شناسهٔ خبر: 28196113 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

موضع‌گیری ترامپ درباره سرنگونی هواپیمای روسیه

منبع: تسنیم

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای لهستانی خود، در خصوص سرنگون شدن هواپیمای نظامی روسیه بر فراز شهر لاذقیه سوریه اظهار نظر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به سرنگون شدن هواپیمای نظامی روسیه بر فراز سوریه گفت که «به نظرم می‌رسد سوریه هواپیمای روس را سرنگون کرده است.»

بیشتر بخوانید:

مقام انگلیسی: با خطر جنگی بزرگ در سوریه مواجهیم

بشار الجعفری: شورای امنیت اسرائیل را مجازات کند

روسیه: اقدامات اسرائیل در سوریه بی پاسخ نخواهد ماند

موضع پوتین درباره سرنگونی هواپیمای روس

ترامپ در ادامه گفت «این یک چیز خیلی ناراحت‌کننده است، اما چیزی است که رخ داده است ... و این یک وضعیت خوب نیست.»

ترامپ همچنین گفت: به زودی تصمیمی در خصوص بازگشت نظامیان آمریکایی از سوریه اتخاذ خواهد شد.

به گفته منابع نظامی روس، در جریان تعقیب و گریز شب گذشته پدافند هوایی سوریه و جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی، هواگردهای رژیم صهیونیسیت برای در امان ماندن از شلیک‌های پدافند هوایی سوریه، در پشت هواپیمای روسی قرار گرفته  و از آن به صورت سپری در برابر پدافند هوایی سوریه استفاده کردند.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه نیز ساعتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌رود.

کرملین در این بیانیه افزود که حادثه سقوط هواپیمای روسیه به این دلیل رخ داد که به توافق روسیه و اسرائیل درباره جلوگیری از حوادث خطرناک عمل نشد.

کرملین افزود که پوتین به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفته که عملیات هوایی این رژیم نقض حاکمیت سوریه است.

"سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه نیز در جریان گفت‌وگوی تلفنی با "آویگدور لیبرمن" وزیر جنگ اسرائیل به وی گوشزد نمود که در نتیجه اقدام غیرمسئولانه نیروی هوایی اسرائیل، فاجعه‌ای رخ داده که در نتیجه جان ۱۵ نفر از نظامیان روسی را گرفته است.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که این حادثه مغایر با روح مشارکت دو طرف بوده و پس از این مقامات مسکو حق پاسخگویی به این اقدام را برای خود محفوظ خواهند داشت. به گفته وی، وزارت دفاع روسیه بارها از طرف اسرائیلی خواسته تا از حمله به خاک سوریه دست بردارد، چرا که این مسئله جان نظامیان روسی در این کشور را هم به خطر انداخته است.

شایگو در این مذاکرات تلفنی یادآور شد که برغم توافق درباره ممانعت از بروز حوادث خطرناک با طرف اسرائیلی، فرماندهی نیروهای نظامی روسیه مستقر در سوریه، تنها در لحظه حمله جنگنده‌های اف-۱۶ اسرائیلی، از این مأموریت اطلاع یافتند.

نظر شما