شناسهٔ خبر: 28131111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

امکان درگیری بین ایران و آمریکا در سوریه وجود دارد؟

انتخاب : در چارچوب برنامه استراتژیکی که هدف از آن، قطع ارتباط بین دمشق، بغداد و تهران است، آمریکایی ها پایگاه تنف را در این منطقه ایجاد کردند، تا راه مذکور را مسدود کنند. اهتمام آمریکایی ها به این مساله پس از ورود قدرتمند روسیه به خط مقابله، افزایش یافت، چرا که هماهنگی بین این سه پایتخت، یعنی مسکو، تهران و دمشق، می تواند تمام موازین قوا را تغییر داده و نقشه جغرافیای استراتژیک را تا امتداد آسیای میانه، دگرگون کند.

صاحب‌خبر -

مصطفى زین در الحیات نوشت: آمریکایی ها همواره در حالت آمادگی نظامی هستند و هم پیمانانی در شرق سوریه دارند. در راستای همین آمادگی، در منطقه ای که در مرزهای عراق-سوریه و عراق قرار دارد، و راه مهمی برای انتقال سلاح از ایران برای ارتش سوریه و حزب الله است، آموزشها و رزمایشهایی ترتیب دادند. در چارچوب برنامه استراتژیکی که هدف از آن، قطع ارتباط بین دمشق، بغداد و تهران است، آمریکایی ها پایگاه تنف را در این منطقه ایجاد کردند، تا راه مذکور را مسدود کنند. اهتمام آمریکایی ها به این مساله پس از ورود قدرتمند روسیه به خط مقابله، افزایش یافت، چرا که هماهنگی بین این سه پایتخت، یعنی مسکو، تهران و دمشق، می تواند تمام موازین قوا را تغییر داده و نقشه جغرافیای استراتژیک را تا امتداد آسیای میانه، دگرگون کند.

 این روزنامه عرب زبان ادامه داد: رزمایش های مذکور ایالات متحده همزمان شد با نزدیکی دمشق و مسکو به اغاز نبرد ادلب. پیام محکم این اقدام آمریکا، متوجه سوریه و ایران است، مبنی بر اینکه ارتش آمریکا آماده تمام احتمالات، از جمله مقابله مستقیم با هر یک از طرفهاست.

بازپس گیری ادلب به معنای پایان جنگ در سوریه نبوده و به معنای صلح سیاسی که روسیه برای آن تلاش می کند و واشنگتن و هم پیمانان آن خارج از معادله اش قرار دارند، نیست. در این بین، امریکا بر شرط اساسی خود برای خارج کردن ایران از شام، با توسل به قدرت نظامی، تاکید می کند.

تمام این نکات دلالت بر آن دارد که پایان جنگ در سوریه، مساله ای آسان نیست و تمام طرفها وارد مرحله مذاکره بر سر سهم و نفوذ خود شده اند، که شاید چند سال به طول بینجامد.

علت این پیش بینی، حوادثی است که در عراق اتفاق افتاد و پس از گذشت ۷ سال از اعلام ایالات متحده در مورد خروج ارتش آن از این کشور عربی، امروز، سربازان آمریکایی در قالب مستشار وارد عراق می شوند، تا با نفوذ ایران و تلاش این کشور برای تثبیت نفوذ سیاسی در آن، مقابله کنند.

در حقیقت، مانورهای نظامی مشترک آمریکا با معارضان سوری، بار دیگر بر عزم واشنگتن برای ممانعت از تقویت ائتلاف محور مقاومت، از ایران و لبنان، تا عراق و سوریه، دلالت می کند، و لو اینکه این مساله، به درگرفتن جنگ منطقه ای گسترده ای بین نیروهای نیابتی دولتهای ذینفع در بحران سوریه، نیاز داشته باشد.

 

نظر شما