شناسهٔ خبر: 28133661 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رمزگشایی اصلاح طلبان از پروژه های استیضاح

تهران- ایرنا- تب استیضاح مردان اقتصادی دولت پس از تغییر رییس کل بانک مرکزی و کنار رفتن ربیعی و کرباسیان تا حدی فروکش کرده است. با این حال، تلاش هایی برای کلید زدن استیضاح هایی دیگر در جریان است؛ اقداماتی که اصلاح طلبان روی انگیزه های سیاسی آن انگشت گذاشته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، رسانه های اصلاح طلب اعم از مطبوعات، خبرگزاری و تارنماهای این جریان امروز یکشنبه 25 شهریورماه افزون بر مساله بهره برداری سیاسی مخالفان دولت از ابزار استیضاح، مسایلی چون ضرورت حضور «حسن روحانی» در جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، برنامه های اشتغالزایی، اقدام دولت برای تسریع در بازسازی مناطق زلزله زده، حذف سقف قیمتی معاملات محصولات پتروشیمی و تاثیر فوری آن بر شاخص بورس، تلاش برای رفع فوری نیاز بازار به پوشک، توسعه فعالیت ایمیدرو در مناطق کم برخوردار و ... را محور گزارش و تحلیل های خود قرار دادند.

**استیضاح وزیران با انگیزه های سیاسی
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی نوشت: همین چندهفته پیش بود که مجلس در نقش سوپرمن ها و برای نجات اقتصاد کشور از بحران کنونی، خواستار تغییرات اساسی در کابینه شد. اصرار در برکناری سیف داشت، علی ربیعی را برای چندمین بار به مجلس کشاند و سرانجام او را از وزارت انداخت. مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد یک ساله دولت را از عنان قدرت به زیر کشاند و برای نمایش اقتدار پارلمان، پای رییس جمهوری را به مجلس باز کرد. امروز اما دیگر خبری از آن هیجان و داد و فریاد میان پارلمان و دولت نیست.
«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه به روزنامه آفتاب یزد گفت: نمایندگان مجلس برای اینکه به مردم و رای دهندگان القا کنند که ما به فکر شما هستیم، سوار بر امواج پوپولیستی و عوام فریبی می شوند و شروع به حمله به دولت می کنند.
«محمدصادق جوادی حصار» هم به این روزنامه گفت: هر صاحب نظری می فهمید که بخشی از اقدامات مجلس در زمان استیضاح یا طرح سوال، نمایشی و تبلیغاتی نیز هست. اگر از خود آنها می پرسیدید چه جایگزینی دارید، هیچ نظری نداشتند.
در همین ارتباط و به نوشته روزنامه «اعتماد»، «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده قم و عضو اصولگرای هیات رییسه مجلس روز گذشته از به جریان افتادن مجدد طرح استیضاح «بیژن نامدار زنگنه» به خبرگزاری «فارس» خبر داده است. به‌گفته این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، علت طرح مجدد این طرح استیضاح ازسوی تعدادی از نمایندگان آن است که در جریان رسیدگی به این استیضاح در نیمه نخست مردادماه امسال، وزیر نفت به نمایندگان متقاضی استیضاح وعده‌هایی داده بود که حالا محقق نشده و درنتیجه نمایندگان بار دیگر طرح استیضاح را از بایگانی خارج کرده‌اند.
این اظهارات البته درحالی مطرح شده که آن زمان محور اصلی استیضاح زنگنه، بحث کرسنت بود و آنچنان که «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» مسوول رسیدگی به استیضاح‌ها در هیات رییسه مجلس به «ایلنا» خبر داده بود، نمایندگان متقاضی استیضاح به‌دلیل آنکه انگیزه‌ای برای پیگیری این طرح استیضاح ندارند، از ادامه پیگیری منصرف شده‌اند.
اعتماد در ادامه آورد: جنجال رسانه‌ای رسانه‌های اصولگرا علیه وزرای دولت البته صرفا به استیضاح زنگنه محدود نبوده است. از قضا وزیری که این رسانه‌ها گاه و بیگاه از استیضاحش سخن می‌گویند، نه زنگنه؛ بلکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی است. وزیری که فارس بار دیگر از کلید خوردن مجدد استیضاحش خبر داده است؛ خبری که البته با واکنش جالب آخوندی روبه‌رو شد.
به نوشته اعتماد، این عضو کابینه در یادداشتی که در «ایرنا» منتشر کرد، به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به انتشار خبر بررسی استیضاح خود در کمیسیون عمران با 40 امضا در خبرگزاری فارس، نوشت: «تعجب کردم که چگونه من از این موضوع خبر ندارم. قاعدتا اگر چنین چیزی صحت داشته باشد باید روز چهارشنبه هفته قبل به هیات رییسه تسلیم شده باشد و همان روز باید هیات رییسه به کمیسیون ارجاع داده باشد. معاون پارلمانی من که روز چهارشنبه در مجلس بود پس چرا او مطلع نشده است؟

**انتقاد از مخالفان عافیت طلب دولت
روزنامه «ابتکار» در سرمقاله خود به انتقاد از مخالفان «ابن الوقت» دولت پرداخت و نوشت: حساب را با آنان (مخالفان آشکار دولت) پاک است. حداقل اینکه مخالفان شناخته شده در بزنگاه خط عوض نکرده و آهنگ کلام و متن آنان ثابت است. مشکل با ابن‌الوقت‌هایی است که یک روز استقرار دولت کنونی را مدیون حمایت خود دانسته و روز دیگر بنا به مصلحت از آن تبری می‌جویند. آنان که تا دیروز رقیبان خود را عوام‌گرا می‌خواندند، اکنون داعیه دیگری سر می‌دهند و با رویکردی پوپولیستی می‌کوشند کاسه‌ای داغ‌تر از مخالفان شناخته شده دولت جلوه کنند.
در پایان این مطلب می خوانیم: انتقاد از دولت بابت همه کاستی‌ها امری بدیع و قابل قبول است، ولی فرصت طلبی در این‌کار نه پسندیده است و نه می‌تواند با اقبال مردم هوشیار همراه شود. اینکه برای مثال این وزیر و آن مدیر دولت را به باد انتقاد گرفت، راه چاره نیست. مهم ارائه راهکار به دولتی است که خوب یا بد، برای آن در حال حاضر هیچ جایگزین قابل قبول و عقلانی وجود ندارد.

**رییس جمهوری در جلسه مجمع عمومی شرکت کند
«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه مسئولان کشورمان باید در کلیه مجامع جهانی شرکت کنند اظهار داشت: حضور نیافتن ما در این مجامع هیچ منفعتی برای ما ندارد و کسی نمی‌گوید اگر ایران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد، سازمان ملل مشروعیت ندارد. بنابراین شرکت نکردن در سازمان ملل هیچ امتیازی را نصیب ما نمی‌کند. برخی کشورها مواضع آمریکا را یک طرف شنیده‌اند و اکنون فرصت بسیار خوبی است تا آنها منطق قوی، حقوقی و منطبق بر حقوق بین‌الملل ما را بشنوند. شرکت نکردن ما در چنین مجامعی شاید بیانگر این باشد که ما منطق قوی نداریم.
همچنین «محمدجواد جمالی» عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: از آنجا که نشست اخیر سازمان ملل اولین جلسه بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه است، رییس جمهور باید از فرصت برگزاری این نشست برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.
«جاوید قربان اوغلی» دیپلمات پیشین وزارت امور خارجه هم در گفت و گو با ایلنا، با تاکید بر اینکه ایران دلایل محکمی برای رد اتهامات امریکا و محکوم ساختن ایالات متحده در عرصه بین‌المللی دارد، بیان کرد: اقدام امریکا در خروج از برجام، اعمال تحریم‌های امریکا و مجبور ساختن کشورها به عدم همکاری اقتصادی با ایران از تهدید کردن آنها نشان از یکجانبه‌گرایی امریکا در مقابل چندجانبه‌گرایی آنها است بنابراین حضور ایران در این نشست می‌تواند تخلفات متعدد و آشکار امریکا از برجام و نقض قطعنامه شورای امنیت را آشکار سازد.
«حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با ایلنا تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید در نشست سالیانه سازمان ملل متحد شرکت کند و می‌تواند در سخنرانی خود مشروعیت شخصی مانند ترامپ رازیر سوال ببرد. مهوری اسلامی ایران به خصوص شخص آقای روحانی می‌تواند به صورت مستدل و مقتدر مسائل و عدم مشروعیت ترامپ را عنوان کند.

