شناسهٔ خبر: 28146926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ایران باید درنشست سران شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند

فرصت یا تهدید ؛ مسئله این است

صاحب‌خبر -

«آیا حسن روحانی در نشست سران شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست دونالد ترامپ برگزار می‌شود، حضور پیدا می‌کند؟» بدون شک این یکی از مهمترین و پربحث‌ترین سوالاتی است که این روز‌ها در حوزه سیاست خارجی پرسیده می‌شود.
اگرچه بیشتر کارشناسان معتقدند که ایران باید در نشست سران شورای امنیت‌ سازمان ملل و همچنین مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند و از این فرصت بهره ببرد.در این خصوص یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با جماران در پاسخ به سوالی درباره ضرورت حضور یا عدم حضور رئیس جمهور و وزیر امورخارجه در جلسه آتی شورای امنیت گفت: به نظر من، غیبت و عدم حضور ما در مجامع بین المللی به ضرر منافع ملی ماست. زیرا دشمنان به گونه‌ای یک طرفه در غیاب ما، هر دروغی را مطرح می‌کنند و تجربه نیز نشان داده که وقتی در مجامع جمعی، کشوری حضور پیدا نکرده و از منافع ملی خود دفاع نکند، جلسه تحت تأثیر حرف‌های دروغ و اسناد مخدوش دشمنان قرار می‌گیرد.
مجید انصاری گفت: لذا ممکن است که در صورت عدم حضور ایران در این جلسه، اعضای شورا تصمیمی علیه ایران گرفته یا بیانیه‌ای صادر کنند. بنابراین، آقای رئیس‌جمهور باید با قدرت و اطلاعات حقوقی کافی و با مشورت دیپلماتیک و حقوقی از حقوقدانان برجسته کشورمان و دفتر خدمات حقوقی ریاست جمهوری و با پشتیبانی وزارت امور خارجه در جلسه شورای امنیت حضور پیدا کند و در آنجا از حقوق حقه ملت ایران دفاع کنند.
وی بیان کرد: با توجه به مواضعی که ترامپ علیه کشورهای اروپایی و برخی کشورهای دیگر داشته و تهدیداتی که او نسبت به دادگاه لاهه و قضات دیوان عالی آمریکا داشته، این فرصت مناسبی است که ما در جمع اعضای شورای امنیت سازمان ملل، بدون رجزخوانی و «هل من مبارز» طلبیدن، با منطق حقوقی از مواضع برحق کشورمان دفاع کرده و به تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران اعتراض کنیم. همچنین می‌توانیم به تخلف آمریکا نسبت به معاهدات بین المللی و نقض برجام اشاره کنیم.
انصاری در ادامه گفت: یقیناً مکتب حقوقی ما به اندازه ای قوی هست که بتوانیم جلسه شورای امنیت را به جلسه استیضاح آقای ترامپ تبدیل کنیم. ما در جریان برجام، شاهد بودیم که قدرت حقوقی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به قدری قوی بود که توانست بر همه توان حقوقی 5+1 غلبه کند و آقای دکتر ظریف و همکارانش توانستند در برابر 5 کشور قدرتمند جهان ایستاده و مقابله‌ای حقوقی و دیپلماتیک داشته باشند.
وی افزود: اقدام درخور تیم دیپلماسی ایران باعث شد تا ترامپ بارها بگوید که سر ما کلاه رفته است و از ایران و آقای ظریف شکست خوردیم. امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور کوچک حامی آنها، به مراتب از لحاظ منطق حقوقی در موضع ضعف بیشتری نسبت به زمان مذاکرات برجام قرار دارند. زیرا در آن مقطع، تمامی کشورهای 5+1 هماهنگ بودند و در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار داشتند. اما امروز اتحادیه اروپا، چین و روسیه با صراحت حمایت خودشان را از برجام و جنبه حقوقی این سند بین‌المللی اعلام کردند.
انصاری بیان کرد: آقای روحانی می تواند از این جلسه پیروزمند بیرون آمده و موجب اقتدار و افتخار ایرانیان باشد. رئیس جمهور باید در این جلسه شرکت کند و اگر به هر دلیلی و به منظور حفظ مصلحت این کار را نکرد، حضور آقای دکتر ظریف و همراهانش ضروری‌است؛ اما ترجیح این است که خود آقای روحانی در این جلسه شرکت کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: سیاست خودانزوایی و خودسانسوری که برخی افراد در داخل توصیه می کنند، نادرست و نشانه ضعف و ترس است. در حالی که ما کشوری قوی هستیم و انقلاب و مردمی بزرگ داریم، بنابراین کسی که قوی است در هیچ صحنه‌ای غایب نخواهد بود.
