شناسهٔ خبر: 28189036 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

دشت صوفیان شهرستان شبستر از استعداد خوبی برای کاشت کلزا برخوردار است

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مهندس اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان شبستر ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداله الحسین (ع) و یاران با وفایش و با بیان این مطلب افزود: دشت صوفیان شهرستان شبستر استعداد خوبی برای کاشت کلزا دارد و برابر شواهد و مستندات کشاورزی موجود عملکرد متوسط بالای 6 تن در هکتار کاملاً اقتصادی است.

وی ادامه داد: معاونین فنی در شهرستان‌ها برای توسعه کشت کلزا همت نمایند، نقش معاونین فنی در معرفی، ترویج و توسعه نباتات صنعتی بویژه دانه روغنی کلزا خیلی مهم است.

مهندس فتحی گفت: روش های مدیریت قبلی و امروزی به لحاظ تغییر اقلیم، کاهش نزولات جوی، تنش های سرمای زمستان و گرمای تابستان ایجاب می کند ارقام سازگار با شرایط آب و هوایی موجود به کشاورزان معرفی کنیم که تحقیقات کشاورزی در کاشت دیم و آبی به ارقام خوبی دست یافته اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اظهار نمود: برای کشت گل محمدی و گیاهان داروئی در اراضی کوهپایه ای باید همت کنیم ، مزارع الگویی در این زمینه موجود هستند که دیم پسند و سازگار با خشکی می باشند.

وی گفت: تشکلهای کشاورزی برای تسهیل در امورات جاری کشاورزان تاسیس شده اند و باید هدایت راهبردی شوند.

مهندس فتحی با اشاره به تبصره 4 ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تصریح کرد: از سال 91 تا پایان سال 96 به اراضی ایی که مجوز تغییرکاربری صادر شده فقط 6 درصد به تعهدات قانونی عمل شده و مابقی کاربری غیرمجاز شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: بایستی مجوز و پروانه های صادره به دقت رصد شده و قوانین بدرستی اعمال شوند در غیر اینصورت باید مطابق قانون رفتار شود.

وی افزود: تلاش می کنیم طی تفاهمنامه با دهیاری ها از اماکن موجود برای استقرار کارشناسان پهنه بتوانیم بهره مند شویم و در مکان معلوم در خود روستاها در خدمت کشاورزان و دامداران منطقه باشیم.

مهندس فتحی عنوان کرد: امهال تسهیلات بانکی به مدت 3 سال برای خسارت دیدگان کشاورزی از حوادث غیرمترقبه به تمامی بانکهای عامل از طرف بانک مرکزی ابلاغ شده، مدیران شهرستانها موظفند این موضوع را پی گیری نمایند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: شایسته است ادارات ترویج کشاورزی در ترویج واکسیناسیون در شهرستان شبستر دامدار و مرغدار به نظام دامپزشکی استان یاری رسانند.

مهندس فتحی گفت: کشاورزی باید به دست متخصصین کشاورزی مدیریت شود، شرکت آذربایجان خاوری امروز در سطح کشور نمونه شده و در 15 نقطه جهان فعالیت صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی دارد.

وی اقتصادی کردن فعالیت های کشاورزی و یکپارچه سازی اراضی زراعی را در توسعه و افزایش تولید محصولات کشاورزی از عوامل موثر در این راستا دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: هرگونه پرداخت تسهیلات به تشکلهای کشاورزی و تشکلهای مردم نهاد قوانین خاص بانکی و ضوابط ویژه دارد .

نظر شما