شناسهٔ خبر: 28156311 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دبیر فراکسیون ورزش در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

تاج انقلابی است کار را به فیفا نمی‌کشد!/ تلاش بازنشسته‌ها برای افزایش جانبازی بی‌فایده است

تاج را به‌عنوان یک چهره انقلابی می‌شناسیم و بعید می‌دانم او به‌عنوان یک فرد مومن و شخصیتی انقلابی بخواهد کار را به فیفا بکشاند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، در جلسه 21 شهریورماه  شورای نگهبان مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به این ترتیب مورد تایید نهایی قرار گرفت. با ابلاغ این طرح تعدادی از مدیران ورزشی رفتنی خواهند شد که در راس آنها می‌توان به محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اشاره کرد. البته در این بین مقاومت‌هایی نیز صورت گرفته و برخی مدیران با این بهانه که فدراسیون یک نهاد غیردولتی به شمار می‌رود، زیر بار این قانون نمی‌روند. بر همین اساس «فرهیختگان» گفت‌وگویی با یوناتن بت‌کلیا نماینده ادوار ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی و دبیر فراکسیون ورزش انجام داده که در ادامه می‌خوانید.


شایعه شده است مجلس شورای اسلامی نامه‌ای را برای وزارت ورزش ارسال کرده که در آن اعلام شده فدراسیون‌ها به‌عنوان نهادهای غیردولتی از قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند. این نامه صحت دارد؟

با توجه به اینکه مجلس در تعطیلات به سر می‌برد و حدود یک هفته‌ای هست که فعالیت ندارد بعید می‌دانم چنین موضوعی صحت داشته باشد یا کسی خواسته باشد مصوبه را تغییر دهد. ضمن اینکه مصوبه مجلس شامل همه نهادهایی است که از بودجه دولت استفاده می‌کنند و این موضوع کوچک‌ترین استثنایی ندارد. البته جایگاه جانبازان برای ما ارزشمند است اما حتی آنها هم اگر درصد جانبازی لازم را نداشته باشند، این قانون شامل حال آنها هم خواهد شد.

البته برخی از روسای فدراسیون‌ها در حال لابی هستند تا بتوانند جانبازی‌شان را افزایش داده و در فدراسیون تحت امر خود بمانند.

بعید می‌دانم مجلس زیر بار برود و عملا بخواهد مصوبه‌اش را زیرپا بگذارد. این مصوبه را شورای نگهبان تصویب کرده و کدخدایی به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان از اجرای آن تا حداقل 60 روز آینده خبر داده است. بحث لابی‌هایی که گفتید هم بعید است پذیرفته شود! تاجایی که می‌دانم اگر اقدامی بعد از ابلاغ و مصوبه قانون انجام شود دیگر پذیرفتنی نیست. جانبازان عزیز هراندازه جانبازی داشته باشند تا روز ابلاغ مهم است. از ایثارگری آنها تشکر می‌کنم ولی بعد از آن هرگونه رایزنی خلاف قانون و مقررات و عرف است چون این موضوع می‌تواند به ضرر خیلی‌های دیگر تمام شود.

 یک بار برای همیشه می‌گویید که آیا فدراسیون‌ها نهادهای دولتی هستند یا غیردولتی؟

چون از دولت بودجه می‌گیرند پس دولتی هستند و فدراسیون‌ها هم نمی‌توانند از این قانون مستثنی باشند. آنها زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان هستند و وزارت ورزش هم یک نهاد دولتی به شمار می‌رود.

جالب اینکه الان به‌طور مثال فدراسیون فوتبال برای کی‌روش به دنبال بودجه از دولت است اما خودش را غیردولتی می‌داند.

بالاخره مقاومت‌ها وجود دارد و هرکسی سعی می‌کند از خودش دفاع کند. وقتی یک نفر روی زمین می‌افتد دست به هر کاری می‌زند تا خودش را بلند کند. حالا هم که می‌بینند این موضوع قانونی شده و می‌خواهد تغییراتی ایجاد کند، پس این اظهارات هم طبیعی به شمار می‌رود اما الان دیگر عرصه بروز جوانان تحصیلکرده و پرانرژی است که بیایند و خودشان را نشان دهند و بازنشسته‌ها نیز باید به خانه‌هایشان بروند.

 گفته می‌شود با این اتفاق، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.

مگر چند سال پیش قرار نبود این اتفاق بیفتد؟! الان هم اگر فیفا بفهمد 99درصد امکان این اتفاق هست! اما دوستان اگر عرق و تعصب ملی دارند و نمی‌خواهند باشگاه‌ها و تیم ملی ایران در میادین بین‌المللی زیر سوال بروند با عشق و علاقه و با تمام وجود کناره‌گیری می‌کنند و در آینده اگر نقطه‌نظری دارند در مقام مشاور و نه به‌عنوان فرد مسئول، آن را ارائه کنند.

اگر این عرق و تعصب نباشد چه خواهد شد؛ فوتبال‌مان تعلیق می‌شود؟!

فکر نمی‌کنم که ما نمایندگان مجلس اجازه دهیم این اتفاق بیفتد. الان همه نهادها این موضوع را پذیرفته و به آنها ابلاغ شده است ضمن اینکه تاج را به‌عنوان یک چهره انقلابی می‌شناسیم و بعید می‌دانم او به‌عنوان یک فرد مومن و شخصیتی انقلابی بخواهد کار را به فیفا بکشاند.

 

* نویسنده : اکبر لطفی‌نژاد روزنامه‌نگار

نظر شما