شناسهٔ خبر: 28193226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حکم ثبت 'متل اشتر' سفیدشهر در فهرست میراث ملی ابلاغ شد

کاشان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: حکم ثبتی شعر متل اشتر متعلق به سفیدشهر از توابع این شهرستان در فهرست میراث ناملموس از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ابلاغ شده است.

صاحب‌خبر -

مجید نوری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: ثبت اثر متل اشتر در فهرست میراث ناملموس کشور با پیگیری و انجام فرایند قانونی، روز گذشته به شماره 1528 از سوی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد.
وی افزود: شعر متل اشتر (به گویش محلی) در بین مردم سفیدشهر بیشتر رایج بوده و برای تقویت حافظه و کلام، تک تک اندام های شتر به صورت آهنگین به کودکان آموزش می دهد که جذابیت و لطافتی ویژه دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اضافه کرد: متل طولانی و قدیمی اشتر در ذهن کودک ماندگاری زیادی دارد چرا که آسان به یاد سپرده می شود و از سویی تک تک اندام های شتر را به کودکان آموزش می دهد که نشان از وجود ادبیات شفاهی پربار در دوران کهن این منطقه است.
وی در ادامه به هشت اثر عاشورایی ثبت شده یا در حال ثبت آران و بیدگل در فهرست میراث ملی اشاره و آنها را شامل آیین های سقاخوانی، شمع گردانی، سنج زنی، خیمه کوبی (خیل عرب)، روز عاشورای ابوزیدآباد و همچنین پخت نان عباسعلی، قهوه و حلوا شیره در محرم عنوان کرد.
سفیدشهر با جمعیت بیش از هشت هزار نفر از توابع شهرستان آران و بیدگل می باشد.
شهرستان افزون بر 103 هزار نفری آران و بیدگل با برخورداری از 133 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
7472/8123

نظر شما