شناسهٔ خبر: 28139420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

سردار کارگر: در دفاع مقدس «ما می‌توانیم» را باور و عمل کردیم

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: همت والا و غیرت انقلابی از سوی جوانان ما که مجاهدان فی سبیل الله بودند در دفاع مقدس به منصه ظهور رسید. ما در دفاع مقدس «ما می‌توانیم» را باور و عمل کردیم. امروز هم مفتخریم «ما توانستیم» را با صدای بلند و رسا به جهانیان اعلام کنیم.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: نشست خبری اعلام برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس صبح امروز با حضور سردار بهمن کارگر و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

سردار کارگر در ابتدای صحبت با تاکید بر اینکه دوران دفاع مقدس نورانی‌ترین دوران تاریخ ایران است، گفت: در دفاع مقدس ما درس عزت، شهادت، شهامت و مجاهدت را یاد گرفتیم. همچنین آموختیم که در مقابل ستمگران با دستان خالی بایستیم. ما در دفاع مقدس تحقق وعده الهی در قرآن را دیدیم. خیلی از مسائلی که ما در قرآن مطالعه کردیم یا درباره واقعه کربلا برای ما از بچگی می‌گفتند، در دفاع مقدس مشاهده شد.

وی با بیان اینکه عظمت ملت بزرگ ایران به ویژه جوانان این مرز و بوم را جهانیان در دفاع مقدس دیدند، ادامه داد: استعداد، هوش، توانایی و توانمندی ایرانی در دفاع مقدس در نهایتش به نمایش گذاشته شد. همت والا و غیرت انقلابی از سوی جوانان ما که مجاهدان فی سبیل الله بودند در دفاع مقدس به منصه ظهور رسید. ما در دفاع مقدس «ما می‌توانیم» را باور و عمل کردیم. امروز هم مفتخریم «ما توانستیم» را با صدای بلند و رسا به جهانیان اعلام کنیم.

کارگر افزود: شهدای گمنام ذخایر الهی هستند. هر آنچه امروز داریم و همچنین فردا به دست می‌آوریم به جهت از خودگذشتی شهداست. از مردم شهیدپرور تهران که در مراسم تشییع شهدای گمنام دوران دفاع مقدس حضور یافتند، تشکر می‌کنم. فردا این شهدا در هشت استان کشور نیز تشییع می‌شوند.

وی از ایجاد یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در نجف آباد خبر داد و گفت: از آنجایی که کاروان‌های مختلف از سراسر کشور برای زیارت مزار شهید حججی به نجف آباد سفر می‌کنند، تصمیم گرفتیم که یک موزه دفاع مقدس در نجف آباد ایجاد کنیم.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: شعار هفته دفاع مقدس «ما توانستیم» خواهد بود و برنامه‌های هفته دفاع مقدس از ۳۱ شهریور ماه آغاز می‌شود و تا ۷ مهر ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به نام‌گذاری روز‌های هفته دفاع مقدس، گفت: ۳۱ شهریورماه به نام «صلابت، سلحشوری نیرو‌های مسلح و صنعت دفاعی» نام‌گذاری شده است. در این روز رژه، نمایش توانمندی و اقتدار نیرو‌های مسلح با مسوولیت ارتش جمهوری اسلامی به مرحله اجرا درخواهد آمد. یکم مهرماه مصادف با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی تحت عنوان «علم و معرفت، نخبگان و روز سرباز» نام‌گذاری شده است.

سردار کارگر ادامه داد: دوشنبه دوم مهرماه تحت عنوان «دفاع ملی، جوانان و بصیرت افزایی» نام‌گذاری شده که در آن به موضوع اهمیت و آموزش عمومی و موضوع پدافند غیرعامل توجه شده است. در این روز برنامه‌هایی در جهت پیشبرد اهداف علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور اجرا خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در روز سه‌شنبه سوم مهرماه که به عنوان «انقلاب اسلامی، مردم‌سالاری دینی، بیداری اسلامی و استکبارستیزی» نام‌گذاری شده در خصوص جبهه مقاومت، مدافعان حرم و مبارزه با استکبار جهانی برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. یکی از اموری که در سال جاری به آن توجه داشته و در راستای آن برنامه ریزی کرده‌ایم، توجه به نقش خائنانه گروهک‌ها به ویژه گروهک منافقین از دیروز تا امروز بوده است.

وی با بیان اینکه پنجمین روز از هفته دفاع مقدس تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و نقش اصناف» نام‌گذاری شده است، گفت: ما نمونه اقتصاد مقاومتی را در دفاع مقدس داشتیم. ما با الگوگیری از دفاع مقدس می‌توانیم در برابر تحریم‌های اقتصادی در کشور مقابله کنیم. پنجمین روز از هفته دفاع مقدس مصادف با سالروز عملیات ثامن الائمه (ع) و حصر آبادان است که در این روز از خانواده شهیدان، ایثارگران و جانبازان تقدیر به عمل خواهد آمد.

سردار کارگر با بیان اینکه ششمین روز از هفته دفاع مقدس به شهدا اختصاص دارد، گفت: غبارروبی و عطر افشانی مزار شهدای والامقام دفاع مقدس در سراسر کشور و تکریم ایثارگران و جانبازان به ویژه مدافعان حرم را در برنامه‌های این روز خواهیم داشت.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ششمین روز از هفته دفاع مقدس تحت عنوان «ولایت‌مداری، زنان، خانواده و سلامت» نام‌گذاری شده است. در این روز یادگاران دوران دفاع مقدس در پیش‌خطبه‌های نماز جمعه در سراسر کشور به تبیین وقایع دفاع مقدس برای مردم می‌پردازند. گفتنی است در این روز طبق روال سال‌های گذشته ورزش همگانی در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی در خصوص برنامه‌های آخرین روز از هفته دفاع مقدس سال جاری، عنوان کرد: هفتم مهرماه در تقویم سراسری تحت عنوان فرماندهان شهید نام‌گذاری شده است که همزمان با سالروز شهادت شهیدان فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان‌آرا است. جهت بزرگداشت شهدای فرمانده نیز برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

سردار کارگر در ادامه بیان کرد: رژه نیرو‌های مسلح ۳۱ شهریور ماه در بندرعباس با مسوولیت سپاه پاسداران انجام می‌شود و به طور همزمان در ۳۱ استان کشور نیز رژه سراسری نیرو‌های مسلح را خواهیم داشت.

وی در خصوص دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار راوی در هیات‌ها، مدارس و مساجد به خاطره‌گویی خواهند پرداخت. ۵۰۰ نمایشگاه فرهنگی و هنری شامل کتاب، عکس و کار‌های هنری نیز در سراسر کشور برپا خواهد شد. همچنین بیش از ۶۰ مسابقه فرهنگی، هنری و ورزشی در کشور پیش‌بینی شده است که توسط سازمان‌های مختلف انجام می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس از برگزاری ۶۰۰ یادواره شهدا در سراسر کشور از سوی ارگان‌های مختلف به ویژه سازمان بسیج در هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: از ۱۸۵ عنوان کتاب دفاع مقدس در این هفته رونمایی به عمل خواهد آمد. همچنین در ۹۵ برنامه از خانواده شهدا و ایثارگران تجلیل صورت می‌گیرد.

سردار کارگر به شرکت بسیجیان در پویش «ما توانستیم» با موضوع دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: رزمندگان دوران دفاع مقدس بهترین الگو برای سربازان هستند. از این رو در این هفته از سربازان نمونه تجلیل خواهد شد.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس گفت: هر استان یک عملیات دوران دفاع مقدس را بازسازی خواهد کرد و به نمایش خواهد گذاشت. همچنین در هفته دفاع مقدس جهادگران، پزشکان عمومی و متخصصین در قالب اردوی جهادی به مناطق محروم اعزام خواهند شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزاری مراسم آبروی کوچه‌ها، پیاده‌روی خانوادگی، فضاسازی تبلیغاتی و محیطی شهری را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: از ادارات و سازمان‌های مختلف انتظار می‌رود که در هفته دفاع مقدس، محیط کاری‌شان رنگ و بوی دوران دفاع مقدس به خود بگیرد؛ از این رو سازمان‌ها و ادارات برنامه‌های مختلفی را در جهت بزرگداشت هفته دفاع مقدس برای کارکنان خود در نظر گرفته‌اند.

سردار کارگر از رایگان بودن بازدید از موزه‌های دفاع مقدس در این هفته خبر داد و افزود: در دهه فجر سال جاری شش مرکز فرهنگی دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع دفاع مقدس جهت پاسخگویی به سوالات و شبهات را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و عنوان کرد: جهت پاسخگویی به شبهات مردم در خصوص دفاع مقدس اعلام آمادگی کرده ایم و هماهنگی‌های لازم با صدا و سیما در این زمینه صورت گرفته است. این موضوع موضوع مهمی است؛ چرا که نسل امروز، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را ندیده و به همین جهت احتمال ایجاد شبهه وجود دارد.

وی در خصوص برنامه‌های صدا و سیما در هفته دفاع مقدس یادآور شد: هفت هزار و ۸۶۴ دقیقه ویژه‌برنامه در صدا و سیما، ۱۰ هزار و ۷۳ دقیقه برنامه در رادیو و ۶۸ هزار و ۷۶۳ دقیقه برنامه در مراکز سیمای استانی به مناسبت هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.

سردار کارگر عنوان کرد: دو برنامه تشییع پیکر مطهر شهدا و تجلیل از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از جمله برنامه‌های هفته دفاع مقدس بود، اما از آنجایی که در نظر داشتیم در دهه اول محرم این برنامه‌ها برگزار شوند لذا هفته گذشته این برنامه‌ها اجرا شدند. در ۱۹ شهریورماه ۲۵ هزار پیشکوست جهاد و مقاومت به طور همزمان در سراسر کشور تجلیل شدند.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان‌های مختلف در هفته دفاع مقدس اعلام کرد: برنامه «زن، دفاع مقدس و سبک زندگی جهادگرانه»، «رونمایی از سردیس خانم دباغ» و «اختتامیه کارگاه امینه» از جمله برنامه‎‌های سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس است.

رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس در خصوص برنامه‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: شب‌های شعر، داستان خوانی و خاطره‌گویی به مناسبت هفته دفاع مقدس از سوی این سازمان در سراسر کشور آغاز شده و در هشتمین جایزه ادبی یوسف اختتامیه آن برگزار می‌شود.

سردار کارگر افزود: در مورد شناخت کارگردانان کشور در خصوص دفاع مقدس کتابی تهیه شده است که در هفته دفاع مقدس همراه با دیگر کتاب‌های حوزه دفاع مقدس همچون «فرهنگ جامع سینمای دفاع مقدس»، «منشور هنر و سینمای دفاع مقدس»، «پنجمین جلد فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس» رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای در دست کار داریم تا پژوهشگران، نخبگان و دانشجویان بتوانند راحت‌تر به اسناد دوران دفاع مقدس دسترسی پیدا کنند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: مستندی با موضوع شهدای گمنام در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد. همچنین هفت قسمت از برنامه چهل شاهد به نام «دفاع عاشورایی» در این هفته از صدا و سیما پخش می‌شود. فراخوان سومین جشنواره فانوس و جشنواره رسام نیز در هفته دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

سردار کارگر اظهار کرد: برگزاری یادواره شهدای کارگر و تجلیل از خانواده شهدا در استان‌های مختلف در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد. کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع دفاع مقدس از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی از برگزاری نمایشگاهی با موضوع دفاع مقدس در ۱۵ استان کشور خبر داد و افزود: سی‌امین گردهمایی فرماندهان، ایثارگران پشتیبانی و مهندسی جنگ و همچنین رونمایی از اطلس جنگ جهاد از سوی وزارت جهاد و کشاورزی در این هفته صورت می‌گیرد.

رئیس ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس تجلیل و تقدیر از خانواده شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس و مدافعان حرم را از برنامه‌های وزارت ورزش برشمرد و گفت: احیای بیمارستان‌های دوران دفاع مقدس به عنوان یادمان از جمله فعالیت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در صورت اتمام پروژه در هفته دفاع مقدس بهره برداری می‌شوند.

سردار کارگر از وزارت نیرو جهت بازسازی و تکمیل یادمان «زریوار» در مریوان تقدیر کرد و در خصوص برنامه‌های شهرداری‌ها در هفته دفاع مقدس اظهار داشت: شهرداری تمام شهر‌های کشور برنامه‌هایی را برای هفته دفاع مقدس با تاکید بر رعایت شئونات ماه محرم اجرا خواهند کرد.

وی عنوان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌هایی را در نظر دارد که در دو گروه «الف» و «ب» آن‌ها را به اجرا در می‌آورد. برنامه «الف» با نگاه بین المللی و رویکرد ملی است و برنامه «ب» با نگاه ملی و رویکرد منطقه‌ای و استانی است. ۱۴ برنامه «الف» را در هفته دفاع مقدس انجام خواهیم داد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش بین‌المللی «گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و «رونمایی از ۵۶ پروژه پژوهشی دفاع مقدس» اشاره کرد.

نظر شما