شناسهٔ خبر: 28178836 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارگردان نمایش به فارس خبر داد

کارگردان نمایش به فارس خبر داد اجرای مجدد نمایش تاریخی «دمی در بازار هیزم‌فروشان» با تغییرات گسترده

کارگردان نمایش «دمی در بازار هیزم‌فروشان» گفت: این نمایش با محتوای حسینی قرار است با تغییرات زیاد نسبت به اجرای قبلی روی صحنه برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر فارس، نمایش دمی در بازار هیزم فروشان به کارگردانی محمد طهماسب‌پور و نویسندگی علیرضا حنیفی چندی پیش در تالار وحدت به اجرا در آمد. این نمایش با حرکات نمایشی و فیزیکال همراه است و حال قرار است مجدداً با تغییراتی در برج آزادی به صحنه برود.

 محمد طهماسب‌پور کارگردان نمایش درباره این کار به فارس گفت: نمایش همان کار قبلی اما با تغییرات زیاد است. اجرای قبلی درباره حضرت علی(ع) بود حال این کار به وقایع کربلا و شرایط امروز جامعه می‌پردازد آنچه که شمرها و یزیدها در دنیا انجام می‌دهند.

وی هدف از اجرای مجدد این کار را شرح وقایع تاریخی با بسترسازی از شهادت امام حسین(ع) و بررسی زوایای مختلف آن البته با نگاه به جامعه پرداخت و گفت: این کار نیز چون قبلی پر بازیگر است. علی برجی، علی عبادت طلب، جواد بشارت و گروه فرم در آن بازی می‌کند. کار دارای بخش‌های رئال و سورئال با دکور و موزیک سورئال است. البته جثه دکور بزرگ است اما هزینه زیادی در بر نداشته است.

طهماسب‌پور درباره حمایت از این نمایش گفت: هزینه‌ها برعهده خودم بوده حتی کمک‌هزینه‌هایی که در دوره قبلی اجرا وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی به ما قولش را داده بودند پرداخت نشد و نزدیک به ۱۵۰ میلیون ما خودمان هزینه کردیم، من هم با توجه به دین و علاقه‌ای که به عرصه مذهبی و تئاتر مذهبی مدرن دارند در این عرصه کار می‌کنم وگرنه به لحاظ درآمدی بسیار وضعیت وخیمی این عرصه دارد.

وی در ادامه افزود: اجرای ما از هجدهم مهر ماه به مدت یک  ماه در برج آزادی آغاز می‌شود. برج آزادی نیز این سالن را رایگان در اختیار ما قرار خواهد داد. تشکر ویژه‌ای از بنیاد رودکی و آقایان صفی‌پور، حسینی و نیلی دارم.

این کارگردان هزینه‌های نمایش را برآوردی حدود ۱۰۰ میلیون تومان دانست و گفت: توقع داشتیم سازمان اوج و حوزه هنری لااقل از ما حمایت کنند ولی این اتفاق نیفتاد و همه کمبود بودجه را بهانه کردند. 

این کارگردان گفت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که حمایت از تئاترهای آزاد با محتوای آنچنانی خیلی زیاد است، کارهایی که ضد فرهنگ هم هستند اما کاری که بخواهد دلی و برای امام حسین(ع) انجام شود مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی یادآور شد: به نظر من شورای نظارت در تئاتر ما مرده است، چرا که بازبینی برای کارهایی که ضد فرهنگ هستند هیچ کاری انجام نمی‌دهد و راحت مجوز می‌گیرند! من تمام حرفم این است که سیاست‌های فرهنگی کشور ما اشتباه است و ما تصور می‌کردیم اگر آقای روحانی رییس جمهور شود، شرایط فرهنگ بهتر خواهد شد اما چنین نشده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما