شناسهٔ خبر: 28172253 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

موج شفافیت به مدرک تحصیلی

مدیران رسید #مدرکت_چیه؟

«فرهیختگان» از سازمان‌ها و نهادهایی که به این جریان می‌پیوندند و نسبت به انتشار مدارج علمی- تحصیلی مدیران خود اقدام می‌کنند، حمایت می‌کند و آن نهادهایی هم که در این راستا سکوت کنند و اطلاعاتی هم در ارتباط با وضعیت علمی آنها در اختیار این رسانه باشد، نسبت به انتشار آنها اقدام می‌کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، چند سال پیش بود، ترم دو یا سه دانشگاه برای یک مشکل آموزشی به معاونت آموزش دانشکده سر زدم؛ چون دو رشته در دانشکده ما تدریس می‌شد، آموزش‌ها واحد‌های جدایی داشتند تا فرد بلدکار و متخصص در ارتباط با هر رشته‌ای پاسخگوی دانشجو‌ها باشد اما همیشه سر یکی از این افراد شلوغ‌تر از آن یکی بود؛ نه اینکه آن یکی کاری نداشته باشد بلکه می‌آمد و چای می‌خورد و تلفن‌هایش را هم می‌زد و می‌رفت. این یکی اما همیشه اضافه‌کار هم می‌ایستاد تا کار دانشجو را انجام دهد. حتی دانشجویانی که رشته‌هایشان قرابتی با این فرد نداشت، ترجیح می‌دادند کارهایشان را به او بسپارند. حق هم داشتند، این دونفره شدن زیرمجموعه معاونت آموزش، فلسفه‌اش همان بود که گفتم؛ این بود که فرد بلدکار و متخصص پاسخگوی دانشجوها باشد اما یکی از آنها مسئول بود و دیگری نبود. برای همین دانشجوها سراغ همین فرد متخصص می‌رفتند و کارشان را انجام می‌دادند. من هم برای کارم سراغ او رفتم اما گفت سرش شلوغ است و باید سراغ مسئول مربوط به رشته خودم بروم.  رفتم و همان‌طور که انتظار می‌رفت، کارم انجام نشد؛ یعنی آن‌طور که باید نشد و من هم برای مدتی بی‌خیال شدم و رفتم تا اینکه بعد‌ها همان مسئول متعهد یک روز دیگر، وقتی سرش خلوت بود، کارم را انجام داد.  این موضوع سوای درگیری‌های روزانه دانشجویان، نقل محافل هم شده بود. همه این دو نفر را مثال می‌زدند که تو رو خدا در رشته و تحصیل و فعالیت‌تان متخصص شدید، در آینده جماعتی را معطل خودتان نکنید.

  وزارت فرهنگ و آغاز شفافیت مدرک مدیران

این خاطره در ذهن من ماند تا چند وقت پیش وقتی بر حسب اتفاق، سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نگاه می‌کردم، صفحه www. farhang. gov. ir باز می‌شود و سمت راست صفحه، یک لینک با این عنوان قابلیت ورود و انتخاب دارد. «فهرست مدارج شغلی_ تحصیلی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» روی گزینه که کلیک می‌کنید، یک فایل پی‌دی‌اف 12 صفحه‌ای باز می‌شود که در آن مدارج علمی مدیران این وزارتخانه از مدیرکل، رئیس موسسه علمی، دستیار، مشاور و معاون وزیر تا مدیرعامل‌های بخش‌های مختلف وجود دارد. موضوعی قابل تحسین که البته می‌توانست هزینه‌هایی را هم به دنبال داشته باشد و البته داشت و سیدعباس صالحی هزینه‌های آن را داد.   این صفحه را که دیدم سوای زنده شدن خاطره دانشگاه، چند موضوع دیگر نیز به ذهنم متبادر شد. چه بسیار جایگاه‌ها و مسئولیت‌هایی که با عدم علم و آگاهی کامل افراد قرار گرفته، در آنها به جایگاه‌هایی بدون بازده و با ایجاد نارضایتی برای عموم همراه بوده است.
 
 بقیه مدیران پای کار بیایند

اما غرض از نگارش این چند خط متن، نه صرفا تحسین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و الزام درونی جهت انتشار مدارج علمی و تحصیلی مدیران این وزارتخانه بلکه تلنگری به الباقی نهادها و سازمان‌ها برای پیوستن به این جرگه و انتشار وضعیت علمی و رشته‌های تحصیلی مدیران‌شان است. به هرحال چه در حوزه اقتصادی، حوزه اجتماعی و شهری، حوزه فرهنگی و حوزه سیاسی و... اینکه مدیران و سیاستگذاران و تصمیم‌گیران، فارغ‌التحصیلان و متخصصان رشته‌های مربوط به آن حوزه فعال باشند، می‌تواند اثرات مثبتی را به دنبال داشته باشد.  این اقدام را می‌توان در راستای شفافیت‌سازی‌ها پیگیری کرد؛ چراکه حتما جامعه از آن استقبال خواهد کرد و می‌تواند سنگ بنای خوبی برای اقدامات بسیار دیگری باشد. همان‌طور که انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز دولتی، اسامی دریافت‌کنندگان سهمیه‌های خاص و انتشار اسامی دیگر در حوزه‌های خاص می‌تواند موجبات اعتمادسازی عمومی را فراهم کند، اطلاع از وضعیت و جایگاه علمی و آکادمیک مدیران نیز این روند اعتماد‌سازی را تندتر و موثر‌تر می‌کند.
 
 می‌شود این هم کمپین باشد

کمپین‌ها و بازار داغ‌شان هر روزه سوژه‌ای را انتخاب می‌کنند و بر حسب میزان دغدغه‌مندی عمومی و حساسیت‌شان مورد اقبال یا عدم اقبال عمومی قرار می‌گیرند. یکی از این کمپین‌هایی که اخیرا با اقبال عمومی هم همراه شد، کمپین «فرزندت کجاست» بود که به‌تبع آن بسیاری از مسئولان در ارتباط با وضعیت آقازاده‌های خود، اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار دادند. این موضوع یعنی فهم جایگاه علمی هر فرد و تناسب آن با مسئولیتی که قبول کرده است نیز می‌تواند دغدغه بسیاری از مردم و به‌خصوص جوانان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف باشد تا بدانند  اولا، چه مدیری با چه جایگاه علمی و تخصصی‌ای در ارتباط با بسیاری از امور آنها تصمیم‌گیری می‌کند و ثانیا، اعتماد عمومی به گزینش‌های فن‌سالارانه و شایسته‌سالارانه به جای دوست و آشنا‌سالارانه بیشتر می‌شود.  «فرهیختگان» با پیگیری این موضوع از سازمان‌ها و نهادهایی که به این جریان می‌پیوندند و نسبت به انتشار مدارج علمی- تحصیلی مدیران خود اقدام می‌کنند، حمایت می‌کند و آن نهادهایی هم که در این راستا سکوت کنند و اطلاعاتی هم در ارتباط با وضعیت علمی آنها در اختیار این رسانه باشد، نسبت به انتشار آنها اقدام می‌کند.

 

* نویسنده : ابوالقاسم رحمانی روزنامه‌نگار

نظر شما