شناسهٔ خبر: 28189878 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

۲ مداح اهل بیت عنوان کردند؛

هیات انقلابی، دغدغه اسلام و نظام را دارد/سینه زنانی که دل آنها با نظام نیست، سکولار هستند

دو مداح اهل بیت خراسان شمالی و ساکن شهرستان بجنورد با تسلیت ایام دهه محرم و شهادت امام حسین ( ع ) و یارانش، گفتند: هیات های انقلابی هیات هایی هستند که دغدغه حفظ اسلام، حفظ نظام و چالش ها و مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی روز کشور را دارند و این مسائل را در نوحه خوانی های خود برای مستمعان تبیین و بیان می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، محمد رضا ایزی و سید جواد گوهری از مداحان و محبان اهل بیت خراسان شمالی هستند که از دوره نونهالی خود متاثر از شور و عشقی درونی به اهل بیت و امام حسین ( ع )، هر ساله در ایام محرم در هیات عزاداری امام حسین نوحه خوانی کرده اند و به تبیین قیام حسین و رشادت های این امام بزرگوار و یارانش پرداخته اند.

با گذر زمان، مضامین نوحه خوانی های آنان در ایام محرم البته تغییراتی را به خود دیده اند و آنان در این گذر زمان، علاوه بر رویکرد تبیین قیام و شهادت امام حسین ( ع )، بیان مسائل روز، دغدغه های مردم و اجتماع را نیز به محتوای نوحه خوانی های خود وارد کرده و به تببین آنها پرداخته اند.

با توجه به اینکه دو روز پیش رو ( نوزدهم و بیستم ماه محرم) مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی هستند، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با برگزاری میزگردی و دعوت از این دو مداح اهل بیت، گفت و گویی با آنان در زمینه نوحه خوانی، اهداف نوحه خوانی، تغییرات و تفاوت های نوحه خوانی امروز با گذشته را انجام داده است که در این مصاحبه می خوانید.

 نوحه خوانی را از چند سالگی شروع کردید؟

ایزی: از وقتی که اسم خود را بلد نبودم، می خواندم، شش یا هفت ساله بودم که نوحه خوانی را شروع کردم.

گوهری: شروع نوحه خوانی ام از همان زمانیکه یادم نمی آید یعنی در خردسالی.

 این علاقه از کجا ریشه گرفته بود؟

ایزی: جد پدری و مادری من ملا بودند که این موضوع بر روی این علاقه ام اثرگذار بود، علاوه بر آن تاثیر اصلی را از محیطی که در آن رشد کرده بودم، گرفتم.

گوهری: این لباس نوکری که بر تن من است از اجدادم به من به ارث رسیده است و از زمانیکه به یاد دارم در هیات بودم و مشغول خواندن نوحه در هیات.

این علاقه ام به نوحه خوانی علاوه بر تشویق والدینم، تاثیر پذیری از این محیط بود.

 

 

 

 در نونهالی در نوحه خوانی چه شعرهایی می خواندید؟

ایزی و گوهری: در عالم بچگی از سر عشق و شوری که وجود داشت آنچه که از بزرگ ترها یاد گرفته بودیم را می خواندیم.

 این علاقه به نوحه خوانی را در گذر زمان به لحاظ فن خواندن و انتخاب اشعار چگونه رشد دادید؟

ایزی: در آن دوره یا اساتیدی نبودند و یا دسترسی به آنها برای ما امکانپذیر نبود، اما من برای رشد این علاقه پیگیری های زیادی را انجام دادم که در آن دوره سی دی ها و کاست ها، اساتید من بودند البته دورا دور از وجود اساتید بزرگ نوحه خوانی تلمذ کرده ام ولی دوره آموزشی مستمری را پشت سر نگذاشتم.

گوهری: سالی یکبار مداحان به محضر حضرت آقا می روند و ایشان سیاست گذاری ها، آفت ها و نقاط ضعف و قوت مسیر را مشخص می کنند ( اینکه چه شعری باید انتخاب شود).

انتخاب شعر ما برای مداحی استناد به صحبت مقام معظم رهبری است که در این شعر باید عاطفه و منطق باشد باید دغدغه مردم در آن بیان شود در اشعار نوحه ما اسلام سیاسی، اسلام مجاهدت، اسلام مقاتله، اسلام خون دادن و اسلام جان دادن است که اگر شعر و نوحه ای که خوانده می شود خارج از این مضامین باشد به این معنا است که ما از علاقمندی به امام حسین ( ع ) خارج شده ایم و این شاخص کلی ما برای انتخاب اشعار نوحه خوانی است.

