شناسهٔ خبر: 28145059 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

چرا آیفون XR‌ تا ماه آذر عرضه نخواهد شد

جلیل علیزاده / theverge

صاحب‌خبر -

روز چهارشنبه، اپل نسخه‌های جدید گوشی آیفون خود را معرفی کرد و در اتفاقی غیرقابل انتظار، زمان فروش نسخه‌ی متنوع‌تر و در عین حال ارزان‌تر، یعنی iPhone XR را به بیش از یک ماه پس از عرضه‌ی iPhone XS و iPhone XS Max، دو نسخه‌ی لوکس‌تر خود، که از همین جمعه قابل دسترسی هستند، موکول کرد. اما چرا اپل هر سه نسخه را به صورت همزمان عرضه نمی‌کند؟

در حقیقت نقشه‌ی عرضه‌ی اپل، دقیقاً برعکس سال گذشته است. سال گذشته، آن‌ها ده روز پس از معرفی دو نسخه‌ی اقتصادی‌ آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس در کنفرانس ماه سپتامبر، اقدام به فروش آن کردند. در حالی که آیفون ۱۰ تا ماه آذر (نوامبر) در دسترس نبود. دلیل این تأخیر مسائلی پیرامون تأمین نمایشگرهای OLED بود، که فروش iPhone X در ابتدا از آن رنج می‌برد.

اخبار پیرامون iPhone XR که قیمتش از ۷۴۹ دلار آغاز می‌شود و مجهز به نمایشگر ال‌سی‌دی پیشرفته‌ای به نام Liquid Retina است، حاکی از آن است که اپل بار دیگر با مشکل کمبود تأمین‌کننده نمایشگر روبه‌رو خواهد شد. در ماه جولای، وبلاگ ژاپنی Macotakara گزارش داد، که تأمین‌کننده‌ی ژاپنی نمایشگر، سود اندکی در تولید پنل‌های LCD دارد.

رایان ریت نایب رییس بخش تحقیقاتی دستگاه‌های موبایل شرکت IDC در مصاحبه‌ی تلفنی که با Verge داشت، چنین گفت:

بحث اصلی مشکل سخت‌افزاری نیست!

عمده‌ی مطالبی که ما می‌شنویم، مباحثی درباره‌ی بخش نرم‌افزاری است. نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که مرتبط با نمایشگرهای LCD هستند. اما نمایشگر آیفون XR اولین نمایشگر LCD است که همراه با بریدگی و به صورت تمام صفحه عرضه می‌شود.

ریت ادامه می‌دهد:

اپل نتوانسته به تعداد کافی از این نوع نمایشگر تولید کند و آن‌ها تا آخرین لحظات با تولیدکننده‌ی نمایشگر درگیر خواهند بود.

اپل پیش‌تر در طول یک بازه‌ی زمانی به تولید این مدل نمایشگر پرداخت، اما کیفیت آن، توقع شرکت را برآورده نکرد و عملاً فایده‌ای نداشت. آن‌ها باید به وسیله‌ی مهندسی نرم‌افزار نصب تنظیمات LCD را انجام دهند تا بخش بصری و تصویری را بهبود ببخشند و در سوی دیگر، تولیدکننده ال‌سی‌دی‌ها را به شکل بریده و خمیده ایجاد کند.

بن سانتون، آنالیزور ارشد شرکت Canalys در مصاحبه‌ای به Verge چنین گفته است:

تنها دلیلی که اپل، عرضه و فروش آیفون XR را با تأخیر انجام می‌دهد، این است که از این دستگاه هنوز به اندازه‌ی کافی تولید نشده است. نمایشگر جدید LCD این دستگاه که ویژگی‌های منحصر به فردی نیز دارد، محدودیتی است که خط تولید با آن مواجه است و سرعت را پایین آورده است.

شرکت اپل تاکنون پاسخی به این نظریه‌ها و تفسیرهای متعدد نداده است و کارشناسان دو شرکت IDC و Canalys تجزیه و تحلیل‌های خود را بر مبنای قطعات به کار رفته در این دستگاه‌ها ارائه داده‌اند.

آیفون xr اپل / Apple iPhone Xr

سانتون معتقد است، که پس از عرضه‌ی دو نسخه‌ی جدید اپل، مصرف‌کننده‌ها واکنش هیجانی و سریع نخواهند داشت و انتظار اینکه غالب مردم در اولین لحظات، گوشی‌های خود را تغییر دهند و آیفون XS یا XS Max به دست بگیرند اشتباه است. چرا که تفاوت قیمت میان iPhone XS و iPhone XR بسیار زیاد و قابل تأمل است و مصرف‌کننده‌ها آن را تحمل نخواهند کرد!

اپل با قراردادن قیمت ۱۴۴۹ دلار بر روی نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی آیفون XS Max شانس موفقیت خود را به شدت تحت فشار قرار داده است.

هر دو کارشناس اعتقاد دارند که شرکت اپل، امسال قمار سنگینی بر روی محصول ارزان قیمت خود کرده است!

از نظر رایان ریت، اپل خودش می‌داند که با قراردادن قیمت ۱۴۴۹ دلار بر روی نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی آیفون XS Max شانس موفقیت خود را به شدت تحت فشار قرار داده است.

ریت می‌گوید:

اپل به خوبی می‌داند که آستانه‌ی قیمتی برای گوشی‌های موبایل وجود دارد. از طرف دیگر آن‌ها می‌دانند که بخش گسترده‌ای از مردم هیچ‌وقت تلفن‌همراهی به آن گران‌قیمتی (۱۴۴۹ دلار) نمی‌خرند. برای یک مصرف‌کننده‌ی معمولی، تمامی محصولات آن‌ها مانند هم هستند و ال‌سی‌دی مخصوص آیفون ۱۰ آر زیبایی خاصی به این دستگاه می‌بخشد.

بنابراین اگر یک فرد معمولی به سه نسخه‌ی جدید آیفون نگاه کند، ارزان‌ترین مدل را انتخاب می‌کند و آیفون XR انتخاب آن فرد خواهد بود، چرا که هم از آیفون ‌ XS بزرگ‌تر است و هم قیمت مناسب‌تری دارد.

و به همین دلیل است که تأخیر در عرضه‌ی iPhone XR می‌تواند به فروش اپل آسیب برساند، زیرا هنگامی که متقاضیان خرید مدل XS مکس به پایان رسیده‌اند و مردم منتظر مدل XR هستند، اپل درگیر تأمین ال‌سی‌دی است و عملاً درخواست متقاضیان خود را بی‌پاسخ می‌گذارد.

و در آخر ریت در اظهار نظری جنجالی بیان کرد:

این جمله‌ای که می‌گویم شاید عجیب باشد، اما حقیقت است!

مصرف‌کننده‌ها تفاوت گوشی‌ها را چندان متوجه نمی‌شوند، اگر آن‌ها دو مدل گوشی ببینند و یکی از آن‌ها به‌طور معناداری بزرگ‌تر از دیگری باشد، مردم قطعاً مدل بزرگ‌تر را انتخاب خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما