شناسهٔ خبر: 28156377 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

در پی برنامه افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص محقق می‌شود/

ایجاد بیش از 125 هزار شغل با قدم گذاشتن در حوزه فناورانه

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ علیرضا دلیری؛ معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی از امضا تفاهم‌نامه‌ای در راستای عملیاتی شدن تبصره 18 قانون بودجه سال 97 میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان برنامه‌وبودجه کشور، صندوق توسعه ملی و همچنین وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

وی بیان کرد: مجلس تکلیف کرده است که دولت پروژه‌هایی را در راستای اشتغال‌زایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کند. در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نخستین دستگاه از این برنامه استقبال کرده و پروژه خود را ارائه داد.

به گفته دلیری، برنامه ارائه‌شده از طریق این تفاهم‌نامه و با منابع موردنظر اجرایی خواهد شد. تعدادی از پروژه‌ها با حمایت تسهیلاتی به اجرا می‌رسد و تعدادی از آنها به صورت کمک بلاعوض توسط سازمان برنامه‌وبودجه در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: جمع هزینه این طرح دو هزار و 200 میلیارد تومان است که برای اجرایی شدن این برنامه‌ها هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها و نیز 220 میلیارد تومان از محل کمک سازمان برنامه‌وبودجه تأمین می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با  اشاره به این که در 6 حوزه پروژه‌ها تعیین شده‌اند، حوزه‌ها را  ارتقا مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند، پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل، برنامه توسعه تولید 6 محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان، توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارتقا صنایع فرهنگی، حضور شرکت‌های خصوص و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری و نیز برنامه به هم رسانی عرضه و تقاضای نیرو انسانی تحصیل‌کرده عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: از این 6 حوزه 4 حوزه آن جدید است. 2 برنامه با ارتقا برنامه‌های پیشین اجرا می‌شود. نکته‌ای که در این میان در نظر گرفته شده این است که اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به خصوص افرادی که ظرفیت فعالیت در برنامه‌های فناورانه و استارتاپی را دارند رقم خواهیم زد.

دلیری افزود: برخی وزارتخانه‌ها ممکن است ایجاد اشتغال را در برنامه داشته باشند و افراد دانشگاهی نیز در این طرح قرار گیرند، اما آن افراد دانشگاهی کسانی هستند که هر فعالیت علمی معمول را انجام می‌دهند. این در حالی است که در برنامه‌های معاونت علمی این اقدام با زیرساخت فناورانه صورت می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی بستر فعالیت این افراد را دارای R&D قوی دانست که می‌تواند این فعالیت را توسعه دهد. چرا که اشتغال‌زایی برای افرادی صورت می‌گیرد که بستر فناورانه دارند. این افراد یا صاحبان فناوری هستند، سابقه فعالیت در حوزه نوآورانه دارند، قدم‌های استارتاپی برمی‌دارند.

پیش‌بینی وی این است که اقدامات مطرح‌شده در قرارداد تا پایان سال 97 اجرایی شود. به‌طوری‌که برش‌های استانی این برنامه نیز با توجه به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیانی که در استان‌های مختلف کشور وجود دارد به تفکیک مشخص شده است.

دلیری ابراز امیدواری کرد تمرکزی که بر این موضوع وجود دارد موجب شود تا اشتغال به شهرهای. کوچک، روستاها و شهرستان‌های ایران منتقل شود و توضیح داد: با توجه به این که توجه ما بر صنایع خلاق است، امیدواریم در این موضوع علاوه بر استارتاپ های خدماتی به صنایع‌دستی روستایی نیز تمرکز شود.

وی توضیح داد: از طریق ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در روستاها، شهرهای کوچک و شهرستان‌ها برنامه‌های گسترده‌ای خواهیم داشت که اشتغال با اصلاح فرآیند تولید صنایع‌دستی سنتی با استفاده از روش‌های مدرن تولیدی صورت بگیرد.

تحرکت شرکت‌های سنتی کشور

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی یکی از برنامه‌های تازه‌ای که در برنامه افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص را تحرک شرکت‌های تولیدی کشور یا شرکت‌های سنتی عنوان کرد و گفت: دیدگاه شرکت‌های تولیدی پیش‌ازاین سنتی بوده است. به این صورت که محصولی به صورت خام یا فرآوری شده با دوره تولید ثابت تولید می‌شود. اما ما به دنبال این هستیم که ایده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان یا افراد صاحب ایده به این شرکت‌ها تزریق شود تا بستری فراهم کنیم که محصول تولیدی یک محصول نوین باشد.

وی معتقد است این اقدام  می‌تواند R&D شرکت‌ها را بر تمرکز ارتقا محصول و تولید محصولات جدید تغییر دهد. به این صورت می‌توانیم شاهد شرکت‌هایی با بستر قابل رقابت با شرکت‌های برتر جهان و شرکت‌های جذاب برای مخاطب باشیم.

دلیری افزود: پیش‌ازاین دوره‌های کارآفرینی مختلف و مراکز نوآوری ایجاد کرده‌ایم که موج ایجاد محصولات جدیدی شده است. در نظر داریم در این طرح با استفاده از همین تجربه در نظر داریم شرکت‌های بزرگ اقتصادی را درگیر کنیم. از این طریق با برگزاری رویدادهای استارتاپی یا تزریق اطلاعات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند این افراد را در فعالیت‌های تولیدی خودشان با فناوری روز دنیا آشنا کنیم.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی میانگین هزینه برای ایجاد هر شغل را در این طرح‌ها 31 میلیون تومان اعلام کرد و گفت:  این رقم در برخی طرح‌ها حتی به 12 میلیون تومان و کمتر از آن رسیده است. لذا ما اعتقاد داریم ایجاد شغل در بستر فعالیت‌های فناورانه کمتر از استاندارد تعریف شده در واحدهای تولیدی خواهد بود. در نتیجه تمرکز بر اشتغال در حوزه‌های فناورانه می‌تواند هزینه کمتری در پی داشته باشد.

