شناسهٔ خبر: 28170795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رنگ و بوی قربانی تمیز /مراسم قربانی کردن از اعتقادات مذهبی مردم در محرم

سیاه پوش کردن خیابانها، سردرخانه ها، مساجد و حسینیه ها، تهیه و تدارک ملزومات عزاداری مانند طبل و سنج و سایر وسایل، خرید و آماده سازی قربانی و دیگ‌های نذری از جمله کارهایی است که در ماه محرم مردم در تکاپوی آن هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد مردم خود  به صحنه می‌آیند و هرکدام گوشه‌ای از کار را می‌گیرند تا مراسم عزای امام حسین (ع) به بهترین شکل انجام شود، دوماه عزاداری به همبستگی و یکدلی مردم رنگ و لعاب تازه‌ای می‌دهد.
 
رنگ و بوی قربانی تمیز در محرم

عده زیادی از مردان هم به فکر شرکت در دسته‌ها و هیئت‌های مذهبی می‌افتند و برای مراسم سینه و زنجیرزنی آماده می‌شوند.

در روز‌های خاصی از این ایام مراسم قربانی کردن دام از قبیل: گاو، گوسفند و شتر نیز بسیار رایج است و یکی از اعتقادات مذهبی مردم به شمار می‌رود.

اما جریان قربانی کردن جدای از بحث نذری و اعتقادی آن، مسائل مهمتری را هم در پی دارد، از جمله بهداشت عمومی و روانی مردم که ارتباط مستقیم به قربانی در هیئت‌ها و یا منازل مسکونی دارد.


نیت پاک قربانی با رعایت بهداشت روانی

شهرام کرباسی مسئول نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد با بیان اینکه مطابق قانون در خارج از کشتارگاه، ذبح هرگونه دام ممنوع است، می‌گوید: وجود دام به دلیل ایجاد ضایعاتی در منازل مسکونی باعث انتشار عوامل بیماری زا می‌شود، لذا نگهداری ان در دامداری‌ها تحت نظارت است و مراحل واکسیناسیون و کنترل بیماری آن‌ها انجام می‌شود.

رنگ و بوی قربانی تمیز در محرم
وی ادامه داد: نگهداری دام در منازل ممکن است همراه  با کنه‌هایی که در پشم آن‌ها مستتر شده باشد، لذا وقتی آن دام در دستان فردی از افراد خانواده قرار می‌گیرد ممکن است با نیش آن کنه به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب کریمه کنگو دچار شود، لذا توصیه می‌شود که از نگهداری و ذبح آن در منازل جلوگیری شود.

مسئول نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد، می‌افزاید: ممکن است ویروس بیماری زا در خون دام جریان داشته باشد که با ذبح آن در اماکن عمومی، این ویروس به هوا منتقل شود و ذابح و افراد حاضر آن را استشمام نمایند و یا خون و ترشحات آن از طریق خراش‌های موجود در دستها، وارد خون افراد شود.


انجماد راه نابودی ویروس‌های بیماری زا

وی می‌گوید: ریختن خون در محیط‌های عمومی و انتقال آن از طریق جوی آب نیز به نوبه خود خطر انتقال بیماری‌های مشترک را دارد، لذا به همین دلایل است که ضرورت کشتار دام در کشتارگاه‌ها احساس می‌شود، زیرا در کشتارگاه‌ها ذابحین به لباس مناسب مجهز هستند و بعد از ذبح نیز گوشت‌ها تا ۲۴ ساعت در یخچال نگداری می‌شود تا ph آن به دمای زیر ۶ درجه برسد و ویروس‌های بیماری زا نابود شوند.

کرباسی با بیان اینکه ذبح در اماکن عمومی به صورت بهداشتی انجام نمی‌شود، می‌افزاید: مردم دل و جگر دام بعد را بعد از ذبح بلافاصله کباب می‌کنند، اما نمی‌گذارند که دمای ۱۰۰ درجه به آن برسد لذا ویروس‌های موجود در آن زنده می‌ماند و این نیز یک راه انتقال بیماری خواهد بود.

