شناسهٔ خبر: 28196148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

افزایش ۱۵۰درصدی نرخ پی‌وی‌سی و حرکت مشکوک در بورس کالا

عدم عرضه ۲۷۰۰ تن پی‌وی‌سی گرید S65 از سوی پتروشیمی غدیر در معاملات بورس کالا سبب افزایش ۱۵۰درصدی نرخ گرید بعدی این کالا شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش بورس نیوز، طی معاملات امروز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه سال ۹۷ در حالی رینگ پلیمری بورس کالا شاهد عرضه اولیه ۱۰۰ تن از کالای پی‌وی‌سی با گرید S65 پتروشیمی غدیر (سلف یک ماهه) و در مقابل افزایش عرضه ۱۹۰۰ تنی بود که تنها معادل با ۲۷۰۰ تن تقاضا برای این محصول در تابلوی معاملات امروز این بازار ثبت شد.

براساس این گزارش، در حالیکه انتظار می‌رفت با قیمت‌های تعادلی رقابت بر سر معاملات این کالا با نوسان ۲۰ و یا در نهایت ۵۰درصدی برای خرید آن دنبال شود اما بنابه شواهد موجود بر اثر یک حرکت مشکوک، کارگزار عرضه‌کننده این محصول با توجه به کم بودن میزان تقاضا از افزایش عرضه ۱۹۰۰ تنی کالای مذکور خودداری کرده است.

براساس این گزارش، مطابق قوانین و دستورالعمل‌های معاملات در بورس کالا، عرضه پی‌وی‌سی گرید S65 پتروشیمی غدیر با توجه به خودداری کارگزار عرضه از افزایش فروش ۱۹۰۰ تنی محصول فوق در مقابل با کم بودن میزان تقاضا، عرضه کالای مذکور از فهرست سفارش‌های معاملات رینگ پلیمری بورس کالا حذف و به انتهای ساعت معاملات امروز بورس کالا موکول شد.

گفتنی است: با توجه به اینکه عرضه کالای مذکور کشف‌ کننده قیمت مواد پی‌وی‌سی تا پایان معاملات امروز بود اما با اقدام‌های صورت گرفته مبنی بر خودداری از افزایش عرصه ۱۹۰۰ تنی این کالا موجب افزایش نرخ ۱۵۰درصدی در عرضه مواد پی‌وی‌سی در گرید بعدی و در نهایت افزایش غیرطبیعی در معاملات مشابه بعدی شده است که به گفته معامله‌گران بورس کالا به مثابه خیانتی بزرگ نسبت به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش فارس، گفتنی است:  وقوع این اتفاق منجر به بروز برخی اعتراض‌ها و تقاضای فعالان صنایع پایین‌دستی از حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به منظور بررسی دقیق موضوع و احقاق حقوق تولیدکنندگان واقعی این صنعت شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما