شناسهٔ خبر: 28140463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۲۵ شهریور

تکذیب دیدار سردار سلیمانی و مقام آمریکایی/ثبات قیمت ارز/محمد الحلبوسی همسو با تهران

تمهیدات فرانسه برای تامین امنیت سفارت ایران، محمد الحلبوسی همسو با تهران، ماجرای خودسوزی پناهجوی ایرانی در اتریش، ثبات قیمت ارز، تکذیب دیدار سردار سلیمانی و مقام آمریکایی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۵ شهریور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، تمهیدات فرانسه برای تامین امنیت سفارت ایران، محمد الحلبوسی همسو با  تهران، ماجرای خودسوزی پناهجوی ایرانی در اتریش، ثبات قیمت ارز، تکذیب دیدار سردار سلیمانی و مقام آمریکایی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۲۵ شهریور است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

پس از عبور از گردنه، ملت ایران قضاوت خواهد کرد ­

حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور در استوری اینستاگرام خود نوشت: پس از آن که از این گردنه عبور کردیم ملت ایران قضاوت خواهد کرد. هیچ کس نباید تصور کند که تخریب دولت می‌تواند برای آن‌ها چه در انتخابات سال آینده و چه در انتخابات سال ۱۴۰۰ رای بوجود بیاورد و کسانی که اینگونه فکر می‌کنند مردود این آزمایش تاریخی در ایران خواهند بود.

عربستان و روسیه نمی توانند در بازار نفت جای ایران را بگیرند

اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سخنان مسئولان آمریکایی مبنی بر تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: عربستان و روسیه با حداکثر ظرفیتشان نفت تولید می کردند و می فروختند ولی دیدیم که خود عربستان حتی از آن مقداری که برایش در سال 2016 در نظر گرفته بودند تولیدش کمتر بود و نتوانست آن مقدار را تولید کند و بفروشد نه اینکه نخواسته باشد تولید کند بلکه نتوانست این مقدار را تولید کند.

وی اظهار داشت: به هر حال عربستان با توجه به هزینه های سنگینی که در جنگ یمن متقبل شده است و ماهی پنج تا شش میلیارد دلار باید در این زمینه هزینه کند تلاش کرد این مقدار تولید نفت را داشته باشد ولی همان ظرف را نیز نتوانست پر کند چه برسد به اینکه بخواهد یک میلیون بشکه بیشتر ظرف تولید کند.

 

چالش دوباره برای انتخاب دبیرکل حزب رفاه ملت ایران

محمدجواد محمدی نوری، رییس مجمع عمومی حزب رفاه ملت ایران در گفتگو با خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان در مورد انتخاب دبیر کل این حزب گفت: انتخاب دبیر کل در جلسه شورای مرکزی حزب رفاه ملت ایران به دلیل اختلافات میان طرفداران سیدشهاب الدین صدر و بهروز نعمتی از حد نصاب افتاد و این انتخابات مجددا لغو شد و به جلسه روز پنجشنبه موکول شد.

وی گفت: آنطور که اعلام شده است اختلاف میان بهروز نعمتی و صدر برای تصاحب دبیر کلی حزب رفاه ملت ایران باعث شده تاکنون این شورا نتواند در دو جلسه شورای مرکزی در خصوص انتخاب دبیر کل به نتیجه واحد برسد.

اختصاص یارانه مساوی به احزاب انگیزه فعالیت آنها را کاهش می‌دهد

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه در مورد نحوه تخصیص یارانه به شکل مساوی به احزاب به خبرنگار احزاب خبرگزاری شبستان گفت: اختصاص یارانه به شکل مساوی میان احزاب انگیزه آنها برای فعالیت های حزبی را کاهش می دهد.

وی با اشاره به اینکه توزیع مساوی یارانه میان احزاب نشان می دهد که وزارت کشور و خانه احزاب از حجم فعالیت های احزاب خبری ندارد، گفت: وزارت کشور و خانه احزاب از تمام فعالیت های احزاب و حتی موضع گیری های آنها اطلاع دارد و اگر در این خصوص بی اطلاع باشد این امر نشاندهنده نقطه ضعف آنهاست، این شکل از توزیع گره ای از مشکلات احزاب را باز نمی کند، باید تفاوتی میان احزاب فعال و نیمه فعال در کشور وجود داشته باشد.

 

گرایش محمد الحلبوسی به سمت تهران است

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسایل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان انتخاب محمد الحلبوسی به عنوان رییس پارلمان عراق را فرصت مناسبی به منظور گسترش روابط تهران-بغداد ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه وی نسبت به تهران گرایش هایی دارد و سیاست های ایران را در مسیر منافع ملی ملت عراق می داند فرصت مناسبی ایجاد می شود تا روابط بین دو کشور را محکم تر کرد.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق یک ارتباط تنگاتنگ ناشی از تغییر و تحولات دوران پساصدامی و پیروزی مردمی عراق در مسیر دستیابی به یک ملت مستقل سیاسی در بغداد است، افزود: ایران نیز از جهت همجواری و قرابت های دینی و مذهبی در کنار مولفه های ملی همواره به عراق نزدیک بوده است و با توجه به مسایل استراتژیک در دو کشور و مرز جغرافیایی طولانی آنها روابط حسنه بین دو کشور برقرار است.

قیمت ارز ثابت ماند

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین نرخ هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵۴ هزار و ۸۸۷ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر در مدت زمان مشابه ۴۸ هزار و ۸۴۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

براین اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۴۰۰ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۶۳۶ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۸۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۴۶ ریال، روپیه هند ۵۸۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۹۴ ریال، صد روپیه پاکستان ۳۳ هزار و ۸۲۹ ریال، صد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۵۳۶ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۴ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۲۱۷ ریال قیمت خورد.

 

تکذیب توقف صادرات کالا به افغانستان

گمرک ایران توقف صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان را تکذیب و اعلام کرد: محدودیت های صادرات کالا به افغانستان­ فقط­ در مرز ماهیرود خراسان جنوبی است. علت محدودیت صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست. گمرک فراه افغانستان صادرات مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک از این مرز را ممنوع کرده اما از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات این کالاها وجود دارد، ضمنا صادرات سایر کالاها از این مرز به غیر از ۴ قلم کالای یاد شده امکان پذیر است. دفتر بین الملل گمرک ایران در حال مکاتبه و پیگیری موضوع از گمرکات افغانستان بوده و نتیجه این پیگیری ها به زودی اطلاع رسانی می شود.

 

تکذیب دیدار سردار سلیمانی و مقام آمریکایی

حساب رسمی توئیتر سفارت آمریکا در بغداد به نقل از «چارلز کول»سخنگوی این سفارت خبر دیدار«برت مک گورک» فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در عراق با قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را تکذیب کرد.

در این پیام آمده است: سفارت [آمریکا در بغداد] از گزارش رسانه های دروغ مبنی بر اینکه برت مک گورک فرستاده ویژه رئیس جمهوری با یک ژنرال ایرانی برای بحث پیرامون تشکیل دولت جدید در عراق دیدار کرده آگاه است.

این پیام افزود: این گزارش ها اخبار کذب است. چنین دیدار هرگز روی نداده است.

ترامپ را آدم حساب نمی کنیم که در جلسه شورای امنیت حاضر شویم

منصور حقیقت پور، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان گفت: به نظر من حضور رییس جمهور در هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل فرصت بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه طبق مجموعه مواردی که در سطح بین الملل جاری است حتما جمهوری اسلامی ایران دارای مواضع مشخص، روشن و عادلانه نسبت به این موارد است، افزود: ما باید از طریق تریبون سازمان ملل این مواضع را به گوش جهانیان برسانیم.

 

رییس جدید پارلمان عراق فصل نوینی را در ارتباطات تهران و بغداد ایجاد کند

محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رییسه امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتخاب رییس پارلمان عراق به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: در انتخابات پارلمان عراق به اشتباه اعلام کردند که گروه مقتدی صدر برنده انتخابات است در حالی که دولت بایستی با 150 کرسی حداقل کابینه را تشکیل دهد و داشتن 154 کرسی از طرف گروه سائرون یعنی همان گروه مقتدی صدر پیروزی حساب نمی شد و موضع گیری ناشیانه و قمار سیاسی العبادی و ناشی گری های عربستان که در ماجرای بصره انجام شد گروه های سیاسی عراقی را که واقع بین بودند و در مورد امنیت ملی عراق دغدغه داشتند به سمت و سوی تنها کشور همسایه ای که همیشه در سختی ها کمک آنها بوده و عراق از دست داعشی ها نجات داده است یعنی ایران کشاند.

وی ادامه داد: انتخابات روز گذشته پارلمان عراق نشان داد که آنها به سمت جوانگرایی رفته اند و فردی را که در سمت استاندار الانبار با انگیزه مقابل داعشی ها ایستاد، انتخاب کردند. رییس قبلی مجلس عراق در بحث موصل و واگذاری آن به داعش عملکرد خوبی از خود نداشت و به همین دلیل پارلمان عراق جواب محکمی با انتخاب رییس جوان داد.

محدودیت به کارگیری بازنشستگان بیشتر شد

جمشید انصاری، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در صفحه توییتر خود از ابلاغ اصلاحیه قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان خبر داد و نوشت: صرفنظر از برداشت‌ها و تفسیرهای مطرح شده، لازم است به این نکته توجه شود که این اصلاحیه محدودیت بیشتری برای به کارگیری بازنشستگان اعمال می‌کند و تغییری در دستگاه‌های اجرایی که تاکنون مشمول قانون بوده‌اند ایجاد نشده است.

 

قطع همکاری شرکت آلمانی با فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کشور با شرکت های فولادسازی خارجی بسیاری همکاری دارد و در همین زمینه از سال ۲۰۱۷ با یک شرکت متوسط آلمانی یک قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری به امضا رساند که حالا گفته می شود به دلیل فشارهای آمریکا به این شرکت آلمانی این قرارداد لغو می شود.

بنابراین گزارش، سفارت آمریکا در آلمان روز شنبه در حساب توییتری خود اعلام کرد در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت فولادسازی «اس ام اس گروپ» آلمان روابط تجاری خود با تهران را متوقف می‌کند.

این در حالی است که سال ۲۰۱۶، نمایندگان اس ام اس گروپ آلمان (SMS Group) به بازدید از فولاد مبارکه پرداختند و طی برگزاری چند نشست با حضور کارشناسان ناحیه فولادسازی و ریخته گری مداوم، آخرین دستاوردهای روز دنیا پیرامون نوآوری های جدید فنّاورانه در صنعت فولادسازی را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

 

ماجرای خودسوزی پناهجوی ایرانی در اتریش

صبح امروز رسانه های اتریش از خودسوزی یک پناهجوی ایرانی در این کشور خبردادند. در تشریح این اتفاق این رسانه ها نوشته اند که یک پناهجوی ایرانی و چهار پناهجوی افغان در سلول خود در زندان وین دست به خودسوزی زدند. اقدام این پناهجویان باعث تخلیه زندان، بسته شدن  یکی از خیابان های نزدیک زندان  برای چندین ساعت و حضور بیش از دویست نیروی پلیس و آتش نشانی شد. علاوه بر افراد مذکور حدود بیست نفر دیگر به علت مسمومیت ناشی از تنفس گازهای سمی هم به بیمارستان منتقل شدند.وضعیت دو تن از انان بسیار وخیم است.

اولین خبر در این خصوص را شب گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرد و در آن نوشت که پلیس اتریش اعلام کرد ۵ پناهجوی افغانی پس از رد شدن درخواست اقامتشان، اقدام به خودسوزی کردند.پلیس ویَن اضافه کرد که همه آنها زنده بوده و به بیمارستان منتقل شدند.طبق گزارش پلیس اتریش، این پناهجویان پس از نوشتن نامه خداحافظی، تلاش کردند درب سلولی که در آن زندانی بودند را مسدود کرده و اقدام به خودسوزی کنند.

اما در واکنش به این اتفاق،‌ سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین بیانیه ای منتشر کرد که در آن با ابراز تاسف از خودسوزی چند پناهجو در یکی از مراکز نگهداری پناهجویان وین، از جمله  یک ایرانی و 5 افغانستانی، خواستار بررسی فوری ‌وضعیت آسیب دیدگان شد.

برنامه‌های هفته دفاع مقدس تشریح شد/حضور ۲۰ هزار راوی دفاع مقدس در هیئت ها، مساجد و مدارس

سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد برنامه های هفته دفاع مقدس ضمن تسلیت ایام عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) در مورد برنامه های این هفته گفت: دوران دفاع مقدس درس عزت، شهامت، مجاهدت و شهادت را به ما آموخت و ما در مقابل ستمگران توانستیم با دست خالی بایستیم. ما در دفاع مقدس تحقق وعده های الهی در قرآن را دیدیم و عظمت ملت ایران و جوانان این مرز و بوم را در دنیا به نمایش گذاشتیم. در این دوران غیرت انقلابی جوانان در دفاع مقدس به ظهور رسید. ما در دفاع مقدس می توانیم را در عمل نشان دادیم.

وی با بیان اینکه شهدای گمنام ذخایر الهی هستند با اشاره به برگزاری 58 یادمان راهیان نور در کشور تصریح کرد: در آینده نزدیک موزه دفاع مقدس در مجموعه نجف آباد اصفهان افتتاح می شود.

سردار کارگر در خصوص برنامه های هفته دفاع مقدس با اشاره به آغاز این هفته از سی و یکم شهریورماه از برگزاری رژه نیروهای مسلح به عنوان اولین برنامه هفته دفاع مقدس یاد کرد و گفت: رژه نیروهای مسلح در 31 استان کشور و به صورت ویژه در تهران و بندرعباس برگزار می شود و برنامه های هفته دفاع مقدس با عنوان "صلابت، سلحشوری نیروهای مسلح و صنعت دفاعی" با برگزاری این رژه در سراسر استان ها آغاز می شود و ارتش جمهوری اسلامی مسئول برگزاری آن در سراسر کشور است.

 

تمهیدات فرانسه برای تامین امنیت سفارت ایران

در پی تعرض عصر جمعه 23 شهریور ماه مقابل ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس و اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی و وارد آوردن خساراتی به این ساختمان و انتقاد بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه از عدم حضور به موقع پلیس فرانسه، سفارت فرانسه در تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «به دنبال حوادث مشاهده شده در مقابل سفارت ایران در پاریس (جمعه 23 شهریور)، فرماندهی پلیس پاریس اعلام کرد که همان روز وارد عمل شده و از 12 فردی که مقابل سفارت تظاهرات می کردند، در محل بازجویی به عمل آورده است.»

 

دستگاه‌ها مکلف به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستند/مجلس با جدیت بر اجرای قانون نظارت می کند

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: این قانون بسیار صریح و شفاف است و در آن استثنائاتی به صورت دقیق ذکر شده است یعنی جانبازان بالای 50 درصد، کسانی که سه سال اسارت دارند، فرزندان شهدا و کسانی که مشمول بندهای الف، ب، ج و قانون مدیریت خدمات کشوری می شوند و همچنین اجازات خاص رهبری جزو این استثنائات هستند.

وی اظهار داشت: در چند روز گذشته می بینیم برخی افراد در سازمان ها و ارگان ها مسایلی را مطرح می کنند و می خواهند برای خودشان زمان بخرند و شبهه افکنی کنند تا در مسئولیت ها بیشتر باقی بمانند این در حالی است که این افراد طبق قانون دو ماه بیشتر فرصت ندارند. به دیوان محاسبات نامه ای دادیم که آمار افرادی که مشمول این قانون در سازمان ها و دستگاه های دولتی می شوند را اعلام کنند و قطعا مجلس برای نظارت در اجرای این قانون بسیار محکم و قاطع خواهد ایستاد.

برچسب‌ها:

نظر شما