وی با اشاره به پیامد‌های روحی و روانی که ذبح در اماکن‌های عمومی دارد، بیان می‌کند: دیدن صحنه سر بریدن و فواره زدن خون یک حیوان برای افراد خانواده بخصوص کودکان، صحنه‌ای وحشتناک است و در آینده روی تصورات کودک تاثیرات منفی می‌گذارد به همبن دلیل توصیه می‌شود که هیچگاه ذبح در مقابل چشم زنان و یا کودکان انجام نشود.
 
رنگ و بوی قربانی تمیز در محرم

وی  به ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی بعد از انجام ذبح در منازل و اماکن عمومی اشاره می‌کند و می‌افزاید: ریختن ضایعات ناشی از قطعه قطعه کردن لاشه و وسایل موجود نیز، به نوعی دیگر مختل کننده بهداشت مردم می‌شود.


فرهنگ سازی برای رعایت بهداشت در هیئت‌ها


مسئول نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی شبکه دامپزشکی مشهد، می‌گوید: برای قربانی کردن دام‌های سبک و سنگین در برابر هیئت‌های مذهبی محدودیتی ایجاد نکردیم، اما لازم است که قبل از برگزاری هیئت و مراسم سوگواری، برگزار کنندگان توجیه شوند که قربانی کردن در چنین فضا‌هایی با وجود جمع کثیری از مردم به نفع سلامت آن‌ها نیست.

وی می‌گوید: در متون اسلامی ما نیامده که قربانی در چنین شرایطی واجب است و یا گاه دیده می‌شود که از اهمیت قربانی کردن سوءبرداشت‌های خرافی شده است که روشن شدن جزییات و الزامات قربانی کردن در مقابل هیئت‌های مذهبی نیاز به استفاده فرهنگ صحیح آن دارد، لذا مسئولان مرتبط باید قبل از رسیدن این ایام یکسری کلاس‌های توجیهی برگزار کنند تا مردم آگاهانه به امر مقدس قربانی بپردازند.

کرباسی وزارت بهداشت و دامپزشکی را متولیان حفظ و نظارت بر بهداشت عمومی می‌داند و می‌افزاید: در راستای آیین قربانی در ایام محرم ما به سازمان تبلیغات، دفتر ائمه جماعات، حسینیه ها، مساجد و... اطلاع رسانی‌های حفظ مسائل بهداشتی را کرده ایم، اما در خیلی از موارد باید شهرداری وارد کار شود و به مسئله ریختن ظروف یکبار مصرف که گاه همراه هست با غذا‌های باقی مانده در ظروف در گوشه و کنار خیابان ها، توجه بیشتری کند.


عزاداری با تعهد


کرباسی ادامه می‌دهد: جمع آوری این ظروف بعد از مراسم شامل هزینه‌ها و انرژی و نیروی خدماتی زیادی می‌شود در حالی که همزمان با برگزاری مراسم عزاداری، ترافیک هم ایجاد شده و بحث سوخت بی جهت بنزین ماشین‌ها هم مطرح می‌شود، لذا با تدبیر و برنامه ریزی‌های قبل از مراسم سوگواری ایام محرم می‌توانیم به حفظ بهداشت عمومی و روانی مردم، صرفه جویی‌های هزینه‌های مردم و شهرداری و حفظ زیبایی شهر کمک کنیم.

رنگ و بوی قربانی تمیز در محرم
کرباسی عنوان می‌کند: برگزاری مراسم، خوب است که با تعهد برگزارکنندگان همراه باشد و علاوه بر جنبه مذهبی و معنوی آن به جنبه‌های اجتماعی و سلامت جامعه نیز توجه شود.

انتهای پیام//ف. ح
 
گزارشگر: فاطمه حسن زاده

نظر شما