صاحبخبر - عمر فروشگاههای تخفیفی در ایران چندان طولانی نیست، از پس مهار تورم در فاصله سالهای 1392 تا 1396 بود که این فروشگاهها در جای جای شهرهای بزرگ و کوچک ایران سر برآوردند و با شعار تخفیف دائمی، همواره تخفیف و... در صدد جذب مشتری برآمدند.به گزارش خبرآنلاین،هر چند این فروشگاهها کمی از حدود سه تا چهار سال پیش در تهران و دیگر شهرها فراگیر شدهاند، اما امروزه در سایه تغییرات قیمتی و نوسانهای بازار دیگر کارکرد پیشین خود را از دست دادهاند و جای تخفیفها در فاکتورهایی که به مشتری ارائه میکنند، خالی مانده است. یکی از فروشندگان یک فروشگاه زنجیرهای تخفیفی در جواب این سوال که چرا تخفیفها متوقف شده است؟ گفت: تولید کنندگان دیگر با تخفیف کالایشان را نمیدهند، قبلا ما به صورت چکی از تولیدکنندگان کالایشان را خریداری میکردیم اما به دلیل نوسان بازار معاملات تنها به صورت نقدی انجام میشود و همین امر هزینهها را بالا میبرد. وی با تاکید بر اینکه رقابت در دورههای ثبات معنا میدهد، توضیح داد : وقتی ثباتی در بازار نیست و کالا مشتری خود را دارد انگیزهای برای تخفیف باقی نمیماند، به عنوان مثال از حدود یک هفته پیش تولید کنندگان مواد غذایی و مواد لبنی تخفیفهای خود را حذف کردند و الان در فروشگاه ما جز برخی اقلام کم مصرف و غیر ضروری کالای دیگری تخفیف ندارد.
یکی دیگر از کارکنان فروشگاه زنجیرهای تخفیفی در میرداماد نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: ما تا شش ماه پیش، گوشت و مرغ را نیز به صورت تخفیفی به مشتریان میفروختیم اما امروز با افزایش قیمتها این کالا دیگر امکان تخفیف ندارد. وی با اشاره به اینکه دست بالا در بازار امروز در اختیار تولید کنندگان است، گفت: تا زمانی تولید کنندگان کالا را تخفیفی میدادند که نیاز به رقابت داشتند و برای جلب مشتری تلاش میکردند، امروز مشتری هست و برخی از تولید کنندگان اصلا تمایل چندانی ندارند به سرعت تولید خود را وارد بازار کنند.
تجربه تخفیفیها در ترکیه
بررسیها نشان میدهد تجربه ترکیه در حوزه فروشگاههای تخفیفی بسیار قابل توجه است. این فروشگاهها در دوره تورم فزاینده ترکیه در دهه هشتاد نقش بسیار مثبتی را برای کاهش هزینهها ایفا کردند. ساختار این فروشگاهها به صورتی است که با کم کردن هزینهها، به عنوان مثال قفسه چینیهای کم هزینه و تعداد کمتر کارکنان و دور زدن ساختار مالوف توزیع، کالا را به قیمتهای پایین تر به دست مصرف کنندگان برسانند اما به نظر میرسد این فروشگاهها که در دوره ثبات و کاهش نرخ تورم اما و اگرهای فراوانی در خصوص ماهیت وجودی شان مطرح بود، امروز نتوانستهاند بر اساس برنامه از پیش تعیین شده، فعالیت نمایند.
هر چند حذف تخفیفها خود نشانهای از تورم رو به افزایش در اقتصاد ایران است اما به نظر میرسد تمرکز بر کوتاه شدن زنجیره توزیع و بهینه کردن آن میتوانست خود مانعی در برابر افزایش قیمتها باشد.
تورم خوراکی رو به صعود
برآوردها نشان میدهد تورم در حوزه خوراکیها و آشامیدنیها همزمان با سایر اقلام در حال افزایش است. این نکته سبب شده است بسیاری از تولیدکنندگان دیگر تمایل چندانی به درج قیمت بر اقلام شان نشان ندهند. مشاهده دقیق برخی از محصولات نشان میدهد قیمتهای درج شده بر آن ناخوانا و بعضا مخدوش است. چاپ قیمت بر برچسبها به صورتی است که قیمت درج نشده است.با هدف کنترل روند رو به رشد قیمتها، تدابیر متعددی در دستور کار است. تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفا و همچنین نظارت دقیق بر بازار از جمله این اقدامات است اما سیگنالهایی که بازار نشان میدهد، بر فرارسیدن دورهای تازه در اقتصاد تورم زده ایران دلالت دارد.∎
نظر شما