شناسهٔ خبر: 28138784 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اربعین در پیش است ؛ حواسمان به آینده باشد

یزد - ایرنا - امسال توفیق شد تا روزهای ابتدایی ماه محرم را در کنار صحن و بارگاه ملکوتی امام مهربانی ها ، رئوف و عالم اهل بیت، امام رضا (ع) باشم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در این روزها همیشه به یاد روزهای پیش رو ، تاسوعا و عاشورا و بویژه اربعین حضرت سیدالشهدا (ع) و زائران مشتاق سفر به کربلا بودم و همین امر دلیل بود تا برخی نکات را به عنوان توشه سفر مشهد مقدس بنویسم.
امسال با وجود شایعات و سیاه نمایی های فضای مجازی و رسانه های معاند خارجی ، استقبال زائران عرب بویژه شیعیان عزیز عراقی در زیارت امام هشتم بسیار زیاد بود و همین امر موجب شده بود تا دشمنان حاشیه سازی کرده و عده ای از روی ناآگاهی در داخل ، با آنها همراهی کنند.
در همین خصوص یکی از زائران خانم عراقی که از شهر باصفای نجف اشرف تشریف آورده بود با لهجه عربی نکاتی را می گفت که چون نمی توانست سخنانش را به خوبی به ما منتقل کند توسط یک زائر خوزستانی ترجمه می شد گله هایی از مردم مشهد داشت.
وی می گفت که ما هر سال با شروع ماه های محرم و صفر ، در خانه هایمان را به روی زائران امام حسین(ع) باز کرده و با جان و دل پذیرای مهمانان نوه پیامبر(ص) هستیم اما وقتی به مشهد می آییم چنین فضایی را نمی بینیم.
این گله را همان زائر خوزستانی که در واقع مترجم ما بود نیز داشت و می گفت که ما نیز در شهرهای مرزی خوزستان با همین مشکل مواجه هستیم از گرانی واحدهای مسکونی در مشهد گرفته تا افزایش قیمت اجناس حتی یک لیوان آب معدنی .
اما سئوال اینجاست که چرا باید در جوار امام رضا(ع) که به امام خوبی ها معروف است چنین اتفاقات و برخوردهای ناخوشایندی بیفتد و در واقع بهانه ای برای تلافی- البته شاید- ایجاد کنیم و از سوی دیگر بهانه جویی های دشمنان در کمین را دو چندان و شاید صدچندان کنیم.
این در حالی که است که فضای ایجاد شده و رشد گردشگران مذهبی زمینه بسیار خوبی برای رشد درآمدها و ایجاد اشتغال در کشور است به شرط اینکه رفتارها ، گفتارها و اعمال و کردار ما نیز به فراخور این رشد تقویت شود.
با وجودی که ایران جزو 10 کشور دارای منابع گردشگری است ولی گردشگری مذهبی در ایران با وجود هشت هزار و 319 مکان مذهبی که تعداد هشت هزار و 51 بقعه متبرکه امامزادگان ، هنوز ساماندهی تخصصی و متمرکز مناسبی ندارد و این وضعیت نابسامان حتی در شهرهای مهمی چون مشهد و قم مشاهده می شود.
این در حالی است که از این تعداد، دست کم چهار هزار و 319 اثر در زمره آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی نیز قرار دارند و علاوه بر داشتن جاذبه زیارتی، دارای جاذبه های فرهنگی ـ تاریخی هم هستند.
از سوی دیگر وجود 33 مقبره منتسب پیامبران در ایران می تواند با تعریف چارچوب علمی و بومی گردشگری مذهبی موجب تحول جدی در گردشگری که نیاز شدید امروز کشور برای جبران کاهش درآمدهای نفتی است، باشد.
در عین حال بر اساس نظر برخی کارشناسان سالانه پنج تا 6 میلیون گردشگر مذهبی میان ایران و عراق رفت و آمد می‌ کنند که سال های اخیر با پررنگ شدن مراسم اربعین این تعداد بیشتر هم شده و همه اینها می تواند زمینه ساز پیوند بیشتر میان 2 ملت شود و نیز درآمدهای هر 2 کشور را افزایش دهد که باز هم به شرط رعایت اصول اخلاقی و انسانی و اسلامی.
در هر صورت زمان کوتاهی تا اربعین مانده و خیلی از ما دلبسته تر از همیشه به دنیا چسبیده ایم و اجازه نفس کشیدن به دلمان نمی دهیم تا شاید اندکی پول از مشاممان دور شود و باز هوای حرم را استشمام کنیم و بدانیم حضور در قامت خدمتگزار زائران ائمه چه لطف بزرگی است که خداوند نصیب برخی ها کرده و قدرش را نمی دانند.
و اما نکته پایانی هم خطاب به مسئولان آستان مقدس امام رضا(ع) و نیز مسئولان بازارهای اطراف حرم است که باید مواظب باشند بیش از این تولید کنندگان غیرایرانی برای تولید ملزومات عبادی شیعیان و مسلمانان ورود نکنند.
چادر ، تسبیح ، سجاده ، روسری ، مقنعه کم بود امسال مهرهای ساخت سایر کشورها را نیز دیدم شاید اگر به همین منوال پیش برود دیگر فروشندگان هم غیرایرانی شوند کما اینکه برخی مغازه ها در اجاره برخی غیرایرانی هاست.
به هر حال هر چند گرانی هست اما وجدان هم هست ؛ هر چند بوی پول خوب است اما انسانیت هم خوشبوست و هر چند اول محرم است اما اربعین هم در پیش است و حواسمان نیست چون انسان مومن باید برای فردایش هم برنامه داشته باشد.
** گزارش از محمودرضا رحمانی
1968/

نظر شما