شناسهٔ خبر: 28152474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

​تشبیه نتانیاهو به دیکتاتور سابق رومانی، چائوشسکو

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا،  تایمز آو اسراییل نوشت: ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که از منتقدان همیشکی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم است، او را به تصویب قانون فسادبرانگیزی که تنها بقای سیاسی خودش را تضمین می‌کند، متهم کرده و او را به رهبر کمونیست رومانی تشبیه کرد که با قیام مردمی ۱۹۸۹ از قدرت غزل و فورا اعدام شد.

باراک در یک سخنرانی در تل‌آویو تاکید کرد: افول اخلاقی نتانیاهو مولد قوانینی شده است که تنها هدفشان کمک به فرار دولت از فساد، رشوه و نقض اعتمادی است که به آن مظنون است. این تنزل اخلاقی به نفع شهروندان نیست. این بیشتر یادآور اقدامات "النا و نیکولای چائوشسکو" است تا یک جامعه مدل یا "نور در بین ملت‌ها" (نور در بین ملت‌ها اصطلاحی است از کتاب اشعیا در انجیل عهد عتیق. این عبارت عموما به معنی انتخاب یهودیان به عنوان راهنما و رهبر تمامی ملت‌هاست. برای مسیحیان و یهودیان مسیحی معنی صحبت‌های اشعیا نور در بین ملت‌ها خطاب به عیسی مسیح است).

براساس گزارش رسانه‌ها ایهود باراک تاکید کرد: همان ملتی که او را به قدرت رسانده است قادر است تا او را که ملت و شهروندان را گرفتار تنزل کرده است، عزل کند.

در واکنش به این سخنان، حزب لیکود نتانیاهو اعلام کرد این نخست‌وزیر سابق اقدام به "تحریک به قتل" نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی کرده است.    

نتانیاهو اکنون در سه پرونده فساد مظنون است اما شخصا متهم نشده است. اخیرا شماری از قوانین به تصویب رسیده است که گمان می‌رود هدفشان حفاظت از او در روند تحقیقات باشد و از جمله می‌توان به قانونی اشاره کرد که طبق آن پلیس دیگر نمی‌تواند برای صدور کیفرخواست علیه مظنونان توصیه‌هایی داشته باشد.

نیکولای چائوشسکو، سیاست‌مدار کمونیست رومانیایی بود. او دبیرکل حزب کمونیست رومانی از سال ۱۹۶۵ تا هنگام مرگ بود. او دومین و واپسین رئیس دولت و فرمانروای کمونیست رومانی به‌شمار می‌رود. دوران حکومت او در رومانی با سرکوب و روش‌های خشن گره خورده بود و گفته می‌شود رومانی در آن هنگام سرسخت‌ترین حکومت استالینی در بلوک شوروی را دارا بود. این دوران آمیخته با سیاست‌های شخصیت‌پرستانه، ملی‌گرایی و دشمنی با کشورهای خارجی بود که نه تنها قدرت‌های غربی که شوروی را نیز در بر می‌گرفت. دولت او سرانجام در سال ۱۹۸۹ در پی انقلاب رومانی سقوط کرد و چائوشسکو و همسرش پس از محاکمه‌ای شتاب‌زده و کوتاه، که به گونه مستقیم از تلویزیون نیز پخش می‌شد، به اعدام محکوم شدند و در برابر جوخه آتش قرار گرفتند. کشتن آن‌ها واپسین اعدام در رومانی پیش از ملغی شدن قانون اعدام در ۷ ژانویه ۱۹۹۰ بود.

ایهود باراک که گمان می‌رود سودای بازگشت به قدرت را داشته باشد، شدیدا از نتانیاهو بر سر تحقیقات فساد انتقاد کرده و در گذشته خواستار استعفای او هم شده بود. باراک در واکنش به اتهام‌زنی حزب لیکود، در پیامی توئیتری به اتهامات نتانیاهو درباره تحریک به خشونت پیش از ترور سال ۱۹۹۵ اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما