شناسهٔ خبر: 28146671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه ادعای انگلیس درباره دو مظنون پرونده سالزبری را رد کرد

مسکو - ایرنا -سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادعای انگلیس مبنی بر ارتباط دو مظنون روسی در پرونده سالزبری با سازمان های اطلاعاتی روسیه را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'ماریا زاخارووا' روز شنبه در فیسبوک خود نوشت، ادعای سایت انگلیسی تحقیقاتی 'بلینگ کت' مبنی بر ارتباط 'آلکساندر پتروف' و 'روسلان بوشیروف' دو مظنون روسی در پرونده سالزبری با سازمان های اطلاعاتی روسیه را رد کرد.
سایت انگلیسی بلینگ کت که توسط یک خبرنگار انگلیسی به نام 'ایلیوت هیگینز' اداره می شود مدعی شده که براساس اطلاعات به دست آمده از پایگاه اطلاعاتی سازمان مهاجرت روسیه، پتروف و بوشیروف با سازمان های اطلاعاتی روسیه ارتباط دارند.
خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با طرح این پرسش که آیا امروز پایگاه اطلاعاتی سازمان مهاجرت روسیه مورد حمله قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: چرا در طول چند ماه گذشته سایت انگلیسی بلینگ کت هیچ اطلاعاتی در مورد پتروف و بوشیروف منتشر نمی کرد.
وی افزود: این در حالی است که انگلیس از مدتها پیش اسامی پتروف و بوشیروف را اعلام کرده و پلیس لندن تصاویر آنها را منتشر کرده بود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود به این نکته اشاره کرده است که سایت انگلیسی بلافاصله پس از مصاحبه این دو فرد مظنون از طرف انگلیس در پرونده سالزبری با سردبیر شبکه راشاتودی، مدعی ارتباط آنها با سازمان های اطلاعاتی شده است.
زاخارووا نوشت: چرا برای سایت (انگلیسی) بلینگ کت حمله به پایگاه اطلاعاتی سازمان مهاجرت روسیه آسانتر از ارائه شواهد اثبات کننده دخالت پتروف و بوشیروف در حادثه مسمومیت اسکریپال و دخترش در سالزبری است.
به گزارش ایرنا، دو مظنون روسی در پرونده سالزبری که از طرف انگلیس متهم به دخالت در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش شده اند، روز پنجشنبه اتهامات پلیس انگلیس علیه خود را بی اساس خواندند و عنوان کردند که گردشگر بوده اند.
آلکساندر پتروف و روسلان بوشیروف هفته گذشته ازسوی انگلیس متهم به مسموم کردن 'سرگئی اسکریپال' جاسوس روس به همراه دخترش و پلیسی که برای کمک به آنها در محل حاضر شده بود، شدند.
انگلیسی ها با انتشار تصاویر و عکس هایی از آنان مدعی شدند به شواهدی دست یافته اند که ثابت می کند آنها ماموران ویژه ارتش روسیه هستند و شش ماه پیش برای انجام اقدام تروریستی راهی انگلیس شدند و پس از انجام کار خود، بلافاصله انگلیس را به مقصد روسیه ترک کردند.
'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در واکنش به پرسش رسانه ها درباره اظهارات مقامات انگلیسی در خصوص این دو شهروند روس گفت که بهتر است رسانه های روسی با آنها مصاحبه کنند چرا که آنها افراد عادی جامعه هستند و هیچ ارتباطی به دولت ندارند.
'مارگاریتا سیمونیان' رئیس شبکه راشاتودی و سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک با این دو مظنون روس گفت وگو کرد.
آنها در پاسخ به این پرسش که برای چه منظوری به سالزبری انگلیس رفته بودند، گفتند که با هدف گردشگری از لندن به این شهر رفته تا کلیسای حضرت مریم را ببینند.
پتروف گفت که روز سوم ماه مارس 2018 در سالزبری بودیم اما آن روز به شدت برف می بارید و هوا سرد بود، به همین دلیل مجبور شدیم یک ساعت زودتر این شهر را ترک کرده و به لندن بازگردیم.
روسلان بوشیروف هم خاطرنشان کرد که سفر به سالزبری به توصیه دوستانشان انجام گرفته است.
وی افزود: در ابتدا برنامه ریزی کرده بودیم که به لندن برویم و خوش بگذرانیم و این یک سفر تجاری نبود.
ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روس و دخترش یولیا از اسفندماه گذشته در شهر سالزبری انگلیس آغاز شد که در جریان آن دولت لندن ادعا می‌کند روسیه طی عملیاتی مخفیانه این پدر و دختر را به‌وسیله گاز 'نوویچوک' مسموم کرده است.
برهمین اساس لندن 23 دیپلمات روس را اخراج کرد و به پیروی از این کشور، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا هم واکنش مشابهی نشان دادند.
مسکو اما هرگونه دخالت در این حادثه را رد و انگلیس را به تخریب عامدانه روابط دو کشور متهم کرده است.
اما ماجرا به اینجا ختم نشد، پس از گذشت شش ماه از وقوع این حادثه، نخست‌ وزیر انگلیس طی اظهاراتی ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مامور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در این حادثه دست داشته‌اند.
به گفته وی، دوم ماه مارس گذشته افرادی با نام‌های مستعار الکساندر پتروف و روسلان بوشیروف باهدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن شدند.
'ترزا می' نخست وزیر انگلیس افزود، این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقر شده که براساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت 2 و 30 دقیقه ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و 4 و 10 دقیقه این شهر را ترک کردند.
«می» ادامه داد: آن‌ها متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت 11 و 58 دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قراردادند. «می» گفت: بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها می‌باشد.
اروپام*391*1346**2040

نظر شما