انصاری در پایان گفت: ما پیروی حضرت علی(ع) هستیم که زره‌اش پشت نداشت؛ بدین معنا که در هیچ میدانی عقب‌نشینی نمی‌کرد. بنابراین امروز میدان مبارزه ما با آمریکا، میدان جنگ اقتصادی و روانی است و آمریکا به دنبال اجرای یک شو و یک نمایش تبلیغاتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بنابراین ما باید در این صحنه نبرد جنگ روانی قدرتمند ظاهر شویم و آمریکا را شکست دهیم.  
تبیین تحریم‌های ظالمانه علیه ایران 
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم  با تاکید بر لزوم حضور رییس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: رییس جمهور باید تحریم‌های ظالمانه و خارج از مقررات بین‌المللی آمریکا علیه ایران را برای ملت‌ها تبیین کند.
سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قطعا حضور در عرصه‌های بین‌المللی و استفاده از فضاهایی همچون مجمع عمومی سازمان ملل به نفع جمهوری اسلامی ایران است؛ چون سازمان ملل متعلق به کشور خاصی نیست و به همه ملت‌ها تعلق دارد. با توجه به اینکه نشست اخیر سازمان ملل با حضور سران کشورها تشکیل می‌شود رییس جمهور ایران هم باید در آن حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: رییس جمهور باید در این نشست عهدشکنی‌های آمریکا و اقدامات خلاف موازین بین‌المللی و  عدم اجرای تعهدات دولت این کشور را برای همگان تبیین کرده و اعلام کند که آمریکا چه تحریم‌های ظالمانه و خارج از مقررات بین‌المللی علیه ایران را اعمال می‌کند. این موارد باید برای همه ملت‌ها و دولت‌ها روشن شود. یک تحلیل‌گر مسائل بین الملل هم  با تاکید بر اینکه حضور ایران در جلسه شورای امنیت در تاریخ چهارم مهرماه یک فرصت استثنایی برای تهران جهت بیان مواضع خود از تریبون مهم ترین نهاد بین المللی جهان است، تاکید کرد : با توجه به اهمیت رسانه ای این نشست بهترین نماینده از سوی ایران برای حضور در این جلسه محمدجواد ظریف است.
رضا نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در ارتباط  با ضرورت حضور ایران در نشست هفته آینده شورای امنیت سازمان ملل که قرار است به ریاست رییس جمهور آمریکا  برگزار شود و به احتمال زیاد طبق گفته ی مقامات دولت واشنگتن یک از محورهای این نشست موضوع ایران  خواهد بود، گفت : نشست شورای امنیت در تاریخ چهارم مهرماه 1397، اولین نشست از سال ۱۳۵۶ تا کنون است که در آن نماینده ای از دولت ایران و رئیس‌جمهور آمریکا با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند. در نتیجه می‌شود انتظار داشت دولت‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی توجه ویژه‌ای به این جلسه داشته باشند. به همین خاطر شرکت در این جلسه یک فرصت استثنایی در اختیار ایران قرار می‌دهد است تا نماینده آن از تریبون مهم‌ترین نهاد بین‌المللی مواضع خود را بیان کند.
این حقوقدان بین‌المللی موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو ادامه داد  : از آنجا که ایران دست‌ بالا را دارد و مواضع ایران از نظر حقوقی، منطقی و اخلاقی به شدت از مواضع دولت‌ ترامپ قوی‌تر است، ایران می‌تواند از فرصت استفاده کرده و این جلسه را به یک پیروزی دیپلماتیک تبدیل کند. به همین دلیل معتقدم شرکت در این جلسه ضروری است.
رئیس‌جمهور  پاسخ اتهامات آمریکا را بدهد
 یک فعال سیاسی اصلاح طلب هم  با بیان اینکه غیبت ایران در مجامع عمومی بین‌الملل از جمله سازمان ملل بیشتر نشان دهنده ضعف کشور ماست، گفت: ما هرگاه با منطق قوی در مجامع بین‌المللی شرکت کرده‌ایم، سود برده‌ایم. رئیس‌جمهور باید در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده و پاسخ اتهامات آمریکا علیه کشورمان را بدهد.
