شناسهٔ خبر: 28177141 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

وبدا-اسدآباد

اولین اعزام بیمار در روز اورژانس ۱۱۵ با هماهنگی مرکز پایش مراقبت های درمانی MCMC دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

صاحب‌خبر -

به گزارش وبدا-اسدآباد، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اسدآباد با اعلام خبر؛

 

اولین اعزام بیمار در روز اورژانس ۱۱۵ با هماهنگی مرکز پایش مراقبت های درمانی MCMC دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، توضیحاتی در خصوص راه‌اندازی مرکز MCMC و مزیت‌های راه‌اندازی این مرکز برای شهرستان اسدآباد، ارائه نمودند.

 

دکتر شفیقیان در ابتدای این مصاحبه، در ارزيابی وضعيت گذشته گفتند؛

 

- عدم وجود ارتباط منطقی بين بيمارستان‌ها، و بيمارستان‌ها با دانشکده جهت تبادل اطلاعات

- ارتباط بين بيمارستان و دانشکده تنها از طريق ستاد هدايت

- عدم يكپارچگی و جامعيت عملكرد ستادهای هدايت (عدم انجام نظارت كافی و مؤثر از بيمارستان‌ها و ناهماهنگی در نقل و انتقال بيماران)

- نبود دستورالعمل به روز، شفاف و مشخص

- فقدان ارتباط مناسب بين دانشگاه‌های علوم پزشكي

- فقدان ارتباط مناسب و هماهنگ بين وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكي

- نبود روش مناسب جهت دريافت اطلاعات از بيمارستان‌ها و دانشگاه‌ها


معاون درمان دانشکده همچنین هدف از راه‌اندازی مرکز MCMC با ذکر عناوینی، برشمردند؛

 

- عدم كفايت داده‌های ارسالی (صحت و دقت) از سوی بيمارستان‌ها و دانشگاه‌ها

- ساماندهی پايش و نظارت بر عملكرد بيمارستان‌های كشور (با راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعاتی و نظارتی يكپارچه و شبانه‌روزی در دانشکده)

- ارتباط مؤثر و اثربخش

- تسريع در ارائه خدمات

- ارائه خدمات با كيفيت

- مديريت يكپارچه

- پايش و نظارت مستمر بر بخش‌های اورژانس بيمارستانی

- شناسايی موثر مشكلات بيمارستانی

- تسريع در ارائه خدمات به بيماران پرخطر

- اصلاح فرآيندها در حوزه درمان

- ايجاد ارتباط مؤثر و هماهنگ در تمامی سطوح حوزه درمان (بيمارستان - دانشکده - وزارت)، (منسجم - اطلاعاتی و نظارتی- فرآيندگرا- نتيجه گرا)

 

ایشان در بخشی دیگر از این گفتگو به مزايا و اثربخشی راه اندازی مرکز پایش MCMC اشاره نمودند؛

 

- دسترسی آنی به اطلاعات و نيازهای ضروری واحدهای محيطی توسط مديران ارشد ادارات ستادی دانشکده

- هدايت و ساماندهی نقل و انتقال بيماران، توزيع هدفمند، تسهيل انتقال با كاهش مدت زمان اعزام بيماران (از طريق راه اندازی تله كنفرانس و سامانه اعزام بيماران)

- رصد كردن حضور فعال مديران در بيمارستان‌ها

- شناسايی سريع مادران پرخطر و نقش پيشگيرانه اين مركز در ارائه خدمات و كاهش ميزان Mortality و Morbidity از طريق راه‌اندازی سامانه مادران پرخطر و پيگيری منظم و مستمر كارشناسان مركز

- تأثير بر كاهش ميزان مرگ و مير نوزادان از طريق تسهيل فرآيند اعزام بيماران

- تسهيل و تسريع در فرآيند رسيدگی به شكايات (راه‌اندازی سامانه الكترونيكی شكايات و ارسال پيامك به شاكيان)

- امكان دسترسی آنی و گزارش گيری وضعيت تخت‌های بيمارستانی سطح استان

- نظارت مستمر بر بخش‌های اورژانس بيمارستانی توسط مشاهدات دوربين (با ايجاد حساسيت بيشتر در ايمنی دادن به بيمار و افزايش مراقبت‌های درمانی و خدماتی و كاهش ازدحام مراجعين و همراهان بيمار در فوريت‌ها و تسريع در رسيدگی به كادر پزشكی)

- شناسايي و مداخله در تأخير فرآيندهای بيمارستانی با اجرای طرح Case management

- فعال نمودن management bed بيمارستان‌ها در زمان شلوغی اورژانس‌ها

- همكاری با ستاد حوادث غيرمترقبه (اعلام آماده باش به بيمارستان‌های نزديك محل حادثه، جابجايی بيماران از بيمارستان‌های نزديك محل حادثه به ساير بيمارستان‌ها، جمع‌آوری مشخصات مصدومان و آمار مراجعين، شركت در توزيع و ترياژ بيماران و مصدومان)


دکتر سعید شفیقیان در ادامه، محورهای عملكردی مركز پايش مراقبت‌های درمانی را به شرح ذیل اعلام نمودند؛

 

۱) پايش اورژانس‌ها از طريق دوربين

۲) ثبت شكايات تلفنی و تصويری

۳) بازديدهای نظارتی عصر و شب

۴) اطلاع رسانی

۵) مديريت بيمار (case management)

۶) هماهنگی‌های لازم در حوادث غير مترقبه

۷) پيگيری مشكلات مادران پرخطر

۸) سامانه مركز پايش

۹) پيگيری بيماري‌های واگيردار

۱۰) سامانه كمبودهای دارويی و لوازم مصرفی

۱۱) پيگيری مشكلات كودكان پرخطر

۱۲) ارائه گزارش ۲۴ ساعته به مقامات عالی دانشکده

۱۳) پذيرش و جابجايی بيمار


دکتر سعید شفیقیان، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اسدآباد در قسمت پایانی مصاحبه خود افزودند؛

مرکز MCMC دانشکده علوم پزشکی اسدآباد، با تلاش مجدانه همکاران گرامی و با پیگیری رئیس دانشکده، معاون توسعه و منابع و مسئولین مرتبط در تمامی بخش‌ها و به اذعان مسئول محترم وزارت بهداشت و درمان با هزینه‌ای در حدود ۵۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و در کمترین زمان ممکن، راه‌اندازی گردیده است.

نظر شما