شناسهٔ خبر: 28199465 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

برنده تعاملات ظریف و کری کیست؟

برخی از تحلیل گران سیاسی معتقدند که ادامه مذاکرات با دموکرات ها در آمریکا موجب تقویت جایگان اعتدالگرایان در ایران می شود اما گروه مخالف با این سناریو به مسائلی مثل ریزش رای اعتدالیون اشاره کرده و می گویند که لابی با دموکرات ها را باید فراتر از مسائل جناحی بررسی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوز، اعتدال گرایان دست از تلاش برای تقویت ارتباط خود با آمریکایی ها برنداشته اند. اگرچه رئیس جمهور آمریکا به برجام پایبند نماند اما دولت روحانی و تیم دیپلماسی او همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا این تفاهم بین المللی را حفظ کنند. مذاکره با اروپایی ها از یک سو و گرم نگاه داشتن روابط خود با دموکرات ها که گفت و گو و رایزی ظریف و کری مصداق آن است ، از دیگر سو عیان می کند دولت روحانی هنوز هم به ثمربخش بودن پروژه های سیاست خارجی امید دارد.

 

درست است که حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری امکان کاندیداتوری ندارد اما نمی خواهد که عرصه اجرایی کشور را بدون هیچ دستاورد جدی و قابل اعتنا ترک کند. خاصه اینکه دستاورد مورد اشاره حکم برگ برنده برای جریان اعتدال گرا را دارد. از همین رو است که برخی از تحلیل گران مسائل سیاسی گفت وگوهای ظریف و جان کری که اخیرا سرو صدای زیادی به پا کرد را تلاش اعتدال گرایان برای باقی ماندن در قدرت تعبیر می کنند. این گروه معتقد هستند که پیروزی دموکرات ها در آمریکا روح تازه ای به کالبد اعتدالگرایان خواهد دمید و این فرصت را ایجاد می کند که همچون دوران اوباما با یک دوره مذاکره مستقیم و غیر مستقیم برجام های دیگر را رقم زنند. 

 

برخی دیگر از چهره های سیاسی اما حساب مذاکرات مورد اشاره را دولت روحانی و جریان اعتدالگرا جدا می کنند. به عنوان مثال ناصر ایمانی تحلیل گرا اصولگرا با رد این سناریو به «نامه نیوز» گفت: « به نظر من باید مذارکرات ظریف و کری را از این منظر دید که چقدر لازم بوده و چقدر به نفع جمهوری اسلامی است؟ پاسخ من به این سوال مثبت است زیرا ما در شرایط موجود  احتیاج داریم که در داخل آمریکا لابی هایی داشته باشیم. همه کشورها این کار را می کنند. بیشتر کشورها از لابی صهیونیستی استفاده می کنند اما ما که این را صحیح نمی دانیم. بنابراین باید از لابی دموکرات ها استفاده کنیم که قبلا هم مذاکره کردیم.»

 

وی افزود: «اینکه در انتخابات مجلس امریکا دموکرات ها کرسی بیشتر می گیرند یا خیر معلوم نیست اما قطعا لازم است که در وضعیت موجود با آن ها لابی کنیم. توجه داشته باشید که اگر این لابی کردن ها و مذاکرات مفید نبود، سران نظام اجازه نمی دادند که آقای ظریف این ارتباطات را داشته باشند.»

 

ایمانی اما سناریو بهره برداری اعتدالگرایان از دستاورد این مذاکرات را نادرست خواند و گفت: « اینکه بگوییم پیروزی دموکرات ها به نفع دولت روحانی تمام می شود، صحیح نیست. همچنان که برجام به نفس نفس افتاده را نمی توان شکست روحانی به حساب آورد .حتی منتقدان دولت نیز این را نمی گویند. به غفلت و بی توجهی دولت در موارد ی اشاره می کنند اما  آن را شکست دولت  نمی دانند زیرا می دانند اگر ترامپ که دنیا را بهم ریخته در امریکا سر کار آمده نیامده بود وضعیت اینطور نمی شد».

 

همه مخالفان سناریو مورد اشاره اما همین نظر را ندارند . برخی دیگر از مخالفان این ایده که تقویت روابط با دموکرات ها به نفع اعتدالگرایان در ایران تمام می شود، معتقد هستند که مشکل اصلی این جریان ریزش رای و کاهش محبوبیت است. به عنوان مثال حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفت و گو با نامه نیوز، گفت: « مردم متوجه هستند که مشکلات موجود در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... ارتباط چندانی با مسائل سیاست خارجی ندارد و عمدتا ناشی از سوء مدیریت در داخل کشور است لذا یک بار دیگر به وعده های جریان اعتدال گرا مبنی بر تقویت ارتباط با غرب دل نمی بندند. به عبارت دیگر پشیمانی از رای دادن و حمایت از روحانی بیش از آن است که با این نوع رفتارهای و تلاش ها جبران شود. ریزش رای جریان اعتدال گرا به واسطه مشکلات اقتصادی و معیشتی گسترده رخ داده و تنها تغییرو تحول در این عرصه است که می تواند آن را جبران کند».

 

وی همچنین گفت: «به اعتقاد من همه مردم ما و همه نخبگان سیاسی  به خصوص بعد از رفتار آمریکا در مورد برجام متوجه شده اند که تفاوتی بین سگ زرد و شغال نیست. هر دو جناح دموکرات و جمهوری خواه موضع مشخص و روشنی نسبت به جمهوری اسلامی دارند. اینکه دموکرات ها در انتخابات آتی پیروز شوند یا جمهوری خواهان تفاوتی ندارد زیرا  هر دو مخالف جمهوری اسلامی هستند. این ها در روش تفاوت هایی دارند و اما در موضع گیری نسبت به جمهوری اسلامی تفاوتی ندارند.»

 

نظر شما