 برای کسب آموزش برای فن خواندن به حضور کدام اساتید رفتید؟

ایزی: من از کاست های اساتیدی همچون حاج آقا منصور ارضی و آقای حدادیان و البته عده ای دیگر استفاده کردم.

همینطور در زمینه شعر و ادبیات هم با دوستان شاعری ارتباط دارم که از آنان راهنمایی می گیرم.

گوهری: اجدادم استاد نوحه خوانی بودند همینطور پدربزرگ، دایی و عموی شهیدم نیز نوحه خوان بوده اند که از آنها آموختم همچنین در سطح کشوری نیز به دنبال شناخت مداح شاخص هم بودم که از کار برخی از اساتید این عرصه الگو برداری کردم.

 

 چه اشعاری و از چه شاعرانی انتخاب می کنید؟

ایزی: اشعار شاعرانی پیشکوست مثل حاج آقای سازگار، ژولیده و چایچیان را انتخاب کرده ام، البته الان شاعران جوان حال حاضر نیز شعرهای خوب و با مضمونی را می سرایند که من تعصب خاصی روی یک شاعر ندارم بلکه انتخاب اول من محتوای شعر است و احتمال دارد که یک شعر پرمحتوا را یک شاعر مبتدی هم گفته باشد که البته در نهایت شعری که اهداف فکری من را برآورده کند، انتخاب می کنم.

گوهری: اسم شاعر برای من ملاک نیست بلکه محتوای شعر برایم مهم است تا بتوانم معارف را به مخاطب خود انتقال دهم.

 آیا در طول دوره فعالیت مداحی خود در زمینه انتخاب اشعار و مضامین آنها، انتخاب های متفاوت محتوایی هم داشته اید؟ آیا انتخاب اشعار شما با مسائل روز مرتبط است؟

ایزی: اصلا اصل هیات این است که متناسب با فضای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی باشد.

از وقتی که فضای مجازی شکل گرفت کار برای ما خیلی راحت شد چون تا زمانیکه این فضای مجازی و اینترنت نبود انتخاب کار برای ما سخت بود اما در این زمانه من با شاعران دیگر نقاط کشور ارتباط دارم که به آنها موضوع می دهم و شاعر به من شعر ارائه می دهد.

اما در کل اصل هیات در 20 سال قبل اینگونه نبود و در آن دوره کمتر درباره مسائل روز صحبت می شد، به طور مثال در دوره جنگ مضامین مداحی ها درباره جهاد، مبارزه و شهادت بود اما الان نسبت به گذشته خیلی فرق کرده است.

گوهری: زمانه تغییر کرده است و سوال های زیادی در ذهن مستمعان هست و شبهات خیلی زیاد شده است، به طور مثال جوانانی هستند که به هیات می آیند و سوالاتی دارند که دچار شبه شده اند و می پرسند چرا باید برای امام حسین گریه کرد، سینه زد، مشکی پوشید و پول خرج کرد!

 در نوحه خوانی چه نکاتی به محتوای اشعار جدید وارد شده است و ارتباط نکات امروز با قیام امام حسین ( ع ) چه ارتباطی دارد؟

ایزی: من در پاسخ به این سوال یک خاطره تعریف می کنم، یکی از بچه های هیات تعریف کرد که دوستی داشتم که او به اسلام زیاد معتقد نبوده و تا حالا برای امام حسین سینه نزده و گریه نکرده بود و این دوستم تعریف کرد که من پنج سال با او دوستیم را ادامه دادم تا اثری روی او بگذارم و او را به سوی هیات و این فضا بکشانم، این دوست تعریف کرد من چند شب قبل او را راضی کردم تا به هیات بیاید و او آمد و در آن شب اشعاری برای نوحه خوانی انتخاب شده بود که وقتی نوحه خوانی برگزار شد او طوری شد که برای امام حسین گریه کرد و گفت من تصور نمی کردم که در هیات به دغدغه اجتماع هم می پردازند و از یتیمان هم صحبت می شود.

این دوست به من گفت یک نوحه خوانی، راه پنج سالی را که من برای دوستم صرف کرده بودم را در یک شب طی کرد.

گوهری: مهم است که مداح چه مضمونی را در منبر می خواند، ما مداحان متناسب با زمان و شرایط روضه آقا امام حسین را می خوانیم، الان مشکل جامعه ما اشرافیگری است که ما روضه را طوری می خوانیم و می گوییم که امام حسین مخالف اشرافیگیری بوده اند.

