شناسهٔ خبر: 28187244 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

قوانینی که ممکن الاجرا هستند/ تا کجا قرار است کوتاه بیاییم؟!

هر ساله در ایام ماه محرم الحرام و عزاداری برای سرور شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام ، سخنان و مطالب و شبهاتی مطرح میشود که بلکه بتواند از اثرات این حادثه عظیم کم کند و کمرنگ سازد ! مباحثی بسیار تکراری که البته در جای خود ،افراد بسیاری به آن پاسخ داده اند.

صاحب‌خبر -

 گروه سیاسی- یادمان نرفته که در فتنه بزرگ سال ۸۸ تمامی بازیگردانان و بازیگران و مزدوران و بازی خوردگان خارجی و داخلی، چه نقشه ها که برای براندازی این نظام و حکومت داشتند و چه کارها که نکردند و درنهایت که خود را باخته میدان دیدند ، دست آویزشان توهین و بی احترامی به هیات های مذهبی و عزاداران حسینی شد !

به گزارش افکارنیوز، البته که ملت ایران در روز نهم دی ماه ۸۸ نشان دادند که خط ولایت، مرکز جاذبهٔ حسینی است و عاشورا زمان پیمان با مولا. هرکس حرمت عاشورا را بشکند، دیگر نباید انتظار صبر از ملتی را داشته باشد که همه چیزش را فدای حسین علیه السلام می‌کند.

در احکام دین ‌مبین اسلام درباره امحاء اسماء الله و اسماء متبرکه ائمه اطهار بسیار سفارش شده که به گونه ای نباشد که موجب هتک حرمت این اسماء شود!

این هتک حرمت به اسماء را برنمی تابیم چه رسد به هتک حرمت به شخص آن اولاد طاهره علیهم السلام.

در روزهای گذشته یکی از اعضای شورای شهر نیشابور و مدیرمسئول هفته‌نامه اصلاح‌طلب "خیام نامه" با انتشار مطلبی علیه عزاداری امام حسین علیه السلام باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی، عزاداران و عاشقان اهل‌بیت علیهم السلام شد.

رضا مهرداد، سخنگوی شورای شهر نیشابور در نظری زیر پست اینستاگرامی فردی به نام امیر که مداحی محمود کریمی را به مناسبت محرم منتشر کرده بود، نوشت: اگر حسین نبود. چطور این‌گونه مردم را تحمیق می‌کردید؟

جناب مسئول ! احیانا شما با رای همین مردم عزادار به روی صحنه نیامده اید؟!

چگونه میشود که انسانها این مقدار نمک نشناس میشوند و یادشان میرود که وقتی دستشان از همه جا کوتاه است و عمرشان بر فنا ،دست به دامن همین ائمه معصومین علیهم السلام‌میشوند تا نجات یابند و حالا شده اند فراموش کار!

و یا جناب مرتضی آذرخیل (طراح جلد همشهری جوان وابسته به شهرداری تهران) که در توهین آشکار با انتشار یک طرح در صفحه شخصی خود به نماد مقدسات و امام حسین (علیه السلام) توهین میکند و بعد از اعتراض مردم آن را از صفحه شخصی خود حذف کرده و میگوید : گویا طرح قبلی من در نقد خلاصه کردن قیام اباعبدالله در نذری دادن، با سوءبرداشت هایی مواجه شده است. ضمن احترام به تذکر دلسوزانه عزاداران حقیقی امام حسین، لازم است توضیح دهم که قصدم از طراحی آن اثر به هیچ‌وجه توهین به مقدسات نبوده و اقامه عزا برای سیدالشهدا برایم عزیز و ارزشمند است. من هم مثل اکثر مردمان این سرزمین از کودکی در مجالس عزای امام حسین بوده ام و با همین اعتقادات و باورها بزرگ شده ام. طرح های گذشته من در همشهری جوان درباره واقعه عاشورا نشانه ای است بر این مدعا. هر چند اساسا قصد توهین نداشتم، هر چند از برخی هتاکی هایی که به خانواده ام شد دلگیرم، اما اگر ناخواسته باعث رنجش عزاداران شدم، عذر می‌خواهم.

واقعا همین عذر خواهی خشک و خالی کفایت میکند ؟! این سخنان و این حرکات بزن دررو تا کجا قرار است ادامه پیدا کند ؟! این قوانین تصویب شده آیا لازم الاجرا است یا ممکن الاجرا ؟! تا کجا قرار است کوتاه بیاییم و نهایت با یه دستگیری ساده که بعدش هم سکوتی طولانی است ،سر و ته این توهینها را به هم می آوریم ؟!آن فردی که پارسال به امام رضا علیه السلام توهین کرد و دستگیر شد ، چه شد ؟! چه کسی پاسخگو باید باشد ؟!

شاید بد نباشد اگر برای اذهان عموم یادآور شویم که برای محقق شدن جرم توهین و متعاقب آن مجازات کردن افراد به‌دلیل ارتکاب آن باید سه عنصر یا رکن اساسی جرایم بررسی شود: عنصر قانونی ، مادی و روانی جرم .

و در مبحث توهین به مقدسات اسلام نیز در ماده‌ی ۵۱۳ قانون تعزیرات بیان شده که اگر شخصی به مقدسات اسلام یا یکی از پیامبران عظیم‌الشأن (علیهم السلام) یا ائمه اطهار (علیهم السلام) و یا حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توهین کند، درصورتی‌که شامل حکم ساب‌النبی شود (توهین به پیامبر)، اعدام و درغیر این‌ صورت به یک تا پنج سال حبس محکوم می­‌شود. در این ماده منظور از مقدسات، تمام آن اشخاص و مکان‌­هایی است که در دین قداست خاصی دارند و محترم شمرده می­‌شوند. در مورد عبارت "عظیم‌الشأن" منظور صرفاً پیامبران اولوالعزم نیست، بلکه شامل تمام پیامبران میشود.

صفورا ترقی

 

 

 

نظر شما