**برنامه های دولت برای افزایش فرصت های شغلی
به گزارش روزنامه «آرمان»، تغییرات یکساله بازار کار در گروه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نشانگر افزایش جمعیت فعال به بیش از هفت‌میلیون نفر و اشتغال 385‌هزار نفر در سال 96 است. گفته می‌شود که افزایش جمعیت فعال نشانه مثبتی در شاخص‌های اقتصادی محسوب می‌شود. در همین راستا محمدباقر نوبخت گفته است: در تلاش هستیم فرصت‌های شغلی را تا یک‌میلیون و 33‌هزار فرصت شغلی افزایش دهیم. همچنین روز گذشته، یادداشت تفاهمی به‌‌منظور اجرایی‌شدن برنامه‌های اشتغال با موضوع «ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در سال 1397» بین سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی منعقد شد.
به نوشته این روزنامه، نوبخت در مراسم امضای دو تفاهمنامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: به‌طور مشخص در بهار امسال 711‌هزار نفر وارد بازار کار شدند و تلاش کردیم با انواع اقدامات همچون استمرار طرح‌های عمرانی که 25‌هزار‌میلیارد تومان پول بابت این طرح‌ها پرداخت کردیم که بیش از پنج‌برابر افزایش اعتبار داشته است، نتیجه این شد که از این 711‌هزار نفر حدود 756‌هزار نفر مشغول به کار شدند، یعنی بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده.

**اقدام دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده
«رضا خواجه‌ای» نماینده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در این منطقه زلزله زده 12 ستاد اجرایی مستقر کرده‌ایم، گفت: تاکنون در مجموع 33 هزار و 728 واحد پی‌کنی، 30 هزار 145 واحد آرماتوربندی، 23 هزار و 790 واحد اجرای اسکلت، 11 هزار و 70 واحد اجرای گچ و خاک، 17 هزار و 323 واحد دیوارچینی، 17 هزار و 600 واحد اجرای سقف، 9850 واحد نصب چارچوب در و پنجره انجام شده است. همچنین عملیات تعمیر 51 هزار و 609 واحد به پایان رسیده و عملیات تعمیر 58 هزار و 329 واحد شروع شده است.
خواجه‌ای با اشاره به تسهیلات پرداخت شده از سوی دولت برای احداث واحدها در مناطق زلزله زده اظهار داشت: در 10 ماهی که از زلزله کرمانشاه گذشته دولت در روستاها 30 میلیون تومان تسهیلات احداث و 6 میلیون تومان وام بلاعوض ، 10 میلیون تومان وام معیشتی و 2 میلیون تومان وام بلاعوض معیشتی پرداخت کرده است و در شهرها هم 40 میلیون تومان وام احداث ، 6 میلیون تومان وام بلاعوض احداث ، 10 میلیون تومان وام معیشتی و 2 میلیون تومان وام بلاعوض معیشتی به متقاضیان ارائه کرده است.

**گام مثبت دولت در صنعت پتروشیمی
به نوشته روزنامه آرمان، قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی، فلزی و پالایشی سیاستی است که به‌رغم هشدار کارشناسان پیش از این دولت به اجرای آن اصرار داشت. اما صحبت‌های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف سقف قیمتی معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا بود. در مدت اخیر تعیین سقف 10 درصد برای معاملات محصولات پتروشیمی مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورد. از جمله آنکه سودجویان با خرید محصولات از بورس آن را در بازار آزاد عرضه می‌کردند و سود دوچندانی را با رانت و تخلف به جیب می‌زدند. اکنون نیز صحبت‌های آقای شریعتمداری را می‌توان به فال نیک گرفت، به این شرط که راه‌اندازی بازار آزاد در دستور کار قرار بگیرد. تعیین دستوری معاملات و قیمت‌ها شاید در کوتاه‌مدت نتیجه‌بخش باشد، اما پس از مدتی پیامدهای منفی خود را نشان می‌دهد. اکنون نیز ساز و کار بازار می‌طلبد که بر اساس عرضه و تقاضا معاملات صورت بگیرد و نرخ‌ها تعیین شود.