 آیا مسائل سیاسی را در مضامین نوحه های خود می گنجانید؟

ایزی: وقتی ما می گوییم مداح سیاسی و یا مداح انقلابی، بسیاری تصور می کنند که منظور ما جناح های چپ و راست است اما این تصور اشتباه است.

مداح سیاسی کسی است که پشتیبان اسلام و نظام انقلاب اسلامی است و مداح سیاست های نظام اسلامی را به جلو می برد و این موضوع جدیدی نیست.

موضوع مداح بحث امر به معروف و نهی از منکر، دزدی نکردن، بحث رحم به فقرا، رسیدگی به مسکینان و گرانی ها هستند که ما این دغدغه ها را در قالب نوحه خوانی برای مستمعان می خوانیم که البته آنان از این موضوعات استقبال می کنند.

در کلیپ ها و ویدئوها شاهد نوحه خوانی هایی بوده ایم که به مسائل فرامرزی نیز در نوحه خوانی های خود پرداخته اند، آیا شما هم تا آن حدود قدم گذاشته اید؟

ایزی و گوهری: امام علی ( ع ) فرموده اند ما دشمن هر ظالم و یاور هر مظلومی هستیم.

حال این مظلوم می خواهد در آمریکا، اسرائیل و یا در یمن و سوریه باشد که نیاز به کمک و حمایت دارد و ما در برابر مظلومان مسئول هستیم.

 محتشم کاشانی از جمله شاعران ایرانی است که با اشعار ایشان در طول قرن ها برای عزاداری امام حسین ( ع ) استفاده شده است حال در زمانه امروز به اشعار شاعران این زمانه نگاهی بیندازیم مسائل روز بخشی از محتوای اشعار آنها است به عقیده شما برای مستعمان شما روح کدام یک از اشعار مورد قبول تر است؟

ایزی: به عقیده من مردم با اشعار شاعران امروزی بیشتر ارتباط برقرار می کنند و استقبال از اشعار آنان بیشتر است چون مستعمان امروز زبان شعر امروز را بهتر متوجه می شوند.

گوهری: مهم غنای شعری است که در اشعار شاعران دیروز و امروز هم وجود دارد که ما از اشعار شاعران پیشین ایران همچنین از اشعار شاعران امروزی خود استفاده می کنیم.

البته این را هم بگویم که در شعر محتشم محتوایی است که در شعر شاعران جدید نیست و بالعکس.

در شعر محتشم غنا و زیبایی ادبی همچنین عنایت به اهل بیت وجود دارد اما در شعر شاعر امروز بیشتر به دغدغه روز جامعه پرداخته شده است.

 پا منبری های شما چه اشخاصی هستند و در چه رنج سنی هستند؟

ایزی و گوهری: از بچه شیرخواره تا افراد مسن که اغلب آنان، جوانان هستند که البته تعداد آنها در مقایسه با گذشته بیشتر شده است.

 

 بازخورد نوحه خوانی های محرم در رفتار و عمل مستمعان خود را چگونه می بینید؟

ایزی: بخشی کمی از احساسات ناشی از اشعار خوانده شده در هیات بروز می کند.

این را هم بگویم تا آنجایی که با رفقای خود ارتباط دارم اثرات نوحه خوانی ها را در رفتار آنها می بینم، بوده اند دوستانی که خیلی در بند شهید و شهادت نبوده اند، اما الان هر هفته اگر پای مزار شهید نروند طاقت نمی آورند همچنین بوده اند بانوانی که حجاب آنها کامل نبوده است اما الان حجاب آنها زینبی و زهرایی شده است.

اصل این است که اشعار و نوحه خوانی ها در رفتار و عمل مستمعان اثر بگذارد.

گوهری: در این هیات ها هستند عده ای که برای امام حسین ( ع ) سینه می زنند اما دل آنها با نظام نیست، یعنی سکولار هستند.

این را هم بگویم که خود روضه تاثیر مثبت بر افراد جامعه دارد.

 از بطن جامعه سوالی که مطرح می شود، این است که اگر دسته روی های ایام محرم برای امام حسین ( ع ) است چرا مخلوط با حواشی ای مثل ضد و خورد و دعوا میان دسته ها و قمه زنی ها است، نکته این است که اگر پای منبر بوده اند، چرا این رفتارها رخ می دهد؟

 ایزی: شاید یک قسمت ماجرا این است که خوب اهداف قیام امام حسین برای مردم در پای منبرها تبیین نشده است.

