شناسهٔ خبر: 28191793 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

عرضه 30عنوان کتاب انتشارات شمع و مه در نمایشگاه کتاب ژوهانسبورگ

نمایشگاه کتاب آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ با حضور ناشران و فعالان حوزه نشر برگزار شد، 58 درصد خانوارها در آفریقای جنوبی حتی یک کتاب برای خواندن در اوقات فراغت در منزل ندارند.

صاحب‌خبر -
عرضه 30عنوان کتاب انتشارات شمع و مه در نمایشگاه کتاب ژوهانسبورگ
به گزارش  خبرگزاری تقریب، همزمان با هفته ملی کتاب در آفریقای جنوبی ( 3 لغایت 9 سپتامبر) نمایشگاه کتاب آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ میزبان ناشران و فعالان حوزه نشر در این کشور بود. این نمایشگاه در یکی از مراکز فرهنگی ژوهانسبورگ برقرار بود رایزنی فرهنگی کشورمان نیز برای نخستین بار بعنوان نماینده ایران در آن شرکت کرد.
ارائه بیش از 30 عنوان کتاب به زبان انگلیسی از انتشارات شمع و مه شامل داستان‌های کودکان و رمان‌های ادبیات نوین فارسی و نیز کتب شعری در کنار نمایش جلوه‌ای از هنر و صنایع دستی ایرانی در غرفه رایزنی فرهنگی کشورمان در این نمایشگاه مورد بازدید و توجه نه تنها حاضران بلکه دیگر شرکت کنندگان و ناشران در این مناسبت فرهنگی بود .
دربخش پایانی روز اول این نمایشگاه در برنامه جنبی فرهنگی که توسط شورای توسعه کتاب آفریقای جنوبی ( مجری نمایشگاه) و از زیرمجموعه های وزارت فرهنگ آفریقای جنوبی برگزار شد از سوی دست اندرکاران نمایشگاه جوایزی به رسم یابود به نمایندگان استان های مختلف  آفریقای جنوبی که در نمایشگاه شرکت داشتند در قالب یک لوح شیشه ای برای تقدیر ارائه شد. همچنین در سخنرانی‌های تشریفاتی مسئولان استانی هر یک به اهمیت کتاب و این نمایشگاه برای معرفی اهمیت کتاب و کتاب خوانی میان اقشار مختلف مردم آفریقای جنوبی اشاره داشتند.
طبق اعلام رسمی دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه ، 58 درصد خانوارها در آفریقای جنوبی حتی یک کتاب برای خواندن در اوقات فراغت در منزل ندارند. همچنین بر اساس پژوهش‌های انجام شده 73 درصد گروه سنی 16 سال به بالا ( حدود 28 میلیون نفر) در این کشور نیز هیچ علاقه‌ای به خواندن کتاب ندارند. وجود اینگونه آمارها دست مایه بیشتر صحبت‌های افراد در مراسم پایانی روز اول بود.
یکی دیگر از اقدامات نمایندگی فرهنگی کشورمان در این نمایشگاه قراردادن جایگاهی در خصوص دریافت سوالات بازدیدکنندگان درباره ایران بود که در قالب یک پرسشنامه کوتاه در این خصوص اقدام شده بود.
این نمایشگاه فرصت مناسبی را برای رایزنی فرهنگی کشورمان بوجود آورد تا ضمن آشنا شدن بهتر با فضای فرهنگی جامعه آفریقای جنوبی مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی با تعدادی از ناشران حاضر در نمایشگاه نیز مذاکراتی در خصوص امکان و شیوه‌های اجرایی ورود و عرضه کتابهای ایرانی به بازار کتاب آفریقای جنوبی را بنماید. همچنین در خصوص امکان انتشار کتاب صوتی به زبان‌های محلی نیز مذاکراتی در این نمایشگاه با طرف‌های مربوطه صورت گرفت.
آفریقای جنوبی دارای 11 زبان محاوره ای روزمره است که 9 زبان آن محلی و متعلق به سیاه‌پوستان بوده و 2 زبان انگلیسی و آفریکانس ( هلندی) نیز متعلق به قشر سفیدپوست این کشور است.

نظر شما