شناسهٔ خبر: 28146928 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی:

گسترش صنایع تبدیلی اولویت بخش کشاورزی قم است

قم - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه تولید دام و طیور، شیر و لبنیات و محصولات باغی و زراعی از مهمترین اولویت های بخش کشاورزی این استان است.

صاحب‌خبر -

محمد رضا طلایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قم در زمینه تولید طیور از جمله استان های برجسته کشور است و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش می تواند حجم تولید و اشتغال در آن را گسترش دهد.
به طور میانگین در استان قم هرساله حدود 70 هزار تن تخم مرغ و 40 هزار تن گوشت مرغ تولید که حجم بالایی از آن به سایر استان های کشور صادر می شود.
حدود 600 واحد مرغداری در استان قم فعال است که از این تعداد 311 واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت پنج میلیون و 700 هزار قطعه و 174 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت هشت میلیون و 700 هزار قطعه است.
وی ادامه داد: قم به عنوان یکی از قطب های مهم پرورش دام و تبادل آن در کشور، در زمینه تولید گوشت قرمز و محصولات لبنی نیز امتیازهای شاخصی دارد و ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی در این بخش نیز می تواند ارزش افزوده فعالیت اقتصادی دامداران استان را به نحوه قابل توجهی گسترش دهد.
طلایی همچنین با اشاره به فعالیت هشت شهرک دامی درقم گفت: در شهرک دامشهر که قطب دامپروری استان و کشور به شمار می آید، یک هزار و 600 واحد دامی قرار دارد که 6 هزار تن درآن فعال هستند.
شهرک دامشهر قم که در سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرای دام، سالانه شاهد ورود حدود 600 هزار راس دام از استان های کشور است.
قم دارای 27 هزار راس گاو شیری و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است که در دامداری های صنعتی پرورش می یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
وی افزود: یکی دیگر از سیاست های استان برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، فعالیت در بخش پرورش گیاهان دارویی است که این صنایع می تواند از خام فروشی محصولات تولیدی در قم جلوگیری و آن را به فرآورده های متنوع و دارای ارزش اقتصادی تبدیل کند.
وی با اشاره به نقش موثر وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در افزایش آمار تولید و اشتغال مناطق روستایی، ادامه داد: برای ایجاد این صنایع در مناطق روستایی استان تسهیلات بانکی مناسبی درنظر گرفته شده است که سرمایه گذاران علاقه مند به فعالیت در این بخش می توانند از آن استفاده کنند.
تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان دارویی و کم آب بر به دلیل برخورداری از مزایای اقتصادی و کم آب بَر بودن طی سال های گذشته در دستور کار جهاد کشاورزی قم قرار گرفته است. گسترش سطح زیر کشت گیاهان دارویی همچون گل محمدی از اولویت های سازمان جهاد کشاورزی قم برای رشد اقتصادی بیشتر استان در بخش کشاورزی و اشتغالزایی درمناطق روستایی است.
حدود 10 قلم گیاه دارویی در قم شامل نعنا فلفلی، نعنا معمولی، شوید، به لیمو، بابونه، زیره سبز، بید مشک، گل محمدی و زعفران کشت می‌شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز قم شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، 2 هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی جات اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
7405/ 1175

نظر شما