شناسهٔ خبر: 28193300 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شعر و ادب فارسی میراث و گنجینه بزرگ نیاکان و آیینه هویت ایران است

R41348/P1486/S6,56/CT11

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه شعر و ادب فارسی میراث و گنجینۀ بزرگ نیاکان و آیینۀ هویت راستین سرزمین ایران است گفت: داناترین و فرهیخته‌ترین ملت‌های جهان ملت‌هایی هستند که هویت خویش را بر اساس شعر و هنر بنا نهاده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ناصر نبی زاده عصر امروز به مناسبت 27 شهریورماه روز شعر و ادب فارسی در جمع فعالان عرصه ادب و هنر خراسان جنوبیاظهار داشت: داناترین و فرهیخته‌ترین ملتهای جهان ملتهایی هستند که هویت خویش را بر اساس اندیشه، ادبیات، شعر و هنر بنا نهاده‌اند.

وی با بیان اینکه شعر و ادب فارسی علاوه براینکه میراث و گنجینۀ بزرگ نیاکان ما و آیینۀ هویت راستین سرزمین ایران است بیان کرد: منشور شگفت‌انگیزی است که پرتوهای درخشان و دلربایی از مفاهیم و پرمغز را فراروی ارباب بصیرت قرار می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی  بیان کرد:  آنان که اهل تامّل و تعقّل بیش‌تری هستند، خیلی زود درمی‌یابند که در پسِ پشت این رنگین‌کمان چشم‌نواز و این جادوی حیرت‌انگیز واژه‌ها و نازک‌خیالی‌ها، خورشیددرخشانی به نام "هویت ایرانی" می‌درخشد.

وی با اشاره به اینکه هریک از سخنوران زبان فارسی به زبان و بیانی دیگر سخنگوی یک هویت و حقیقت‌ هستند ادامه داد: در حقیقت، هر کدام از این بزرگان، یکی به نظمی دلربا و دیگری به نثری فاخر، آن یک به غزل‌خوانی و دیگری به قصیده و مثنوی و ترانه، وصف جمال و کمال و جلال یک شاهد خوب‌رو را بر زبان آورده‌اند.

نبی زاده گفت: اگر روز شعر و ادب فارسی به نام یکی از شهریاران قلمرو ادب فارسی، یعنی سید محمدحسین بهجت تبریزی پیوند خورده است، امری غریب نیست، چرا که همۀ بزرگان و زبان‌آوران زبان فارسی از دیرباز تا امروز پرتوهای یک خورشیدند و سخنگویان یک فرهنگ و تمدّن هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: بزرگداشت هریک از این بزرگان به معنی گرامیداشت همۀ آنان و به‌ مثابۀ ارج نهادن به هویت و فرهنگی است که این سخنوران را در دامان خویش پرورده است.

 نبی زاده با بیان اینکه روز زبان و ادب فارسی یادآور میراث گران‌بهای تاریخ و نیاکان  است افزود: در این روز و در تمامی روزهای سال، شعر و ادب فارسی را ارج می‌نهیم.

وی ادامه داد: به روان مینوی همۀ سخنوران زبان فارسی، به‌ویژه استاد شهریار ، شاعر اهل بیت (ع) درود می‌فرستیم که شعر او آیینۀ زلال روزگار و بخشی از حافظۀ تاریخی ماست و ملّت ایران، به‌ویژه همدلی و همراهی‌های او را با رزمندگان اسلام در سال‌های دفاع مقدّس از مرزهای این سرزمین از یاد نخواهد برد.

انتهای پیام/م

نظر شما