شناسهٔ خبر: 28195284 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

معرفی کتاب "اسداء الرغاب"

کتاب اسداء الرغاب را به جرأت می توان یکی از بهترین تألیفات فقیهان امامی درباره حجاب و لزوم پوشش بر بانوان دانست.

صاحب‌خبر -
معرفی کتاب "اسداء الرغاب"
 
به گزارش  خبرگزاری تقریب،  دفتر مطالعات و تحقیقات زنان کتاب "اسداء الرغاب" تألیف سید محمد‌باقر لکهنوي را با تحقیق و تصحیح امیر مهاجر میلاني، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده منتشر کرده است.
کتاب اسداء الرغاب که نام کامل آن «إسداء الرغاب بكشف الحجاب عن وجه السّنة و الكتاب، بإثبات وجوب التستّر علی النّساء و الاحتجاب» است را به جرأت می توان یکی از بهترین تألیفات فقیهان امامی درباره حجاب و لزوم پوشش بر بانوان دانست. از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب علاوه بر نبوغ فقهی نویسنده و تتبع تحسین برانگیز آن، تسلط فوق العاده نویسنده به اشعار و ادبیات عرب است. بر این اساس نویسنده همچنان‌که توانسته متن اصلی کتاب را با واژگان مسجع و تشبیهات و استعارهای فراوان زیبا جلو نماید، توانسته است که برای اثبات دیدگاه‌های خود درباره معنای الفاظ یا هیئات به شواهد متعدد شعر جاهلی یا صدر اسلام استناد نماید.
تحولات اجتماعی سده اخیر که در جهان تسنن از اوایل قرن بیستم و در کشور ما از جنبش مشروطه بروز بیشتری یافت، زمینه‌ای فراهم نمود تا در فضای روشنفکری و نخبگانی مباحثاتی در موافقت یا مخالفت با اصل حجاب و یا حدود شرعی آن مطرح شود. این مباحثات سبب شد که متون مستقلی دربارة حجاب شرعی در جهان تسنن و تشیع نگارش یابد.
آیت الله سید محمد‌باقر رضوی کشمیری لکنهوی یکی از اولین فقهای شیعی است که به نگارش اثر فقهی مستقل و تفصیلی در موضوع حجاب پرداخته است. این اثر که در سال 1347 قمری مصادف با آخرین سال‌های قرن سیزدهم شمسی نگارش یافته مشتمل بر مباحث فقهی پرمایه و گرانسنگی است که توانسته است نظر مدرسان خارج فقه حوزه را به خود معطوف نماید و به این دروس غنا و رونق بخشد. استدلال‌های این کتاب، گر‌چه در مباحثی از جمله وجوب ستر وجه به چالش کشیده می‌شود اما سطح علمی مباحث به گونه‌ای است که فقها را به اذعان خبرویت نویسنده وا می‌دارد؛ به‌گونه‌ای که نمی‌توان استدلال‌های وی را نادیده گرفت و از کنار آن به سادگی و بدون نیاز به بحث تفصیلی گذشت.
شایان ذکر است جهت تسریع دسترسی محققین به مطالب کتاب علاوه بر فهرست تفصیلی، نمایه‌های آیات، روایات، اشعار و منابع نویسنده تنظیم شد.
چاپ نخست کتاب «اسداء الرغاب» با شمارگان 750 نسخه در 368 صفحه و قطع وزیری با جلد گالینگور و بهای 270000 ریال در دسترس علاقه‌مندان است.
دوست‌داران مباحث زن و خانواده برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی: قم، بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، خیابان مالک‌اشتر، شماره50 یا تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک 56، مراجعه یا با تلفن‌های 13-32907610(025) و 88983944(021) تماس حاصل فرمایند.
برای خرید اینترنتی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید:
http://wrc.ir/shop/home/1
 

نظر شما