شناسهٔ خبر: 28171636 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

37 هزار و 200 مجوز دهیاری در کشور صادر شده است

سعید رضا جندقیان بیدگلی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی دهیاران سه شهرستان کاشمر، خلیل ‌آباد و بردسکن در کاشمر افزود: از ابتدای سال 82 تا پایان اردیبهشت امسال

صاحب‌خبر - سعید رضا جندقیان بیدگلی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی دهیاران سه شهرستان کاشمر، خلیل ‌آباد و بردسکن در کاشمر افزود: از ابتدای سال 82 تا پایان اردیبهشت امسال بیش از 156 هزار میلیارد ریال به حساب دهیاریها واریز شده که 125 هزار میلیارد ریال از این مبلغ در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.
وی اظهار داشت: در گذشته هفت هزار میلیارد ریال برای توزیع در اختیار سازمان شهرداری ها بود که از ابتدای امسال در اختیار این سازمان گذاشته نشده است لذا از نمایندگان مجلس درخواست داریم این مبلغ را به سازمان شهرداری ها برگردانند تا بتوانیم اعتبارات لازم برای اجرای پروژه ها و خرید ماشین آلات مورد نیاز را از این محل تامین کنیم.
وی گفت: اکنون این مبلغ به طور سراسری و غیرعادلانه توزیع می شود.
جندقیان افزود: در 30 سال قبل روستائیان در تولید ناخالص ملی کشور حدود 25 درصد نقش داشتند ولی این رقم در سال 95 به 10 درصد کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: در پنج سال اخیر بسیاری از محصولات کشاورزی در حاشیه شهرهای بزرگ تولید می شوند که ساکنان آن روستایی نیستند.
وی گفت: این فاجعه است که 20 میلیون و 760 هزار نفر جمعیت روستایی فقط سه تا پنج درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش داشته باشند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه اعتبارات تخصیصی به دهیاری ها طی سال های اخیر رشد چشمگیر داشته است گفت: اعتبارات دهیاریهای کاشمر در سال 95 حدود 47 میلیارد ریال بود که در سال گذشته به 71 میلیارد ریال افزایش یافت.
محمد علی همدمی نژاد افزود: اعتبارات دهیاریهای شهرستان بردسکن از 26.9 میلیارد ریال به 51.7 میلیارد ریال و در شهرستان خلیل‌آباد از 21.15میلیارد ریال به 37 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: در هفته دولت نیز پروژه هایی افتتاح کردیم که بیشتر از این اعتبارات بود و این نشان می دهد مردم روستا مشارکت بسیار خوبی در اجرای پروژه ها داشته اند.
وی با بیان اینکه با همکاری پلیس راه، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی آموزش های سوانح و تصادفات برای دهیاران برگزار شده است گفت: بر اساس آمار، تصادفات امسال به دلیل آموزش های ارائه شده نسبت به سال های قبل 20 درصد کاهش یافته که این امر نشان می دهد آموزش ها از تاثیر گذاری خوبی برخوردار بوده اند که باید به روستائیان نیز انتقال داده شود.
همدمی نژاد افزود: در طول سال نیز آموزش های متعدد برای دهیاران در نظر گرفته شده و در چند روز آینده آموزش آتش نشانی نیز برگزار و نیرو هایی برای ایستگاه های آتش نشانی در روستاها بکار گرفته خواهند شد.
وی اظهار داشت: در آغاز اجرای طرح ارائه تسهیلات اشتغالزایی به روستاها در جایگاه بیست و هشتم بودیم اما با تلاش های انجام شده در حال کسب مقام اول کشور هستیم.
وی گفت: استان خراسان رضوی 301 دهیار زن دارد که نشان می دهد زنان روستایی در این عرصه فعالیت خوبی دارند.
نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در چند سال اخیر قدمهای بزرگی در خدمات رسانی و ایجاد زیرساخت در روستاها برداشته شده به طوریکه قبل از آن کاری برای روستاها انجام نشده است.
بهروز بنیادی با تاکید بر توانمندی روستائیان افزود: در روستاها شاهد خرده مالکی هستیم که درآمد را کاهش داده است.
وی با بیان اینکه در کنار کشاورزی باید به کشاورزان در روستاها آموزش دهیم تا در اوقات فراغت بتوانند اقدامات دیگری انجام دهند، اظهار داشت: در نیمه دوم سال اغلب خانواده های روستایی بیکارند و توان بانوان روستایی مورد غفلت قرار گرفته است.
وی گفت: باید با آموزش های لازم به دهیاران توان اقتصادی روستاها را افزایش داد.
بنیادی تداخل وظایف دستگاهها در روستاها را از مهمترین مشکلات دانست و افزود: دستگاههای بسیاری امروز در روستاها متولی هستند و شاخص ها و استانداردها و قوانین با یکدیگر متفاوت است که این امر سبب سرگردانی دهیاران، شوراها، فرمانداران و مردم شده است.
وی اظهار داشت: در مدیریت روستایی شاهد آشفته بازار هستیم که باید در این زمینه فکر اساسی انجام شود.
در این نشست فرمانداران شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن به بیان مشکلات و توانمندی های روستاهای این سه شهرستان پرداخته و اولویتها و نیازهای منطقه خود را بیان کردند.
سه شهرستان کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی 220 هزار نفر جمعیت دارد.
7497 / 6053
انتهای پیام

نظر شما