شناسهٔ خبر: 28141493 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا و رژیم صهیونیستی نمی توانند حق بازگشت آوارگان فلسطینی را از بین ببرند

پس از انتشار پيام توئيتري وزير حمل و نقل اسرائيل مبني بر طرح آمريکا درباره اسکان آوارگان فلسطيني در کشورهاي عربي جنجالي برپا شد.

صاحب‌خبر -

­

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما، شبکه تلویزیونی روسیا الیوم در برنامه «اسأل الاکثر (بیشتر بپرس)» با موضوع «طرح آمریکا برای اسکان آوارگان فلسطینی» با عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم گفتگو کرد. مجری شبکه گفت: پس از انتشار پیام توئيتری یسرائیل کاتز وزیر حمل و نقل اسرائیل درباره طرح آمریکا برای اسکان آوارگان فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه و عراق، جنجال ها در شبکه های اجتماعی همچنان ادامه دارد. این گونه اظهارات با سالگرد پیمان اسلو همزمان شد. رسانه های رژیم صهیونیستی از پیشنهاد آمریکا برای کنفدرالی فلسطین- اردن در دیدار محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با جرد کوشنر داماد رئیس جمهور آمریکا و جیسون گرین بلات فرستاده ویژه دونالد ترامپ خبر دادند. 