وی این رقم را به عنوان نمونه در صنایع خلاق 12 میلیون تومان عنوان کرد که رقم کمی است. به طوری که با این برنامه، در 6 طرح مطرح شده می‌توان بیش از 64 هزار شغل مستقیم و 61 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرد.

ارتقا مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی برنامه نخست در برنامه‌های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص را «ارتقا مقیاس تولید و اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند» عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این طرح ارائه تسهیلات توسعه ظرفیت تولید به شرکت‌های دانش‌بنیان منتخب است تا افزایش اشتغال نیروی انسانی متخصص و افزایش تولید دانش به صورت همزمان تحقق یابد.

وی افزود: این شرکت‌ها بر مبنای معیارهایی چون داشتن صادرات مداوم، رتبه بالا از حیث درآمد، حمایت سایر دستگاه‌ها از توسعه زمینه فعالیت شرکت و میزان اشتغال بالفعل و بالقوه انتخاب می‌شود.
 
پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل
دلیری دومین برنامه از این طرح را «پلتفرم بازارسازی برای تجهیزات ساخت داخل» بیان کرد و توضیح داد: هدف اصلی این طرح حمایت هدفمند از توسعه بازار محصولات ساخت داخل با کیفیت از طریق جهت دهی به بودجه دستگاه‌های اجرایی و بدون افزایش بار مالی قابل توجه برای دولت است.

وی خاطر نشان کرد: ارزیابی شرکت‌ها، سطح‌بندی محصولات بر اساس سطح فناوری و میزان ساخت داخلی و در نهایت ارائه حمایت‌های ویژه بر اساس سطح محصول مراحل این فرآیند هستند که منجر به حمایت از تولید ملی با کیفیت نیز خواهد شد.

توسعه تولید 6 محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان

به گفته معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی  سومین برنامه از برنامه‌های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص «توسعه تولید 6 محصول تحول‌آفرین دانش‌بنیان» تعریف شده است.

وی هدف اصلی این طرح را برطرف کردن چالش‌های مهم ملی کشور و افزایش سطح رفاه عمومی از طریق به‌کارگیری راه حل‌های فناورانه و دستیابی به فناوری‌های روز دنیا عنوان کرد.

دلیری انتخاب اقلام اولویت‌دار ملی را بر اساس شاخص‌های مهمی چون میزان اشتغال‌زایی، توسعه توانمندی‌های فناورانه داخلی، ظرفیت شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان موجود در کشور، توانایی جذب سرمایه‌گذاری، حل چالش‌های مهم ملی و نیز ماهیت بین بخشی و فرا بخشی آن دانست.

توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارتقا صنایع فرهنگی

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی چهارمین برنامه از این طرح را «توسعه صنایع خلاق با تمرکز بر نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار و ارتقا صنایع فرهنگی» عنوان کرد و گفت: هدف اصلی این طرح تکمیل قانون دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری‌های فعال در صنایع خلاق فرهنگی، نوآوری‌های مدل کسب‌وکار و نوآوری‌های اجتماعی است. بر این اساس با توجه به آیین‌نامه حمایت از شرکت های خلاق، مصادیق شرکت‌ها شناسایی‌شده و حمایت انجام می‌شود.

حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری

«حضور شرکت‌های خصوصی و بخش‌های بزرگ اقتصادی در عرصه نوآوری» پنجمین برنامه از برنامه‌های افزایش اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص است.

دلیری در راستای این طرح بیان کرد: هدف اصلی این طرح جلب مشارکت بخش بزرگ اقتصادی در توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از افزایش سرمایه‌گذاری آنها در توسعه نوآوری و تحقیق و توسعه و نیز توسعه استارتاپ های فناوری است.

وی چهار سازوکار اصلی این برنامه را ایجاد نهاد مالی تخصصی، توسعه راه حل‌های مبتنی بر فناوری برای مشکلات شرکت‌های بزرگ، توسعه همکاری های فناورانه با استارتاپ های فناوری و نیز ایجاد و توسعه پهنه‌های جغرافیایی تخصصی عنوان کرد.
 
برنامه به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیل‌کرده

به گفته معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی آخرین برنامه از این طرح «برنامه به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای نیروی انسانی تحصیل کرده» در نظر گرفته شده است. وی هدف اصلی این طرح را افزایش مهارت عملیاتی دانش‌آموختگان دانشگاهی و برطرف شدن نیاز شرکت‌ها به نیروی انسانی متخصص و با کیفیت از طریق شناسایی عرضه و تقاضای سرمایه انسانی دانست.

دلیری بیان کرد: سازوکار حمایتی اصلی این برنامه شناسایی نیاز دو سال آتی صنایع بزرگ به نیروی انسانی متخصص، طراحی دوره‌های افزایش مهارت با مشارکت صنایع بزرگ همکاری و نیز برگزاری دوره‌های افزایش مهارت از دو سال آخر تحصیلی دانشجویان منتخب است.
 
در راستای توسعه متوازن و کمک به توزیع عادلانه ثروت، ایجاد کسب‌وکار، اجرای برنامه اشتغال گسترده  مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1397 کل کشور و تحرکت اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه‌وبودجه کشور، معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و نیز صندوق توسعه ملی به منظور اجرایی شدن برنامه تولید و اشتغال در حوزه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری به امضا رسید.

نظر شما