شناسهٔ خبر: 28190981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هویت ایرانی در پس شعر و ادب فارسی می درخشد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مناسبت ٢٧ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی بیان کرد: خورشید درخشانی به نام هویت ایرانی در پس این رنگین گمان می‌ درخشد و هریک از سخنوران زبان فارسی به زبان و بیانی دیگر سخنگوی یک هویت و حقیقت هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در پیام ناصر نبی زاده آمده است: داناترین و فرهیخته‌ترین ملت ‌های جهان ملت ‌هایی هستند که هویت خویش را براساس اندیشه، ادبیات، شعر و هنر بنا نهاده‌اند، شعر و ادب فارسی علاوه بر اینکه میراث و گنجینه بزرگ نیاکان ما و آیینه هویت راستین سرزمین ما می باشد؛ منشور شگفت‌انگیزی است که پرتوهای درخشان و دلربایی از مفاهیم نغز و پرمغز را فراروی ارباب بصیرت قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: اما آنان که اهل تامل و تعقل بیش‌تری هستند، خیلی زود درمی‌یابند که در پسِ پشت این رنگین‌کمان چشم‌نواز و این جادوی حیرت‌انگیز واژه‌ها و نازک‌خیالی‌ها، خورشید درخشانی به نام «هویت ایرانی» می‌درخشد و هریک از سخنوران زبان فارسی به زبان و بیانی دیگر سخنگوی یک هویت و حقیقت‌اند؛ در حقیقت، هر کدام از این بزرگان، یکی به نظمی دلربا و دیگری به نثری فاخر، آن یک به غزل‌خوانی و دیگری به قصیده و مثنوی و ترانه، وصف جمال و کمال و جلال یک شاهد خوب‌رو را بر زبان آورده‌اند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: اگر روز شعر و ادب فارسی به نام یکی از شهریاران قلمرو ادب فارسی، یعنی سید محمدحسین بهجت تبریزی پیوند خورده است، امری غریب نیست؛ چرا که همه بزرگان و زبان‌آوران زبان فارسی از دیرباز تا امروز پرتوهای یک خورشیدند و سخنگویان یک فرهنگ و تمدن؛ «متحد جان‌های مردان خداست». براین اساس، بزرگداشت هریک از این بزرگان به معنی گرامیداشت همه آنان و به‌مثابه ارج نهادن به هویت و فرهنگی است که این سخنوران را در دامان خویش پرورده است.
وی افزود: روز زبان و ادب فارسی یادآور میراث گران‌بهای تاریخ و نیاکان ماست. در این روز و در تمامی روزهای سال، شعر و ادب فارسی را ارج می‌نهیم و به روان مینوی همه سخنوران زبان فارسی، به‌ویژه استاد شهریار، شاعر اهل بیت (ع) درود می‌فرستیم که شعر او آیینه زلال روزگار و بخشی از حافظه تاریخی ماست. ملت ایران، به‌ویژه همدلی و همراهی‌های او را با رزمندگان اسلام در سال‌های دفاع مقدس از مرزهای این سرزمین از یاد نخواهد برد.
3028

نظر شما