شناسهٔ خبر: 28156906 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

ویژه شهریورماه 1397؛

«سرآمد» شماره 46 منتشر شد

صاحب‌خبر -



چهل و ششمین شماره ماهنامه «سرآمد» با نگاهی ویژه به استارتاپ های ارزآور در کشور، ویژه شهریورماه سال جاری به چاپ رسیده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در روزهایی به سر می بریم که حرف برای گفتن بسیار دارد. از همه چیز می شود ساعت ها گفت و نوشت. در این میان، دولت یکی از بهترین سوژه هاست تا ساعت ها و روزهای بسیاری را بشود صرف نقدش کرد. اما سوال اینجاست که دامنه نقد تا کجا گسترده است؟ با این همه، در شرایطی که بیش از همیشه حساس و کارساز است، جمله «تبدیل فرصت به تهدید» بیش از همیشه به کار می آید. اکنون فراتر از گذشته موضوع بهره مندی از داشته های خودمان اهمیت دارد و با توجه به اینکه پیشرفت ها و تجربه های بسیاری نصیب ما شده است توجه به امید و انتظارات از خودمان بابت ایجاد فرصت نیز بالاتر رفته است. ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» نیز در شماره چهل و ششم خودش که به تازگی ویژه شهریورماه منتشر شده، در این باب نکته هایی قابل عرض ارائه کرده است.

مسوولیم
پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «سرآمد» در یادداشت شماره جدید این نشریه با تیتر «ما همه مسوولیم» به تهدیدهایی که می توان به فرصت تبدیلشان کرد نکته هایی را ارائه کرده است. در بخشی از این یادداشت می خوانیم: «یکی از آسیب های جدی که جامعه را تهدید می کند، این است که به جهت داغی بازار نقد، رفته رفته به موجودات غرغرویی تبدیل شویم و دائما از مسوولان بد بگوییم. ضمن اینکه نقد وقتی از یک حدی بالاتر برود، تبدیل به عادت می شود و تاثیرش را از دست می دهد. عادت به هر دوا که کنی، بی اثر شود.»

کوثر
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هم در یادداشتی که «سرآمد» شماره 46 آن را منتشر کرده، درباره جدیدترین هواپیمای نظامی ساخت ایران؛ «کوثر» نکاتی را ارائه و داستان یک موفقیت را بازگو کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «کوثر تنها یکی از یادگاران آذرخش است. یک مدل بومی برای یک هواپیمای دفاع هوایی که بسیاری از ضعف های دفاع هوایی ما را می پوشاند. حال ما نه تنها هواپیمای دفاع هوایی خود را می سازیم، بلکه هر چه هواپیما داریم به تکنولوژی و سلاح روز مجهز می کنیم. دستاورد این پروژه ده ها شرکت دانش بنیان با هزاران نفر جوان متخصص است که دانش تولید این محصول را دارند. بیش از 85 درصد قطعات این هواپیما در شرکت های دانش بنیان تولید می شود و این شرکت ها هر روز طرح های جدیدی را برای توسعه محصولات ارائه می دهند.»

انتظار
«نه وام می خواهیم نه انتظار نامعقولی داریم». این جمله را امیر عصاری مدیر یک استارتاپ فعال در کشور به «سرآمد» گفته است. به گفته او: «یکی از مهم ترین دستاوردهای کسب و کارهای نوپا و استارتاپ ها، کارآفرینی است، اما هر چه کارآفرینی آنها بیشتر می شود و برای افراد بیشتری اشتغالزایی ایجاد می کنند، ترس از قوانین مالیاتی بیشتر می شود. استارتاپ ها حاضرند در ابتدای راه از جیب خودشان هزینه کنند تا این کارآفرینی و کسب و کار شکل بگیرد.»

مشاوره
امیر براتی یکی دیگر از فعالان جوان در عرصه استارتاپی کشور نیز به گفت وگو با «سرآمد» 46 نشسته و از تجربه هایش گفته است. او در بخشی از این گفت وگو، اظهار کرده است: «چالش اصلی ما فرهنگ استفاده از مشاور است. در واقع هنوز این فرهنگ بین مردم وجود ندارد که پیش از اینکه به مشکلی برخورد کنند، به سراغ مشاور بروند و از او راهنمایی طلب کنند. به اعتقاد من، بزرگ ترین چالش ما فرهنگسازی و ایجاد تقاضا در بین مردم است.»

قانع
مدیرعامل جوان یک شرکت دانش بنیان نیز در گفت وگو با «سرآمد» چهل و ششم، گفته است: با کیفیت بالا و قیمت مناسب محصول مان بازار را قانع کردیم.» سکینه حبیبی همچنین بیان کرده است: «از آنجا که شرکت های دانش بنیان کار خود را بر مبنای محصولات جدید و تحقیقات انجام می دهند، در بحث تحقیق و توسعه به سختی می توانند نیروی مناسب کار خود را پیدا کنند. از طرفی برای رسیدن به نتیجه نیز زمان زیادی لازم داریم که یقینا بیشتر از شرکت های تولیدی معمولی است چون اساسا تحقیق و توسعه موضوعی زمان بر است.»

پرونده
پرونده ویژه شماره چهل و ششم «سرآمد» به موضوع استارتاپ ارزآور اختصاص دارد. در این پرونده، سه گفت وگوی تحلیلی با سه کسب و کار نوپایی که دلار و یورو به اقتصاد کشور تزریق می کنند، انجام شده و در آن از رویا تا واقعیت ماجرا مورد بررسی قرار گرفته است. مجید مرتضوی مدیرعامل و یکی از این استارتاپ های ارزآور گفته است: «استارتاپ ها می توانند کانال مهم ارزآوری باشند». هادی ناجی اصفهانی بنیانگذار یک استارتاپ نوپا نیز معتقد است: «مجوزها و نهادهای مرتبط چالش پیش روی استارتاپ های گردشگری است.» محمد نصری یکی از بنیانگذاران یک استارتاپ فعال در کشور بر این باور است که «الان وقت راه اندازی استارتاپ ارزآور است».

در شماره 46 ماهنامه «سرآمد» گزارش ها، یادداشت ها، گفت وگوها و اخبار متعدد و متنوع دیگری آورده شده است که مخاطبان با نصب نرم افزار کدخوان بر روی موبایل های هوشمندشان می توانند از فیلم ها، تصویرها، صداها و متن های تعبیه شده در این ماهنامه بهره مند شوند.
چهل و ششمین شماره ماهنامه «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه شهریورماه 1397 منتشر شده است.
پایان پیام/

نظر شما