شناسهٔ خبر: 28178442 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

امام‌جمعه موقت ورامین؛

شعرهای سبک و سبک‌های جلف با عزای امام حسین (ع) سنخیت ندارد

امام‌جمعه موقت ورامین بابیان اینکه نقطه اوج ایام محرم، روز عاشورا و روز مانور شیعه است، تأکید کرد: روز عاشورا میلیون‌ها انسان با یک لباس، لباس مشکی که نماد عزای امام حسین (ع) است و با یک شعار، شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم» و شعار دفاع از مظلومین است به خیابان‌ها می‌آیند و در حقیقت بزرگ‌ترین مانوری است که در جهان اسلام و شیعه اتفاق می‌افتد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه اهمیت ماه محرم بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: امام (ره) جمله معروفی دارند که در آن می‌فرمایند: «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است». اگر امروز از اسلام ناب بهره‌مند هستیم، اگر از تعالیم نورانی مکتب اهل‌بیت خبری است، به برکت عزای امام حسین و برافراشته نگه‌داشته پرچم عاشورا است.

وی در ادامه گفت: چراکه امام حسین (ع) برای دفاع از دین حرکت کرد و با صراحت فرمودند: «من اراده کردم که امر به ‌معروف و نهی از منکر کنم. من برای ظلم، ستم، کشورگشایی و خونریزی حرکت نکردم و هدف من اصلاح امت جدم پیامبر بود که دچار انحراف شده بود». جامعه اسلامی به وجود امام حسین (ع) برای حرکت اظهار تکلیف کردند تا امت پیامبر را دچار انحراف نبینند و در مسیر اسلام ناب باقی بمانند.
خطیب جمعه ورامین بابیان اینکه محرم و عزای امام حسین چراغی است که راه را به ما نشان می‌دهد، افزود: در میان ظلمت‌های جهل، نادانی، گناه، معصیت‌، استکبار و طاغوت عزای امام حسین و پرچم سیدالشهدا (ع) به‌منزله چراغی است که راه را به ما نشان می‌دهد تا دچار گمراهی نشویم.

محمودی تأکید کرد: بدیهی است که نگاه ما به محرم، نگاه بصیرت افزایی و روشنگری نسبت به زندگی و چگونه زیستن و چگونه مردن است. به همین علت است که محرم همیشه زنده است و هیچ زمان کهنه نمی‌شود و پرچم و عزای امام حسین (ع) هیچ زمان کمرنگ و کم‌فروغ نمی‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید قدر محرم را بدانیم و از فرصت‌های محرم در جهت ارتقای سطح آگاهی‌های دینی و در جهت بصیرت افزایی جهت انتخاب راه درست، بهتر و بیشتر استفاده کنیم تا بتوانیم در مسیری که خداوند و انبیای الهی راضی هستند، قدم بگذاریم و حرکت کنیم.

امام‌جمعه موقت ورامین با تأکید بر اینکه نقطه اوج ایام محرم، روز عاشورا و روز مانور شیعه است، افزود: وقتی در روز عاشورا میلیون‌ها انسان با یک لباس که لباس مشکی و نماد عزای امام حسین است و با یک شعار، شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة به معنای «محال است تَن به ذلّت دهیم» و شعار دفاع از مظلومین است به خیابان‌ها می‌آیند و در حقیقت بزرگ‌ترین مانوری است که در جهان اسلام و شیعه اتفاق می‌افتد.

محمودی با اشاره به اینکه نه‌تنها در ایران اسلامی، بلکه در سایر کشورها حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی نیز این مانور عظیم در عاشورای امام حسین (ع) اتفاق می‌افتد، بیان کرد: باید قدر این سرمایه را بدانیم و از آن پاسداری کنیم در جهت اقامه عزای امام حسین که نفس اقامه عزا ثواب و آثاری بر آن مترتب است، فرمودند: «اگر کسی مجلسی برای امام حسین برگزار و عزاداری کند و اشکی برای امام حسین بریزد، از ثواب بهره‌مند می‌شود» علاوه بر ثواب‌های معنوی، برکاتی نیز در زندگی دنیوی ما دارد، همچنین برکاتی در زندگی خانوادگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما نیز دارد.

وی گفت: باید از امام حسین (ع) در جهت حفاظت از جامعه، اخلاق، حفظ هویت دینی و اسلامی الگو بگیریم و استفاده کنیم چراکه بهترین سرمایه و بهترین راه است به‌شرط آنکه از آن درست استفاده کنیم و قدردان آن باشیم.

خطیب جمعه ورامین با اشاره به نوحه‌خوانی‌ها در مراسم محرم و اثرگذاری آن بر عزاداران، بیان داشت: نباید اجازه دهیم که مجلس و مکتب امام حسین که روشنگر و بصیرت افزا است، گرفتار بدعت‌ها، انحرافات و خرافات شود. یکی از نقشه‌هایی که دشمنان دنبال می‌کنند همین انحراف‌هاست تا عزاداری‌ها را از مغز تهی کرده و پوسته‌ای به‌جا بگذارند تا از محتوا تهی شود و در عزاداری‌ها دنبال ظاهر باشیم به‌جای‌ آنکه به اصل عزاداری بپردازیم.

محمودی بابیان اینکه شعرهای غلوآمیز به دست دشمن بهانه می‌دهد، تأکید کرد: از شعرهای سبک با سبک‌های جلف که به‌هیچ‌عنوان با عزای امام حسین (ع) و مجالس دینی سنخیت ندارد یا مفاهیم و مضامین بسیار پیش ‌پا افتاده دارد و با شأن معصومین، امام حسین و عاشورا سازگار نیست، باید پرهیز شود و باید نهایت دقت را داشت.

وی گفت: ما امانت‌دار تریبون امام حسین هستیم و مالک آن نیستیم، حق نداریم خوراک ناصواب به مستمع خود بدهیم و جهت‌گیری نامناسبی را برای آنان ایجاد کنیم که به‌جای استفاده مطلوب دچار انحراف به‌نوعی دیگر شود.

امام‌جمعه موقت ورامین ادامه داد: طی سال‌های اخیر به درخواست علما، مراجع تقلید و خواسته مقام معظم رهبری که در بیانات ایشان به روش‌های عزاداری و محتوای شعرهای آن توصیه‌های جدی شده است. عزاداری برای امام حسین کاری خدایی و الهی است و باید به‌گونه‌ای عزاداری کنیم که از مسیر خداوند و رضایت اهل‌بیت فاصله نگیریم.

محمودی تأکید کرد: این روش‌ها و الگوهای غلط مورد رضایت معصومین نیست و هر کس بخواهد این‌گونه عمل کند، به‌جای خدمت به اهل‌بیت، قطعاً دانسته یا نادانسته به مکتب اهل‌بیت ظلم کرده و به دست دشمنانی که هدفشان ضربه زدن به مکتب ماست بهانه داده است و مردم باید مراقبت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مستمعین و مخاطبین مشاهده کردند، مداح یا تریبون داری حرفی می‌زند که غلو‌آمیز است و خوب نیست، اعتراض کنند. مردم باید با منطق صحیح تذکر داده و اجازه ندهند که مجالس امام حسین (ع) دچار خرافات و بدعت‌ها شود. چراکه یکی از اهداف دشمنان مکتب عاشورا همین موضوع است.

نسترن نعمتی/جام جم آنلاین

نظر شما