شناسهٔ خبر: 28162252 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

آخرین وضعیت مردم زلزله‌زده کرمانشاه؛ از کلیه فروشی تا پرداخت هزینه آواربرداری

در حالی که اخبار مختلفی مبنی بر کلیه فروشی، عدم آماده بودن مدارس در فصل بازگشایی مدارس و دریافت هزینه آواربرداری از مردم و مسائلی از این دست شنیده می‌شود، استاندار کرمانشاه می‌گوید اوضاع در کنترل است و همه چیز خوب پیش می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویداد۲۴، بیش از ده ماه از زلزله مرگبار کرمانشاه می‌گذرد و مردم آنجا کماکان مشکلات فراوانی دارند؛ از نداشتن بهداشت تا سرپناه مناسب برای سپری کردن زندگی. تقریبا روزی نیست که از مناطق زلزله زده خبر نگران‌کننده و غم ‌نگیزی به گوش نرسد. اخباری همچون خودکشی برخی از مردم منطقه به علت فشار مالی و روانی، خبر فشار بانک‌ها برای بازپرداخت وام مسکن، خبر فوت چندین نفر از زلزله‌زدگان به علت عدم رسیدگی و مشکلات مدارس برای حضور دانش آموزان با توجه به آغاز بازگشایی مدارس...!

 

اکنون نیز خبر فروش کلیه برای تامین هزینه ساخت مسکن، خبر دیگری بود که این روزها به گوش رسید؛ خبری که البته استاندار کرمانشاه اعتقادی به آن ندارد و می‌گوید کذب محض است. یا بازوند در جریان مشکلات مردم نیست یا خانه‌های زلزله‌زدگان به آنها تحویل شده و مشکلی برای مسکن ندارند. او در گفت‌وگوی خود با ما همه ابهام‌ها درباره وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه را تکذیب کرد و گفت نه کلیه‌فروشی حقیقت دارد نه آماده نبودن مدارس نه دریافت هزینه آواربرداری از مردم!

 

هوشنگ بازوند استاندار استان کرمانشاه به رویداد۲۴ می‌گوید: بازسازی روستا‌ها کماکان ادامه دارد و تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ خانه به مرحله گچ و خاک رسیده است و ۷ هزار خانه بهره‌برداری شده است و مابقی کار هم در حال انجام است. البته باید بگویم گرانی مصالح نیز کمی کار را با مشکل مواجه کرده است.

 

او گفته است: از روز گذشته آهن از استان اصفهان بارگیری شده است، ضمن اینکه آهن در منطقه وجود دارد و فراوان هم هست، اما قیمت آن کمی بالا است. از سوی دیگر وام‌هایی که قرار بود به مردم اختصاص داده شود نیز پرداخت شده و اکنون مرحله دوم آن در حال پرداخت به مردم است.

 

سخنان بازوند در حالی مطرح می‌شود که رئیس شورای شهر سرپل ذهاب اعتقاد دیگری دارد. جاسمی گفته است بسیاری از ستاد‌هایی که به منطقه آمدند، بنر‌هایی در شهر نصب کردند؛ مبنی بر اینکه تا آخر با مردم زلزله‌زده هستیم اما بسیاری از این ستاد‌ها در مناطق نماندند و اعلام کردند که می‌خواهیم از منطقه برویم و پرونده‌ها را تحویل بنیاد مسکن می‌دهیم، از طرفی قرار شده بود به مردم آهن بدهند، اما بسیاری از مردم آهن تحویل نگرفتند، در مجموع تعهداتی که قرار بود؛ عملیاتی شود به جایی نرسیده است.

 

آنگونه که منابع محلی به رویداد۲۴ خبر داده‌اند، روند پرداخت وام‌ها برای مردم نامشخص است. آنها می‌گویند معلوم نیست این وام‌ها با چه منطقی پرداخت می‌شود، ضمن اینکه دولت حتی برای آواربرداری از مردم هزینه دریافت می‌کند و از برخی خانواده‌ها مبلغ دو میلیون تومان پول گرفته شده است. این درحالی است که استاندار کرمانشاه می‌گوید از هیچ خانواده‌ای برای آوار برداری هزینه‌ای دریافت نشده است لذا این بحث‌ها تنها از سوی افراد مغرض مطرح می‌شود زیرا هزینه هر آواربرداری به صورت میانگین برای ما نزدیک به ۱۲ میلیون تومان می‌شود بنا براین رقم دو میلیون حقیقت ندارد.

 

نگرانی دیگر افراد محلی  نزدیک شدن به فصل مدارس فرزندان آنهاست. یکی از افراد محلی به رویداد۲۴ می‌گوید: دولت در فصل سرما که باید برای ما مکان مناسب تدارک می‌دید، کاری نکرد و تمام مدتی که باران می‌آمد ما در چادرهای پر آب زندگی کردیم اما توقع داریم حداقل در فصل بازگشایی مدارس، دولت به فکر فرزندان ما باشد و کاری کند که آنها بتوانند در مکان مناسبی به مدرسه بروند زیرا آنگونه که ما دیده‌ایم مدارس به صورت نمادین بازگشایی شده‌اند و برخی از این مدارس به گونه‌ای نیست که دانش‌آموزان بتوانند در آن مستقر بشوند چون هنوز کارهای ساخت و ساز آن تمام نشده است.

 

جاسمی رئیس شورای شهر سرپل ذهاب درباره وضعیت مدارس گفته است: شاید چند مدرسه به صورت نمادین افتتاح شود. برای بسیاری از مدارس از کانکس استفاده می‌شود. بازوند در توضیح این ابهام می‌گوید: ۵۲ مدرسه‌ای که در مناطق زلزله‌زده تخریب شده بود، آماده بهره‌برداری است که اول مهرماه به بهره‌برداری می‌رسند بنابراین مشکلی از جهت حضور فرزندان زلزله‌زدگان در مدارس وجود ندارد. و به صورت کامل ساخته شده‌اند. واقعا نمی‌دانم چرا برخی از افراد شایعاتی از قبیل: آماده نبودن مدارس و اینکه افتتاح‌ها به صورت نمادین است را مطرح می‌کنند. فردی که این حرف‌ها را مطرح کرده است عضو شورا بوده و اصلا از جزئیات موضوع اطلاعی ندارد و فقط یک مصاحبه‌ای انجام داده است که هیچ‌گونه صحتی ندارد و اگر افتتاح نمادین باشد هم کاملا مشخص است و مردم و اصحاب رسانه آن را می‌بینند.

 

پیش از این رییس شورای شهر سرپل‌ذهاب گفته بود مردمی هستند که حاضرند کلیه خود را بفروشند تا کار ساخت و ساز را انجام دهند. استاندار کرمانشاه این موضوع را نیز تکذیب می‌کند و می‌گوید اصلا چنین موضوعی در منطقه وجود ندارد و جز دروغ هیچ چیز دیگری نیست.

 

نظر شما