شناسهٔ خبر: 28162061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نگاهی به کارنامه امیر جدیدی؛

امیر جدیدی از «آفریقا» تا «تنگه ابوقریب»

بخش‌هایی از یادداشت علی مصلح حیدرزاده منتقد سینما درباره کارنامه کاری امیر جدیدی که در گفت و گویی منتشر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ بررسی ها نشان می دهد که در دهه ۹۰ دو بازیگر توانسته اند به شکلی نسبی خودشان را تثبیت کنند. امیر جدیدی و جواد عزتی. هردو این بازیگران با فیلم های غیرکمدی شناخته شدند. جدیدی با «آفریقا» و عزتی با «طلا و مس». جالب است که این دو در «آفریقا» ساخته هومن سیدی همبازی بودند.

بخش مهمی از هویت بازیگری امیر جدیدی همچنان همان چیزی است که در «آفریقا» برای اولین بار دیده شد. جوانی با ظاهر امروزی شهروند طبقه متوسط که در رفتار و گفتار نوعی لوطی گری دارد.

اگر «آفریقا» را کنار بگذاریم، ورود رسمی او به سینما با دو فیلم «سیزده» و «پایان خدمت» بود. اما «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی بود که جدیدی را در حد یک ستاره سینما معرفی کرد. جدیدی در این فیلم راوی داستان همان جوان لوطی مسلک بود که با چند شخصیت از طبقه دیگر اجتماع بُر می خورد و این ناهمگونی گره اصلی داستان را شکل می دهد.

دو فیلم «من» و «اژدها وارد می شود» کارهای بعدی جدیدی بودند که برایش اعتبار هنری به همراه داشتند. برای بازی در «من» نامزد سیمرغ بلورین‌ شد و «اژدها وارد می شود» همان سال در بخش مسابقه جشنواره برلین پذیرفته شد.

همکاری جدیدی با مسعود کیمیایی می توانست نقطه عطف کارنامه اش باشد اما دوپاره بودن فیلم و اختلافات تهیه کننده و کارگردان باعث شد نقشش در فیلم دیده نشود.

امیر جدیدی پارسال در دو فیلم مهم بازی کرد. «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» که برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را به ارمغان آوردند. «عرق سرد» متفاوت ترین بازی جدیدی است که پاییز امسال در سینماها اکران می شود. اما بازی خوب جدیدی در «تنگه ابوقریب» هم مورد اقبال واقع شد. چیزی که باعث دیده شدن او در غوغای آتش و خاک و خون می شود همان ته مایه بچه تهرونی بازی اوست. شخصیت حسن به کلیشه رزمنده در آنچه به عنوان سینمای دفاع مقدس میشناسیم شباهت ندارد. او بیشتر شبیه یک جنگجوی میهن پرست است که می خواهد از مرزهای کشورش دفاع کند.

نظر شما