شناسهٔ خبر: 28175443 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

طول متوسط عمر در ازبکستان به 71 سال رسید

ازبکستان در رده بندی کشورهای جهان از نظر شاخص توسعه انسانی در رده 105 و بعد از قزاقستان در مقام دوم کشورهای آسیای مرکزی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

بر اساس گزارش برنامه های توسعه سازمان ملل متحد مبنی بر توسعه پتانسیل انسانی، ازبکستان در فهرست کشورهای دارای شاخص بالای توسعه انسانی قرار گرفت و مقام 105 را کسب کرد.

به طور کلی 189 کشور در این رده بندی قرار گرفتند.

شاخص های اصلی این رده بندی سطح آموزش، طول متوسط عمر و حجم درآمد ناخالص ملی سرانه است. همچنین آمار در مورد برابری زن و مرد، توسعه حقوق و امکانات زنان، محیط زیست و ثبات اجتماعی و اقتصادی نیز در نظر گرفته است.

59 کشور در گروه شاخص بالای توسعه انسانی قرار گرفتند که در این رده بندی نروژ در مقام اول، سوئیس در مقام دوم و اتریش در مقام سوم قرار دارند. روسیه با کسب مقام 49 و قزاقستان مقام 58 در این گروه قرار گرفتند.  

ازبکستان در گروه دارای شاخص بالای توسعه انسانی قرار گرفت و در بین رتبه 60 و 112 قرار گرفت. ضمنا این کشور از تمام کشورهای آسیای مرکزی بجز قزاقستان پیشی گرفت. ترکمنستان در مقام 108، قرقیزستان در مقام 122 و تاجیکستان در مقام 127 قرار گرفتند.

سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر در این رده بندی مقام های آخر را کسب کردند.

بر اساس این رده بندی، طول متوسط عمر در ازبکستان 71.4 سال، طول آموزش 11.5 سال و حجم درآمد ناخالص ملی سرانه 6470 دلار است.

 

نظر شما