شناسهٔ خبر: 28192103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر خارجه انگلیس:

برجام نمونه پیشرفت پایدار در زمینه امنیت جهانی است

لندن – ایرنا – 'الن دانکن' معاون وزیر امور خارجه انگلیس طی سخنانی در شصت و دومین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، توافق هسته‌ای ایران را یک موفقیت دیپلماتیک خواند که منجر به پیشرفت پایدار در زمینهٔ امنیت جهانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، دانکن با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تصریح کرد که دولت انگلیس به این توافق پایبند می‌ماند.
آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دوازدهمین بار از زمان اجرای برجام و برای دومین بار پس از خروج آمریکا از این توافق، تائید می‌کند که اقدامات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً منطبق با این توافق بین‌المللی است.
همچنین «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز بابیان اینکه این سازمان از زمان برگزاری آخرین کنفرانس عمومی، پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام را مورد راستی آزمایی قرار داده، تائید کرد که تهران به اجرای تعهدات پایبند بوده است.
کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز در وین اتریش آغازشده است و تا روز جمعه ادامه دارد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز درپیامی خطاب به اعضا کنفرانس، بدون اشاره به تصمیم کاخ سفید برای خروج از برجام گفت : برنامه هسته‌ای ایران بایستی منحصراً صلح‌آمیز باقی بماند.
او در این پیام که توسط «ریک پری» وزیر انرژی آمریکا قرائت شد، افزود : بایستی اطمینان حاصل کنیم که برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز باقی خواهد ماند و تهران به‌صورت دائمی هرگونه مسیر دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کند.
پری در ادامه اظهارات ادعایی ترامپ برجام را یک توافق معیوب خواند که به گفته او به سوء رفتار ایران نپرداخته است.
این در حالی است که تاکنون نمایندگان کشورهای عضو برجام در سخنرانی خود، بر لزوم پایبندی به توافق هسته ای با ایران تأکید کرده اند.
معاون وزیر خارجه انگلیس درادامه سخنان خود بر اهمیت اجرای برجام از سوی کشورهای عضو این توافق تاکید و ابراز امیدواری کرد که ایران نیز به همکاری های خود با آژانس ادامه دهد.
علاوه بر او، نماینده فرانسه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز درسخنان خود تاکید کرد که برجام ابزاری ضروری درمنع اشاعه و حفظ امنیت به شمار می‌آید که فرانسه کماکان متعهد به حفظ آن است.
وی افزود:یکی ازطرف‌های این توافق تصمیم به خروج از آن گرفت مااز این تصمیم متاسفیم اما (این کشور) نمی‌تواند کار آژانس برای راستی‌ آزمایی و نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای را زیر سوال ببرد. بنابراین، فرانسه از فعالیت‌های آژانس در این زمینه استقبال و قدردانی می‌کند.
علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در نشست آژانس به وین سفر کرده، نیز دیروز برجام را یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جهانی برشمرد و تصریح کرد: اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از این توافق، تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه خواهد داشت.
صالحی در جریان سخنرانی خود در این کنفرانس، تصمیم یک‌ جانبه آمریکا رانقض صریح قطعنامه2231شورای امنیت سازمان ملل و ریشخند به اصول اساسی وشناخته‌شده حقوق بین‌الملل و چندجانبه گرایی برشمرد، که سرنوشت این دستاورد ارزشمند و منحصر به ‌فرد علم دیپلماسی را با خطر جدی و تأثیرات منفی بر صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، مواجه کرده است.
رئیس‌جمهوری آمریکااردیبهشت‌ماه گذشته این کشور را از توافق هسته‌ای ایران خارج کرد و اعلام نمود که تحریم‌ها را بازخواهد گرداند.
این اقدام با اعتراض دیگر کشورهای امضاکننده این توافق روبرو شد و آن‌ها اعلام کردند که به این توافق پایبند می‌مانند. کشورهای عضو برجام همچنین در تلاش هستند تا به رغم تحریم های آمریکا، راهکاری را برای تداوم بهره مندی ایران از مزایای برجام پیدا کنند.
اروام ** هـ ن ** 1546

نظر شما