محسن رهامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مسئولان کشورمان باید در کلیه مجامع جهانی شرکت کنند اظهار کرد: حضور نیافتن ما در این مجامع هیچ منفعتی برای ما ندارد و کسی نمی‌گوید اگر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد، سازمان ملل مشروعیت ندارد. بنابراین شرکت نکردن در سازمان ملل هیچ امتیازی را نصیب ما نمی‌کند.
وی در ادامه افزود: در شرایطی که آمریکا موضوع تحریم مجدد ایران را مطرح کرده است، حضور در سازمان ملل فرصتی است که ما منطق خود را برای کشورهای جهان مطرح کنیم. برخی کشورها مواضع آمریکا را یک طرف شنیده‌اند و اکنون فرصت بسیار خوبی است تا آنها منطق قوی، حقوقی و منطبق بر حقوق بین‌الملل ما را بشنوند. شرکت نکردن ما در چنین مجامعی شاید بیانگر این باشد که ما منطق قوی نداریم.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نفس حضور در چنین مجامعی، اعتماد به نفس کشور ما را نشان می‌دهد خاطر نشان کرد: شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در داخل کشور هم آرامش ایجاد می‌کند و این پیام را به مردم کشورمان دارد که ما می‌توانیم با منطق قوی با دنیا صحبت کنیم. رئیس‌جمهور که شخصیت حقوقدانی هستند می‌توانند براساس حقوق بین‌الملل با دنیا صحبت کنند. بنابراین حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل برای کشور ما منفعت دارد.
رهامی ادامه داد: عده‌ای می‌گویند حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل، به جلسه شورای امنیت مشروعیت می‌دهد. این در حالی است که چه روحانی به سازمان ملل برود و چه نرود، نشست شورای امنیت سازمان ملل مشروعیت خود را دارد بنابراین بهتر است رئیس‌جمهور پاسخ اتهامات آمریکا را در سازمان ملل بدهد. پشت صحنه مخفی شدن و غیبت کردن، بیشتر نشان دهنده ضعف ایران است.
محمد جواد جمالی عضو دیگر هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم اظهار کرد: از آنجا که نشست اخیر سازمان ملل اولین جلسه بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه است، رییس جمهور باید از فرصت برگزاری این نشست برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. 
حضور ظریف در نشست کافی است
مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه هم تاکید کرد: حضور روحانی در نشست شورای امنیت اگرچه می‌تواند مفید باشد ولی به نظر من، حضور وزیر امور خارجه در نشست احتمالی شورای امنیت ضروری و کافی است زیرا تسلط ظریف به زبان انگلیسی و قدرت استدلال وی موجب تغییر فضا را می‌شود و می‌تواند مصداق «عدو شود سبب خیر»
 باشد. جاوید قربان‌اوغلی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به احتمال تشکیل جلسه شورای امنیت به ریاست دونالد ترامپ با موضوع ایران گفت: براساس آخرین اخبار، فعلا برگزاری این نشست با ابهام‌های جدی‌ای روبه‌رو است و با اما و اگرهای زیادی روبه‌رو است و احتمال دارد بنا به مسائل مختلفی از جمله فشارهای بین‌المللی،‌ عدم حضور سران دیگر کشورهای عضو شورای امنیت و... در هاله
 ابهام است. 
وی با تاکید بر اینکه در صورتی که این جلسه با حضور ترامپ در شورای امنیت برگزار شود، در ادامه فشارهای امریکا در مورد ایران است، اظهار داشت: امریکا درخصوص فشارهای خود نسبت به ایران و اقداماتی نامتعارفی که در عرصه بین‌المللی انجام داده، نتوانسته اجماعی بین‌المللی ایجاد کند و حتی در داخل دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده نیز شاهد شکاف‌هایی هستیم که نشان می‌دهد تصمیمات و اقدامات ترامپ بیش از آنکه محصول تصمیم‌گیری نظام سیاست خارجی امریکا باشد، نشات گرفته از تصمیمات خود و حلقه یک نزدیک به وی نظیر نیکی هیلی و جان بولتون است همانند تصمیمی که او برای دیدار با کیم جونگ ایل گرفت و بعدا مشخص شد که بسیاری از افراد موثر در نظام سیاست خارجی ایالات متحده نسبت به آن اطلاعی نداشتند. 

برچسب‌ها:

نظر شما