**رکوردزنی شاخص بورس؛ تاثیر حذف سقف قیمتی معاملات پتروشیمی ها
به گزارش روزنامه «قانون»، بورس تهران روز گذشته با رشد بسیار زیادی همراه بوده و رکورد 50 ساله خود را شکست. روز گذشته از لحظه باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل روند صعودی را در پیش گرفت و توانست بیش از4000 واحد رشد کند و قله تاریخی 159 واحدی را پشت سر بگذارد. افزایش قیمت دلار در ماه‌های گذشته، علت ریشه‌ای افزایش قیمت سهم‌ها در بورس اوراق بهادار در این روزهاست.
در ادامه می خوانیم: روز گذشته با باز شدن سقف رقابت در محصولات پتروشیمی در بورس کالا نمادهای پتروشیمی بیشترین تاثیر فزاینده را روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند، به طوری که صنایع پتروشیمی خلیج فارس 533 واحد، پتروشیمی پارس 285 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان 227 واحد روی نماگرهای بورس تاثیر مثبت داشتند.
به نوشته این روزنامه به نقل از «علیرضا باغانی» کارشناس بورس، در حال حاضر که در دو ،سه هفته گذشته نرخ‌گذاری دستوری فلزات از جمله مس، آلومینیوم و فولاد لغو شده و صرف رقابت محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا آزاد شده و همین طور محصولات پتروشیمی که دیروز دستور آن صادر شد، اکنون در بازار داخلی شرکت‌های بورسی در حال تطبیق شرایط خود با تورم هستند. در یک ماه گذشته نیز بسته جدید ارزی توسط دولت ارائه شد که در این بسته عملا دلار 4200 تومانی به خاطره‌ها پیوست و صادرات شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد براساس ارزی که در بازار ثانویه معامله می‌شود قرار شد که انجام شود. این دو رخداد که در یک ماه گذشته اتفاق افتاده سبب شد بورس به عنوان بازاری که حبابی نداشت از این اتفاقات تاثیر بپذیرد. اگر سکه چهارمیلیون و500هزار تومانی را با دلار حتی 14 هزار تومانی مبنا قرار دهیم، باز هم قیمت سکه حباب دارد. این موضوع در مورد طلا یا ارز نیز صدق می‌کند.
همچنین به نوشته روزنامه اعتماد، برخی کارشناسان معتقدند که بورس تحت تاثیر اخبار مثبت مانند آزاد شدن سقف معاملات محصولات فلزی در بورس کالا، احتمال برداشته شدن سقف معاملات محصولات پتروشیمی، تحولاتی که در زمینه حذف برخی رانت‌ها از محصولات شرکت‌ها در بورس کالا و انرژی رخ‌داده شرایط ورود نقدینگی بی‌سابقه‌ای به بازار شیشه‌ای را هموار کرده است؛ تداومی که رکوردزنی 50 ساله بورس را رقم زد و موجب شد تا شاخص‌های بورس از مرز 155 هزار واحد عبور کنند.

**واردات فوری پوشک
به گزارش روزنامه آرمان، از آنجاکه ماده اولیه مصرفی در تولید محصولات سلولزی و بهداشتی و کاغذ تحریر و روزنامه یکی است، مشکلاتی در این حوزه ایجاد شد. ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی تصویب کرد که ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت 4200 تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود.
به گزارش ایسنا، قرار است پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین ‌شود. همچنین مقرر شد در سامانه جامع تجارت پیش­بینی لازم برای ایجاد شرایط ثبت سفارش با هر دو ارز به شرط سپردن تعهدات مربوطه، در بازه زمانی حداقلی صورت گیرد. برای رفع مشکل افزایش تقاضای ناشی از فضای روانی حاکم نیز مصوب شد بخشی از نیاز داخلی به ماده اولیه تیشو که از خمیر کاغذ به دست می آید و پوشک آماده با قید فوریت از محل واردات برندهای معتبر در دسترس تامین شود.

**توسعه فعالیت ایمیدرو در مناطق کم برخوردار
به نوشته روزنامه ابتکار، «محمد شریعتمداری» وزیر صمت در جلسه مجمع عمومی سالانه ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) اظهار داشت: جذب سرمایه 8500 میلیارد تومانی در طرح های جدید،‌ راه اندازی 2.2 میلیارد دلار طرح در سال گذشته و رشد فعالیت های اکتشافی از جمله اقداماتی است که سبب شده ایمیدرو به عنوان سازمانی پیشتاز در جشنواره شهید رجایی انتخاب شود. وی ادامه داد: 80درصد از برنامه ها و اقدامات اکتشافی ایمیدرو در مناطق کم برخوردار انجام شده که این امر زمینه مناسبی برای رشد اشتغال و رشد را در آن مناطق ایجاد کرده است.
پژوهش**9275**9279

نظر شما