شناسهٔ خبر: 28183296 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشگاه تهران:

آماده همکاری با کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی هستیم

تهران – ایرنا - دبیر انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت موجود دانشگاه ها برای مدیریت علمی و بهینه کشور، از آمادگی این انجمن برای انجام هر نوع همکاری با کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی خبر داد.

صاحب‌خبر -

کبری محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در ارتباط با صحبت های اخیر دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه انرژی معاونت علمی مبنی بر نبود داده های دقیق، علمی و تخصصی در زمینه دلائل بروز حوادث طبیعی همچون زلزله و فوران های آتشفشانی و ضرورت راه اندازی کمیته تخصصی پایش مخاطرات محیطی گفت: البته رشته مخاطرات محیطی برای نخستین بار در سال 1390 توسط دکتر ابراهیم مقیمی رئیس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران و رئیس انجمن مخاطره شناسی ایران مطرح و راه اندازی شده است.
وی افزود: پس از آن کتاب های متعددی همچون دانش مخاطرات تالیف دکتر ابراهیم مقیمی، مخاطرات جوی تالیف دکتر حسین محمدی، مخاطرات محیطی ترجمه دکتر مقیمی و شاپور گودرزی نژاد، مخاطرات طبیعی تالیف کمال امیدوار، مخاطرات محیطی و مدیریت آن ترجمه محسن رنجبر و سمیرا اصغری و صدها مقاله و مجله علمی در این زمینه منتشر شده است.
دبیر انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، در ادامه اظهارداشت:هم اکنون دانشجویانی در دانشگاه های سراسری تهران، خوارزمی، زاهدان، کرمان، سنندج، گرگان و مازندران مشغول به تحصیل و ارائه پژوهش های پایه و واکاوی علمی رخدادهای طبیعی هستند.
محمدی گفت: در واقع علم مخاطرات محیطی با بررسی شواهد تاریخی اسنادی و مشاهده ای سعی در شناخت عوامل و علل رخداد مخاطراتی همچون سیل، زلزله، خشکسالی، تغییر اقلیم، بیماری های واگیردار، توفان های مختلف دارد و دانشجویان در این رشته همواره در حال پژوهش و واکاوی علمی رخدادها هستند.
وی اظهارداشت:بررسی و ارزیابی ایدئولوژی، نگرش ها و نظریه های مخاطره شناسی، مفاهیم، مبانی، روش شناسی و تکنیک های مربوط به کاهش مخاطرات، پیش بینی و مطالعه مخاطرات، پژوهش در خصوص مخاطرات مبتنی بر رفتار انسان و رفتار ساختار محیط و ارزیابی و تحلیل قوانین، سیاست ها، برنامه ها و اقدامات سازمانی مربوط به مخاطرات از اهداف اولیه مخاطرات محیطی است.
وی ادامه داد: دانشجویان در این رشته از مرحله شناسایی و هشدار وقوع یک مخاطره تا مراحل مختلف ارزیابی هشدار، تصمیم به هشدار دادن، واکنش زیرساخت ها و ارائه برنامه مدیریتی کاهش مخاطره در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آشنا و سعی در تحلیل علمی و پایه ای آنها دارند.
محمدی با اشاره به رشد روز افزون جمعیت و ساکن شدن آنها در نزدیکی مدخل ها و مکان های دارای مخاطره و نزدیک شدن به دوره بازگشت برخی از این مخاطرات، توجه به علم و دانش مخاطرات محیطی که دارای دو زیرشاخه انسانی و طبیعی است را بسیار مهم خواند.
دبیر انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ادامه داد:رشته تحصیلی مخاطرات محیطی نیز در مقطع ارشد نیز در برخی از دانشگاه های کشور راه اندازی شده است.
وی با اشاره به شرایط زیست محیطی فعلی در دنیا و تغییرات اقلیمی، گرمایش جهانی و افزایش جمعیت، توجه به پژوهش های دانشجویی عرصه مخاطرات طبیعی و علوم مرتبط را بیش از پیش بسیار ضروری دانست.
محمدی گفت: شواهد تاریخی بیانگر آن است رمز موفقیت های علمی کشورهای پیشرفته در حوزه های مختلف علمی، استفاده از توان نیروهای تحصیکرده جوان و با انگیزه بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه نقش اساتید و دانشجویان در برنامه های مدیریتی کشور بسیار کم رنگ شده است، بر توجه هرچه بیشتر به استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه ها و مراکز علمی برای مدیریت علمی کشور تاکید کرد.
دبیر انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران در ادامه، از اعلام آمادگی انجمن علمی مخاطرات محیطی دانشگاه تهران برای انجام هر نوع همکاری با کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی خبر داد.
گفتنی است دکترکامبیز مهدی زاده فرساد دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا در گفت و گو با ایرنا، یکی از مسائل جدی کشور را نبود داده های دقیق، علمی و تخصصی در زمینه دلائل بروز حوادث طبیعی همچون زلزله و فوران های آتشفشانی دانسته و از عزم جدی این ستاد برای راه اندازی کمیته تخصصی پایش مخاطرات طبیعی خبر داده است.
علمی ** 1836 **1440

نظر شما