این را هم بگویم که یک تعدادی از هیات ها فقط 10 روز اول ماه محرم دور هم جمع می شوند و این 10 روز، مدت زمان کوتاهی است که بخواهند برای مخاطبان خود سبک زندگی امام حسین را تبیین کنند که مستمعان با این ارزش ها آشنا شوند.

نکته دیگر این است که این باران رحمت از طرف امام حسین دارد برای همه می بارد اما بستگی دارد که ظرف وجودی ما چه باشد، ظرف وجودی یک نفر به اندازه یک لیوان و دیگری هم یک پارچ.

هر قدر که معرفت ما بالا رود درک ما بیشتر می شود و باید به دنبال کسب معرفت بود.

گوهری: از اولین عزاداری برای امام حسین ( ع ) که بر پا شد تاکنون، این عزاداری ها با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده اند و عوامل مختلفی هم بر به انحراف کشاندن آن اثر گذاشته اند اما یک هیات تراز هیاتی است که آفت ندارد و مورد تایید مراجع و علما است و بر اساس توصیه بزرگان حرکت می کند و این یک شاخص مهم برای هیات حسینی است.

عمل و رفتار مردم را طی 10 ماه دیگر از سال را چقدر متاثر از دو ماه محرم و صفر می بینید؟

ایزی: برداشت این دو ماه و اثر آن در 10 ماه دیگر باز می گردد به مراقبت و نگهداری از خود و تقوایی که از منبر کسب می کنیم.

اگر مراقبت و تقوا نباشد معصیت یک شعله می شود در انبار کاه، و این مراقبت بستگی به ظرفیت هر فرد دارد.

اگر محتوا در هیات ها درست ارائه شود این محتوا در گوشه فکر و ذهن افراد باقی می ماند و در بزنگاه آن جرقه ها زده خواهد شد، مثل فتنه 88 که در روز عاشورای آن سال سید الشهدا همه چیز را ختم کرد.

گوهری: به عقیده من  برپایی هیات ها، نوحه خوانی ها و دسته روی ها همچنین حسین حسین گفتن ها بر روی رفتار مردم جامعه تاثیر مثبت می گذارد.

 

 

 ویژگی های یک هیات انقلابی باید چه چیزی باشد؟

ایزی: هیاتی که صرف گریه کردن باشد یک هیات سکولار است.

هیات انقلابی، پای ارزش های اسلامی می ماند.

همچنین برای این انقلاب 40 سال خون دل خورده شده است که باید مواظب انقلاب و اسلام باشیم و در این برهه از زمان نباید آقا را تنها بگذاریم.

موضوع جهاد و شهادت باید به مردم گفته شود که گفتن درباره شهید و شهادت به آن محفل برکت می دهد.

رسیدگی به وضعیت مردم، یعنی وقتی سازمان نمی تواند به امور مردم رسیدگی کند، هیات جلو بیاید و اعضای آن هیات به صورت خودجوش یک کار فرهنگی انجام دهند و گرفتاری مردم را حل کنند و کار اقتصادی انجام دهند.

همچنین هیات انقلابی یعنی مطالبه گری و دستگیری از مظلومان.

گوهری: روضه انقلابی هم عاطفه دارد و هم منطق که البته در همه هیات ها عاطفه هست اما در برخی از هیات ها همیشه منطق نیست.

البته در یک هیات انقلابی هم عاطفه و هم منطق هست یعنی کمک به محرومان، مطالبه گری، شهادت طلبی، مجاهدت پروری و ظلم ستیزی.

حرف آخر؟

ایزی: اگر هیاتی خوب کار کند و در مسیر انقلاب حرکت کند بدخواهانی برایش پیدا می شوند چون وقتی مسیر اصلی طی شود، دشمنان برای حفظ منافع خود سر وقت او می آیند.

از این دست هیات ها باید حمایت شود و افق دید خود را بالا ببریم چون این هیات های انقلابی دغدغه اسلام و نظام را دارند.

گوهری: دستگاه ابی عبدالله یک رسانه و یک پیام است و این دستگاه پیام عاشورا را انعکاس داده و می دهد.

ما از رسانه ها انتظار داریم که از هیات هایی که انقلابی عمل می کنند، حمایت کنند تا به شبهات ذهنی عموم مردم پاسخ داده شوند.

انتهای پیام/

 

نظر شما