شناسهٔ خبر: 28165510 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

اخبار فردا

صاحب‌خبر -

سه‌شنبه 27شهریور

روز شعر و ادب فارسی- درست 30سال پیش در روزی مثل فردا، استاد سیدمحمدحسین بهجت‌تبریزی ملقب به شهریار در بیمارستان مهر تهران درگذشت. بعد از آن روز، بیست‌و‌هفتم شهریور، سالروز درگذشت شاعر «حیدربابایه» را روز ملی شعر و ادب پارسی نام نهادند. مقبره‌الشعرای تبریز در خیابان ثقه‌الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سیدحمزه واقع است که علاوه بر اینکه شهریار ایران را آنجا دفن کرده‌اند، آرامگاه خیلی از شاعران بزرگ دیگر ایران نیز در این مکان قرار دارد. گفته می‌شود مقبره‌الشعرا مدفن نزدیک به ۴۰۰ شاعر و عارف نامی ایران و سایر کشورهای منطقه است. اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس‌الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سیدمحمد‌حسین شهریار تعدادی از این شعرا هستند. فرصت خوبی است در روزی که برای شاعران است سری هم به این مکان تاریخی و ارزشمند بزنید.



نمایشگاه نوشیدنی- اگر ساعت‌های زندگی‌تان بدون نوشیدن چای سپری نمی‌شود یا عشق قهوه هستید و یا درجست‌وجوی ترکیبات متفاوتی از دمنوش‌ها تا سلامت بدن خود را بهبود بخشید، فشارتان را کنترل کنید یا اعصابتان را آرام، نمایشگاه بین‌المللی نوشیدنی‌ها، چای و قهوه تهران را از دست ندهید؛ دست‌کم آخرین روز آن را از دست ندهید. این نمایشگاه از 24شهریور آغاز شده و 27شهریور 97 به پایان می‌رسد. این هشتمین نمایشگاه بین‌المللی است که در زمینه نوشیدنی‌ها، چای، قهوه و صنایع وابسته با اهدافی مانند فرهنگسازی‌ استفاده صحیح از انواع نوشیدنی‌ها، توسعه و رشد صنعت نوشیدنی‌ها برای مصرف‌کنندگان و بهبود ذائقه و در گروه‌های کالایی مانند آب، آبمیوه، چای، دمنوش، قهوه، ماءالشعیر، عرقیجات سنتی، انواع نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا، دسرنوشیدنی و ... برگزار می‌شود.زمان بازدید از این نمایشگاه از ساعت 9صبح تا 16در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اعلام شده ‌است.



رویارویی غول‌های فوتبال- مهم‌ترین رقابت باشگاهی فوتبال از فردا شب در شهرهای مختلف اروپا شروع می‌شود. فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا مثل چند فصل اخیر با این پیش‌فرض شروع می‌شود که کدام تیم می‌تواند مانع از قهرمانی رئال مادرید شود. غول اسپانیایی فوتبال در سال‌های اخیر بیش از هر تیم دیگری صاحب این جام باارزش شده ولی این فصل آنها کریس رونالدو را ندارد. 
زیدان هم از نیمکت‌شان رفته و شاید همه اینها باعث امیدواری تیم‌های رقیب شود؛ مثلا بارسلونا که همیشه با مسی در زمره مدعیان قهرمانی این بازی‌ها قرار دارد. این تیم فردا شب نخستین بازی‌اش را در خانه، مقابل تیم معروف هلند، آیندهوون، برگزار می‌کند. از این گروه تیم‌های اینتر و تاتنهام هم با هم بازی می‌کنند که احتمالا مهم‌ترین بازی فردا شب است. لیورپول- پاری‌سن‌ژرمن هم فردا شب بازی می‌کنند که حتما ملاقاتشان اهالی فوتبال را پای تلویزیون می‌نشاند.



والیبال، روز آخر- پس از درخشش والیبال ایران در رقابت‌های بین‌المللی، مردم به تماشای این ورزش هم عادت کرده‌اند. قبل‌تر فقط وقتی بازی‌های فوتبال یا رقابت‌های کشتی برگزار می‌شد آدم می‌توانست در شهر قدم بزند و صدای گزارشگر را همه‌جا بشنود ولی الان چند‌سالی می‌شود که بازی‌های تیم ملی والیبال هم در فهرست تماشایی‌ها برای مردم قرار گرفته و فردا یکی از آن روزهای تماشای والیبال است. تیم والیبال ایران آخرین مسابقه‌اش در رقابت‌های قهرمانی جهان 2018 را برابر فنلاند برگزار می‌کند. 
ساعت 5/6 عصر می‌توانید در تاکسی (از طریق رادیو)، در گوشی‌های تلفن همراه از طریق تلویزیون‌های اینترنتی و در بقالی(‌وقت خریدهای سفارش‌شده) این بازی را تماشا کنید.



بازدید از هنر قجری- فردا آخرین فرصت برای تماشای شاهکارهای قجری است. نمایشگاه «امپراطوری گل‌های سرخ» از فروردین سال‌جاری به‌مدت 3‌ماه در موزه لوور لانس فرانسه برگزار شد و نگاهی جدی به آثار هنری دوره قاجار داشت. 
کاخ گلستان که از نظر کالبدی و محتوایی یکی از گنجینه‌های مهم این دوره تاریخی در دنیا محسوب می‌شود، تعداد ۱۹اثر خود را برای آن نمایشگاه ارسال کرده بود و حالا بعد از برپایی آن نمایشگاه و بازگشت آثار به ایران، کاخ گلستان ۱۹ اثر نمایشی خود را برای علاقه‌مندان به هنر دوره قاجار در معرض نمایش قرار داده است.
 فردا آخرین روز برپایی نمایشگاه هنر قجری در کاخ گلستان است. این‌طور گفته شده که در زمان نمایش آثار ایرانی در فرانسه، بیش‌از190هزار گردشگر از آنها بازدید کرده‌اند.
 

نظر شما