عبدالباری عطوان در پاسخ به این سئوال که نظر شما در خصوص این پیام توئيتری چیست گفت: این پیام توئيتری برای آزمودن و مقدمه ای برای اجرای بخش دیگری از معامله قرن ( توطئه جدید آمریکا و صهیونیستها علیه آرمان فلسطین ) یعنی لغو حق بازگشت مطرح شده است. پرواضح است که معامله قرن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مطرح کرد در وهله اول مبتنی بر کنار گذاشتن قدس به عنوان پایتخت فلسطین و لغو آن از هر گونه مذاکرات آینده است، تا پایتخت همیشگی یهودیان و نه فقط اسرائیل باشد. گام دیگری که برای آن برنامه ریزی می کنند، لغو حق پنج میلیون فلسطینی برای بازگشت به مناطق خود در سرتاسر شهرها و روستاهای فلسطینی است. به نظر من، این پیام توئيتری اقدامی مقدماتی برای این گونه کارهاست. اما به نظر من، دونالد ترامپ تعیین کننده پایتخت فلسطین و اسرائیل نیست. قدس پایتخت همیشگی فلسطین و فلسطینیان و متعلق به ملتهای عرب و مسلمان است. حق بازگشت هم حقی مقدس است که نمی توان با یک موضع گیری یا پیام توئيتری آن را سلب کرد. این گونه مسائل جزء اصول فلسطینیان است. بیش از 450 میلیون عرب به این موضوع پایبند هستند. همچنین بیش از یک میلیارد و نیم مسلمان در جهان از این اصول قانونی فلسطینیان حمایت می کنند و به هر قیمتی که شده است، از این اصول کوتاه نخواهند آمد.»
مجری شبکه گفت: این گونه اقدامات مقدماتی تل آویو همزمان با ادامه راهپیمایی های بازگشت در غزه صورت گرفت. آیا تل آویو از واکنش های عملی فلسطینیان هراسی ندارد؟
عطوان در خصوص مواضع کشورهای عربی به این موضوع گفت: تصمیم به دست تل آویو نیست. این تصمیم به دست عرب ها، مسلمانان و فلسطینیان است. اردن به کنفدرالی و اسکان فلسطینیان پاسخ منفی داد. لبنان و عراق هم به اسکان فلسطینیان پاسخ منفی دادند. همین موضوع در مصر هم اتفاق افتاد. در نوار غزه هم همین گونه است. 80 درصد از ساکنان نوار غزه آواره هستند. من هم یکی از آنها هستم. این یک موضوع بسیار مهمی است. اصلا مسئله فلسطین و قیام فلسطینیان به علت موضوع آوارگان و بازگشت آنها به شهرها و روستاهای خود شکل گرفت.»
عطوان گفت حتی تعلیق یا لغو کمک های آمریکا به آنروا، حق بازگشت را لغو نمی کند. پنج میلیون آواره فلسطینی وجود دارند. هیچ طرفی حق بازگشت به مناطق فلسطین را لغو نخواهد کرد. ما به فرزندان، نوه ها و نوه های نوه های خود آموزش می دهیم که این فلسطین کشور ماست و به مناطق خود بازخواهیم گشت. این حق ملت فلسطین است. قیام فلسطین از اردوگاه های آوارگان آغاز شد و اکنون راهپیمایی های بازگشت هم از اردوگاه های آوارگان و نوار غزه برپا می شود. این افرادی که در مقابل مرزها تظاهرات می کنند، می خواهند به شهرها، روستاها و وطن خود بازگردند. ترامپ نمی تواند این حق را لغو کند. ما به وی اجازه نخواهیم داد که این حق را لغو کند. مانند جرج بوش، دوره ترامپ هم پایان خواهد یافت و حق ملت فلسطین برای بازگشت به قوت خود باقی خواهد ماند. مناخیم بگین و آریل شارون ( نخست وزیران سابق رژیم صهیونیستی ) رفتند و این حق همچنان وجود دارد و تا زمانی که این حق عملا محقق شود، ادامه خواهد داشت. این یک واقعیت است. هیچ کس نمی تواند این حق را لغو کند. قطعنامه های بین المللی وجود دارد و این یک حق قانونی است و ملتی وجود دارد که خواستار این حق است. هرگز تسلیم نخواهیم شد. این یک حقیقت است. یهودیان می آیند و می گویند از دو هزار سال در فلسطین حق داریم و برای این حق بازگشتیم. پس چرا من به جایی که حق من است، بازنگردم؟ من فرزند فلسطین هستم. چرا یکی از فلسطینیان در لندن، دیگری در آلمان و ... باشند؟ چرا یهودیان در فلسطین باشند و فلسطینیان در سوریه، لبنان، اردن و دیگر کشورها ساکن شوند؟ این چگونه منطق و قانون و تاریخی است؟
مجری شبکه گفت: طی برهه اخیر، اقدام های بی سابقه ای مانند انتقال سفارت آمریکا به قدس، بسته شدن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا، متوقف شدن کمک های مالی از آنروا روی داد. پس از این اقدامات چه اتفاقی می افتد؟
عطوان گفت: این گونه اقدامات بی سابقه و غیر قانونی است. ما، ملت فلسطین و امت های عربی و اسلامی به این اقدامات پاسخ منفی می گوییم. اگر برخی سران توطئه چینی می کنند و خیانتکار هستند، این بدان معنا نیست که عرب ها در زمینه قدس، حق بازگشت آوارگان یا آرمان فلسطین کوتاهی کرده اند. مردم عرب جدای از سران کشورهای عرب هستند. ترامپ جاویدان نیست و از بین خواهد رفت. آمریکا به عراق حمله کرد و عراق را اشغال کرد. اما اکنون آمریکا در عراق چه جایگاهی دارد؟ آمریکا با شکست از عراق خارج شد و اسرائیل با شکست از لبنان و جنوب لبنان خارج شد. ملت لبنان برای آرمان فلسطین هزاران شهید داد. ملت سوریه در گذشته هزاران شهید برای آرمان فلسطین داد و اکنون هم این روند ادامه دارد. ما از برخی سران که بر اساس دستورات آمریکا رفتار می کنند و آمریکا آنها را به بردگی گرفته است سخن نمی گوییم. ما از ملت هایی سخن می گوییم که به خاطر قدس، حق بازگشت و آرمان فلسطین فداکاری کرده اند و در آینده نیز فداکاری خواهند کرد.طرح ترامپ موفقیت آمیز نخواهد بود و ادامه نخواهد یافت. معامله قرن موفق نخواهد بود. استعمار انگلیس شکست خورد. حملات آمریکا به عراق شکست خورد. طرح آمریکایی صهیونیستی در سوریه شکست خورد. همه طرح ها شکست خواهد خورد. ببینید در لیبی چگونه شکست خورده اند. در جنگ لبنان، سال 2000 چه کسی بود که تل آویو را شکست داد و اسرائیلی ها از جنوب لبنان با شکست بازگشتند؟ چه کسی بود که سال 2006 تل آویو را شکست داد؟ چه کسی بود که تل آویو را سه بار در نوار غزه شکست داد؟ چه کسی بود که اسرائیلی ها را وادار به عقب نشینی از نوار غزه کرد؟ این ها واقعیت هایی است که نباید فراموش کنیم.»

نظر شما