شناسهٔ خبر: 28196524 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس کمیسیون گردشگری اراک:

خمین و بلغارستان خواهرخوانده می‌شوند

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اراک از تلاش به منظور خواهرخواندگی منطقه تیمره خمین با یکی از شهرهای بلغارستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

مریم توسطی، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اراک، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه وضعیت گردشگری کشور و به‌تبع آن استان شرایط مطلوبی ندارد، اظهار کرد: در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نیاز است از ظرفیت گردشگری کشور بهره‌مند شد، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی در این مبحث ورود کرده است و در واقع حلقه، رابط و نقطه اتصال بین بخش دولت و خصوصی است که راهکارهای ویژه‌ای در خصوص رفع مشکلات این حوزه ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به نشست‌های شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در جلسه آتی این شورا نیز به دیگر مشکلات حوزه گردشگری پرداخته می‌شود و تلاش داریم صدای بخش خصوصی را به سازمان‌های ذی‌ربط برسانیم که می‌طلبد با حمایت بخش دولتی گام‌های مؤثری در رفع موانع حوزه گردشگری برداریم.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اراک با اشاره به مشکلات و نوسانات نرخ ارز در کشور اظهار داشت: در شرایط کنونی ایران می‌تواند به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری دنیا مطرح باشد و تحقق این مهم مستلزم آن است که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری به‌جا استفاده کرد و به تحریم‌ها به‌عنوان یک فرصت نگاه کرد که از این منظر بهترین گزینه، رونق گردشگری است.

توسطی تصریح کرد: رسالت کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی این است که سهم گردشگری استان را هرچند اندک ارتقا دهد و با توجه به اینکه استان مرکزی جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که متأسفانه بعضاً برای خود نیز استان ناشناخته است،  با شناسایی و معرفی این جاذبه‌ها، زیرساخت‌ها را فراهم و با مساعدت بخش دولتی آن را مهیا کنیم تا بتوانیم در راستای جذب گردشگر اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص تأکید کرد و گفت: خلأهای آموزشی در حوزه صنعت و گردشگری در استان بسیار ملموس است که می‌توان با برگزاری این دوره‌ها گام‌های مؤثری برداشت.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اراک با اشاره تفاهم‌نامه‌ها با شهرها و روستاهای استان در خصوص جذب گردشگر اظهار داشت: در شهرستان خمین نشست‌هایی با شهرداری و بخشداری خمین صورت گرفته و همچنین در منطقه بسیار باستانی و تاریخی تیمره مقرر شد خواهرخواندگی این منطقه را با یکی از شهرهای بلغارستان به سرانجام برسانیم و در این خصوص به‌صورت مستند و علمی مرکز پژوهش اتاق تعاملاتی با پدر سنگ‌نگاره‌های ایران در قالب طرح پژوهشی و مستدل و مستند صورت گرفته و قرار است این منطقه که با یکی از شهرهای بلغارستان  که دارای سنگ‌نگارهایی مشابه با قدمت 40 هزار سال است به عقد خواهرخواندگی درآیند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شهرداری و شورای شهر دلیجان نیز گفت: معرفی مناطق گردشگری حفاظت‌شده شهرستان ازجمله اقدامات این کمیسیون است، قلعه نشست آباد و کاروانسرای دودهک از جمله بناهایی هستند که قابلیت‌های بالایی برای جذب گردشگر دارند و کاروانسرای دودهک تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اراک در خصوص قلعه نشست آباد نیز بیان داشت: این قلعه باستانی به‌صورت بلااستفاده رهاشده بود که شهرداری دلیجان آن را تملیک کرده و مقررشده با احیا نمودن آن، قلعه نشست آباد به‌عنوان منطقه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد که در این راستا با سازمان میراث فرهنگی استان رایزنی و تعاملاتی صورت خواهد گرفت.

توسطی با بیان اینکه نام کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی ایران (کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر) نام‌گذاری شده است افزود: هنر جزئی از رسالت این کمیسیون است که در حوزه فیلم، موسیقی، ادبیات، صنایع‌دستی و فرش دستباف نیز به‌صورت خاص به آن پرداخته می‌شود.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این کمیسیون، ارتباط با اقتصاد ورزش است که در راستای پر کردن اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها و ارتقای سطح جامعه، هم‌اندیشی و اقداماتی مشارکتی با مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی قرار است انجام شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق از شکل‌گیری کارگروهی با سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری اراک در راستای ایجاد جاذبه‌های شهری و جذب گردشگر خبر داد و گفت: از جاذبه گردشگری منطقه گردو به لحاظ کوهنوردی و طبیعت‌گردی می‌توان در راستای جذب گردشگر نهایت بهره را برد.

توسطی با بیان اینکه حوزه گردشگری طیف وسیعی از افراد جامعه را در برمی‌گیرد اظهار داشت: با فراهم کردن زیرساخت‌ها و رفع موانع در این خصوص می‌توان چرخه اقتصادی کشور را به حرکت درآورد.

توسطی تصریح کرد: چنانچه روستایی به‌عنوان هدف گردشگری انتخاب شود نیاز است استانداردها و زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود به‌عنوان‌مثال اگر روستای هزاوه را به‌عنوان روستای هدف در نظر بگیریم با توجه به آمار تصادفات در این محور، سازمان‌های ذی‌ربط ملزم به ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای به‌منظور تأمین امنیت جانی گردشگران در مناطق روستایی می‌باشند، در غیر این صورت نباید توقع جذب گردشگر در جاده‌های حادثه‌خیز منتهی به این روستاها را داشت.

انتهای پیام/ع

نظر شما