظر گرفته شده که اخذ رقم بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود که این رقم با رقمی که از سایر مسافران اخذ می‌‎شود، کاملا متفاوت است. البته برابر مصوبه بودجه سال 97 مجلس عوارض خروج از کشور برای زائرانی که از مرزهای زمینی خارج می‌شوند، رایگان است.

سخنگوی فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فراکسیون حج با دعوت از اعضای ستاد اربعین و رئیس بانک مرکزی پیگیر موضوع نحوه اختصاص ارز به زوار اربعین خواهیم بود و در این باره نشست‌هایی برگزار خواهد شد./

پایان پیام

نظر شما